אפגניסטן: טליבאן השתלט על ערים נוספות, שולט ברוב המדינה

ברקע נסיגת ארה"ב, כוחות הארגון האסלאמיסטי הקיצוני הצליחו לחסום את אחת מדרכי הגישה לקאבול והשתלטו על העיר ג'לאלאבאד. דיווח ברויטרס: ארה"ב החלה בפינוי שגרירותה בקאבול

חייל טליבאן באפגניסטן
חייל טליבאן באפגניסטן | צילום: רויטרס

נשיא אפגניסטן, אשרף גאני, קיים אמש שיחות דחופות עם מנהיגים מקומיים ושותפים בינלאומיים, לאחר שמורדי טליבאן התקרבו לקאבול והשתלטו על עיר השוכנת מדרומה ומהווה את אחד משערי הכניסה לבירה. כוחות טליבאן השתלטו גם על בירת מחוז לגמן, צפונית מזרחית לבירה, וכן על מחוז קונאר המזרחי ועל עיר המפתח ג'לאלאבאד השוכנת במזרח המדינה. בתוך כך, על פי דיווח הבוקר (ראשון) ברויטרס, ארה"ב החלה בפינוי שגרירותה בקאבול עקב החשש לנפילתה הקרובה של העיר בידי טליבאן.

השבוע העריכו במודיעין האמריקני כי בטווח שבין 30 ל-90 ימים גם הבירה קאבול צפויה ליפול בידי הטליבאן. בהנחה שהצבא האפגני לא יצליח לבלום את כוחות הארגון הסוני הקיצוני מלשלוט בבירה, אזי מהלך כזה עשוי להפוך אותו לשליט דה פאקטו על המדינה כולה. טליבאן שולט למעשה כבר ברוב שטחי אפגניסטן ולפי חלק מההערכות מחזיק בכשני שליש משטח המדינה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בר לב: "הצעתי לדחות את פתיחת שנת הלימודים ל-1 באוקטובר"

אלרעי פרייס: "לא צריך לנהל את המגפה לפי מספר החולים הקשים"

טרגדיה בצפון: תינוקת בת שבעה חודשים נחנקה למוות

ארה"ב ומדינות נוספות מיהרו להכניס כוחות למדינה על מנת לסייע בפינוי שגרירויותיהן, לאחר שחמושי טליבאן כבשו עיירה אחר עיירה, בעקבות הנסיגה של האמריקנים והכוחות הזרים האחרים שגיבו את ממשלת אפגניסטן. אזרחים אפגנים רבים נמלטו לקאבול בעקבות הלחימה, ומתוך חשש מחזרתו של השלטון האסלאמיסטי הנוקשה.

"כנשיא אני מתמקד בניסיון למנוע מהמדינה להיקלע שוב למצב של חוסר יציבות, למנוע אלימות ולמנוע את העקירה של בני עמי", אמר גאני בנאום טלוויזיוני קצר, ולא נתן סימן להיענות לדרישת טליבאן להפסיק את השיחות על הפסקת האש ועל הסדר מדיני.

שר ההגנה הבריטי, בן וולאס, אמר ביום שישי כי נסיגת ארה"ב מאפגניסטן, עליה החליט עוד ממשלו של הנשיא טראמפ, הינה טעות, וציין כי "טליבאן צובר מומנטום. הקהילה הבינלאומית תשלם על השלכות המהלך".

טליבאן ששלט באפגניסטן בין השנים 1995-2001, נהג באכזריות, דיכא נשים ומיעוטים והוציא להורג רבים, ואיבד את השליטה בה לאחר הפלישה האמריקנית למדינה. ארה"ב פלשה לאפגניסטן בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, שתוכננו על ידי ארגון הטרור אל קאעידה, מאדמת המדינה.