שר הנפט המצרי: ישראל והרשות הפלסטינית קרובות להסכם פיתוח שדה הגז הימי בעזה

שר הנפט של מצרים הודיע כי ישראל והרשות הפלסטינית קרובות להגיע ל"הסכם מסגרת לפיתוח שדה הגז הימי מול חופי רצועת עזה". השר ציין כי כעת, מתנהלות שיחות בין גורמים מצריים, ישראלים ופלסטיניים מטעם הרשות על "עסקה סופית". שרת האנרגיה אלהרר החליטה לדחות את ההגעה להסכם הסופי עד לאחר הבחירות

שדה הגז המצרי "בורי"

שר הנפט והמשאבים המינרליים של מצרים, טארק אל-מולא, הודיע אמש (שלישי) כי ישראל והרשות הפלסטינית קרובות להגיע ל"הסכם מסגרת" לפיתוח שדה הגז הימי מול חופי רצועת עזה. עוד אל-מולא אמר כי כעת, מתנהלות שיחות בין גורמים מצריים, ישראלים וגורמים פלסטיניים מטעם הרשות על "עסקה סופית". לדבריו של השר, נחתם הסכם מסגרת בין הרשות ומצרים, בעוד בישראל טרם נתנו הסכמה לכך. עוד נמסר בדיווח, כי הבכירים בקהיר נמצאים בקשר גם עם אנשי חמאס בנושא.

מוקדם יותר החודש, גורמים מצריים ופלסטינים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי במסגרת ההסכם הנרקם בין ישראל והרשות הפלסטינית, חברת הגז המצרית EGAS מבקשת "להשתלט" על פיתוח השדה. משמע, החברה תהיה אחראית על תהליך הפקת הגז מהשדה שיוקם, שיבוצע על ידי חברות פרטיות, וכל התהליך יעשה בפיקוח של השלטונות בקהיר. בתוך כך, חלק מהרווחים יועברו לרשות הפלסטינית.

שר הנפט של מצרים, טארק אל-מולא
''הושג הסכם מסגרת לפיתוח שדה הגז הימי מול חופי רצועת עזה''. שר הנפט של מצרים, טארק אל-מולא | צילום: מתוך טוויטר

"פרטי ההסכם לא סוכמו סופית אלא רק המסגרת הכללית. התחלנו לדבר על זה עם ישראל לפני שנתיים", אמר אל-מולא. כמו כן, גורם רשמי פלסטיני, שביקש להישאר עלום שם, אישר בפני "רויטרס" כי הושג הסכם על "תנאים בסיסיים", אך לדבריו, יידרשו דיונים נוספים על הפרטים הטכניים, ויהיה צורך בקבלת האישורים הסופיים מהרשות הפלסטינית.

גורמים ישראלים אמרו גם הם ל"רויטרס" כי שרת האנרגיה קארין אלהרר החליטה לדחות את ההגעה להסכם הסופי עד לאחר הבחירות בשבוע הבא. בהקשר זה, יצוין כי לפי ההערכות של גורמי המקצוע, עתודות הגז בשדה הימי הנמצא לחופי רצועת עזה, שהתגלה בשנת 2000, עשויות להגיע לכדי 1-1.4 טריליון רגל מעוקב.

בשבוע שעבר, העיתון הסעודי היוצא לאור בלונדון "אל-שרק אל-אווסאט" דיווח מפי מקורותיו כי על רקע משבר האנרגיה העולמי, מצרים הצליחה לשכנע את ישראל להתחיל להפיק גז מהשדה שנמצא מול חופי רצועת עזה. זאת, בשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית.

רה''מ לפיד ונשיא לבנון מישל עון על רקע אסדת הגז כריש
רה''מ לפיד ונשיא לבנון מישל עאון על רקע אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרגי'אן, רויטרס

דבריו של שר הנפט המצרי מגיעים קצת יותר משבועיים לאחר שישראל ולבנון אישרו את ההגעה להסכם הגבול ביניהן. מחר תתקיים במשרד ראש הממשלה "ישיבת ממשלה מיוחדת", שם ידונו בנושא. טקס החתימה על ההסכם יערך מאוחר יותר במטה האו"ם בביירות.

שאלה שנותרה עדיין פתוחה היא מי יחתום מטעם ישראל על ההסכם הזה. בחדשות 13 דווח השבוע כי ראש הממשלה יאיר לפיד בוחן את הנושא וההתלבטות היא בין שתי דמויות - מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת או ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא. הסיבה להתלבטות היא בין היתר שיקולים משפטיים, אך יש כמובן גם משמעות לאישיות שחותמת על הסכם בין ישראל ללבנון.