נפל השלטון באפגניסטן; טליבאן השתלט על הבירה

בעקבות השתלטות ארגון טליבאן על קאבול, עזב הנשיא את המדינה וברח לטג'יקיסטן. מספר מדינות החלו בפינוי שגרירויות, הארגון טוען כי אין בכוונתו לבצע מעשי נקם בתומכי המשטר היוצא

זמן צפייה: 02:16

שובו של ארגון הטרור לשלטון באפגניסטן: נשיא אפגניסטן אשרף גאני עזב היום (ראשון) את המדינה וברח לטג'יקיסטן. זאת, בעקבות השתלטות כוחות טליבאן על קאבול, בירת המדינה. לפי דיווח ברשת אל-ערבייה, השלטון כבר הועבר לרשות ארגון טליבאן. לפי הדיווח, ממשלה זמנית בראשות הארגון כבר הוקמה. במקביל, אחד ממייסדי טליבאן, מולא עבדול גאני בארדאר, צפוי להגיע לבירה קאבול עוד היום.

כוחות טליבאן הודיעו מוקדם יותר היום כי זרים שרוצים לעזוב את הבירה האפגנית יכולים לעשות זאת או להישאר בעיר ולהירשם בימים הקרובים אצל גורמי הרשויות המוסמכות שיקים הארגון בקאבול. כמו כן, דובר הטליבאן טוען כי אין בכוונת הארגון לבצע מעשי נקם בתומכי המשטר הקודם ובאזרחים חפים מפשע וכי ימחלו לאלו ששירתו את הממשלה האפגנית היוצאת. נציגי הארגון גם ציינו כי אספקת צרכי החירום לעיר והפעילות בבתי החולים לא יופרעו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"בוכה יום ולילה": האפגנים חוששים מהשתלטות טליבאן

לבנון: לפחות 20 בני אדם נהרגו כתוצאה מפיצוץ משאית דלק

שאשא ביטון על חיסונים בבתיה"ס: "למה לשים על כתפי ילד קטן?"

חייל טליבאן באפגניסטן
חייל טליבאן באפגניסטן | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, דובר הטליבאן מסר בריאיון ל-BBC כי "תהיה העברת שלטון רגועה, וכי זכויות נשים יכובדו. כמו כן, נשים יקבלו גישה להשכלה גבוהה ולמקומות עבודה, וכן יורשו לעזוב לבדן את ביתן".

בטרם נכנסו נציגי המשא ומתן מטעם ארגון הטרור לארמון בקאבול, לוחמיו כיתרו את עיר הבירה, זאת כחלק ממסע הכיבושים אותו מנהל הארגון המוסלמי הקיצוני בימים האחרונים, במהלכם כבש את הערים המרכזיות במדינה, ביניהן קנדהאר, העיר השנייה בגודלה במדינה.

ילדים מחנה פליטים אפגניסטן טליבאן
ילדים במחנה פליטים באפגניסטן לאחר שנעקרו מבתיהם במהלך הקרבות | צילום: צילום: רויטרס

במקביל, האמריקנים היו בעיצומו של פינוי שגרירות ארה"ב בעיר הבירה ופינו דיפלומטים מהבניין באמצעות מסוקים, לאחר שנערכו לכך בימים האחרונים והזרימו אלפי חיילים למדינה במטרה לסייע בפינויים של כל אנשי הביטחון, הדיפלומטים והאזרחים האמריקנים מהמדינה. גם ממשלת גרמניה הודיעה כי תפנה את השגרירות מקאבול וקראה לאזרחיה לצאת מהמדינה וכן צוות השגרירות האיטלקי יחזור לאיטליה בעוד כשבוע.

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, קרא לכנס דיון דחוף בפרלמנט עקב ההשתלטות של טליבאן על אפגניסטן. יו"ר וועדת הביטחון הבריטית הזהיר היום מפני קריסתה של אפגניסטן ואמר כי "צפוי משבר הומניטרי חריף ביותר אם לא ינקטו פעולות מיידיות". בד בבד, חבר הפרלמנט הבריטי, טוביאס אלווד, טען כי "מדובר בהשפלה מוחלטת עבור המערב. הקמנו שם בת ברית עם צבא מתקדם ביותר שטרם נראה בעולם, ואנחנו מובסים כעת על ידי התקוממות החמושה ברובי סער ואר.פי.ג'י. זה הגול העצמי הגדול ביותר שידע המערב במאה הנוכחית".

מעבר גבול פקיסטן אפגניסטן טליבאן
פליטים בורחים מאפגניסטן לעבר מעבר הגבול עם פקיסטן | צילום: צילום: רויטרס

טליבאן ששלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001, נהג באכזריות, דיכא נשים ומיעוטים והוציא להורג רבים, ואיבד את השליטה בה לאחר הפלישה האמריקנית למדינה. ארה"ב פלשה לאפגניסטן בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, שתוכננו על ידי ארגון הטרור אל קאעידה, מאדמת המדינה.