אפגניסטן: טליבאן כבש עיר מפתח בצפון המדינה

הצלחותיו האחרונות של הטליבאן מעוררות חשש מפני נפילה קרובה של המדינה בידי הארגון האסלאמיסטי ששלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001, ומגיעות על רקע נסיגת הצבא האמריקני מהמדינה

חיילי הצבא האפגני בצבא אפגניסטן בעיר קאנדוז
חיילי הצבא האפגני בצבא אפגניסטן בעיר קאנדוז | צילום: רויטרס

ארגון טליבאן ממשיך בהשתלטותו על חלקים נרחבים מאפגניסטן, כאשר לוחמיו כבשו במהלך השבת על העיר שרבג'אן, בירת המחוז הצפוני ג'וואזן. העיר שנכבשה נחשבה כמעוז של אחד ממפקדי המיליציות התומכות בממשלה היושבת בקאבול. כמו כן, כיבוש העיר הגיע לאחר שורת הישגים לארגון הקיצוני ששלט בעבר באפגניסטן כולה, ולאחר כיבושה ביום שישי של העיר זארנג' שבדרום מערב המדינה.

הצלחותיו האחרונות של טליבאן מעוררות חשש מפני נפילה קרובה של המדינה בידי הארגון האסלאמיסטי ששלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001, והתאפיין בדיכוי נשים וביצוע הוצאות להורג אכזריות בפומבי. המדינה נכבשה על ידי ארה"ב ובעלי בריתה המקומיים ב-2001 לאחר שהאמריקנים האשימו את הארגון הקיצוני בסיוע לאל קאעידה ואירוח מנהיגי ארגון הטרור, ביניהם אוסאמה בן לאדן, בתקופה שקדמה לפיגוע ה-11 בספטמבר בארה"ב.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הורוביץ: "סגר הוא לא גזירת גורל – נעשה הכל כדי להימנע"

החל מהבוקר: הנחיות התו הירוק יורחבו באופן משמעותי

מחאת הנכים: המפגינים חסמו את מסילת הרכבת מצפון לזכרון יעקב

אנשי מוג'הדין
אנשי מוג'הדין התומכים בצבא האפגני בלוחמה נגד אנשי טאליבן | צילום: רויטרס

טליבאן החל במסע להשתלטות מחודשת על אפגניסטן לאחר שחתם על הסכם שלום עם ארה"ב בתחילת 2020, כאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ החליט על נסיגה הדרגתית של הכוחות האמריקנים מהמדינה. נכון לעכשיו, הנסיגה כבר בוצעה ברובה ותסתיים בתאריך הסמלי 11 בספטמבר 2021, ולאחריה צפוי טליבאן להרחיב את הקרבות ולפעול לכיבושה של עיר הבירה קאבול.

בתוך כך, בשבוע שעבר נערך תרגיל צבאי בהשתתפות יחידות צבאיות וכוחות מיוחדים רוסיים יחד עם צבא אוזבקיסטן, סמוך לגבול אפגניסטן, זאת על רקע החשש במדינות השכנות מפני חזרתו של ארגון הטרור טליבאן.