אוסטרליה: הותר טיפול באקסטזי ופטריות הזיה בהפרעות נפשיות

פסיכיאטרים ביבשת רשאים מהיום לרשום למטופלים הסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומתית (PTSD) את החומר הפעיל ב"אקסטזי" (MDMA), ופטריות המכילות את החומר ההזייתי "פסילוסיבין" למתמודדים עם סוגים שונים של דיכאון - רק אם הטיפולים הקונבנציונליים האחרים לא הועילו. תומכי המהלך: "פריצת דרך". המתנגדים: "מוקדם מדי"

פטריות פסילוסיבין
פטריות פסילוסיבין | צילום: Shutterstock

החל מהיום (שבת), 1 ביולי, פסיכיאטרים באוסטרליה רשאים להעניק טיפול ב-MDMA (החומר הפעיל ב"אקסטזי") ובפטריות המכילות את החומר ההזייתי פסילוסיבין, למטופלים שמתמודדים עם פוסט טראומה (PTSD) ודיכאון - זאת בתנאי שטיפולים קונבנציונליים כגון תרופות נוגדות דיכאון וחרדה לא הועילו. עם זאת, יצוין כי בכל מצב אחר - השימוש בחומרים הללו עדיין אסור ביבשת.

כבר בפברואר קבע מינהל התרופות האוסטרלי (TGA), המקביל למינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA), כי "פסילוסיבין ו-MDMA בטוחים יחסית כשמשתמשים בהם בסביבה מבוקרת רפואית, תחת פיקוח מבוקר של אנשי מקצוע ובמינונים שנחקרו בניסויים קליניים".

מייק מאסקר, חוקר בתחום בריאות הנפש ומניעת התאבדויות באוניברסיטת דרום אוסטרליה, אמר כי "MDMA הוא טיפול יעיל בתסמונת דחק פוסט-טראומתית (PTSD), ופסילוסיבין יכול לסייע לשיפור במצבים מסוימים של דיכאון שלא הגיב לטיפולים אחרים".

כדור אקסטזי. אילוסטרציה
כדור אקסטזי. אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

עם זאת, נשמעו קולות מצד פסיכיאטרים וחוקרים אחרים שהביעו דאגה מכך שהדבר "נעשה מוקדם מדי, בהתחשב בעובדה שהחומרים המדוברים עדיין נמצאים בניסויים קליניים ולא אושרו רשמית לטיפול בהפרעות נפשיות כלשהן על-ידי FDA". מנגד, תומכי המהלך טוענים כי "מדובר בפריצת דרך" למתמודדי נפש.