לראשונה בהיסטוריה: מדענים יצרו את "העובר של העתיד"

לפי דיווחים, מדענים בארה"ב ובבריטניה הצליחו לייצר מודלים מלאכותיים של עוברים אנושיים באמצעות תאי גזע. למרות שלא מדובר בעוברים חיים - ההישג עשוי לשפוך אור בעתיד על הגורמים להפלות ולמחלות גנטיות מסוימות. עם זאת, המחקר מעלה קשיים משפטיים ואתיים קריטיים

סרטן, רופא, מחקר, אילוסטרציה
מדען במעבדה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

צוות חוקרים בארצות הברית ובבריטניה דיווחו כי הצליחו ליצור את המודלים הסינתטיים הראשונים של עוברים אנושיים מתאי גזע, שבאמצעותם ניתן לעקוף את הצורך בביצית ובזרע. המבנים דמויי העובר נמצאים בשלבים המוקדמים ביותר של התפתחות האדם, כך שאין להם לב פועם או מוח, למשל. עם זאת, לדברי מומחים, בעתיד ייתכן שהם יוכלו לסייע בהבנת היווצרות מחלות גנטיות והפלות. כך פורסם היום (חמישי) ב"גרדיאן" הבריטי.

למרות פריצת הדרך המדעית, המחקר מעלה שאלות משפטיות ואתיות קריטיות, ולמדינות רבות, בהן ארה"ב, אין חוקים המסדירים את היצירה או הטיפול בעוברים סינתטיים. "בשונה מעוברים אנושיים הנוצרים מהפריה חוץ-גופית, שלה קיימת מסגרת חוקית מבוססת, אין כיום תקנות ברורות המסדירות את היצירה של מודלים של עוברים אנושיים מתאי גזע. יש צורך דחוף בתקנות שיספקו מסגרת לכך", טען ג'יימס בריסקו, מנהל מחקר שותף במכון פרנסיס קריק.

מדענים במעבדה, אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

פרופ' מגדלנה זרניקה-גוץ, מומחית להנדסה ביולוגית באוניברסיטאות קאל-טק וקיימברידג', אמרה כי היא וצוותה בישראל הצליח לתאר בעבר יצירת מבנים דמויי-עוברים מתאי גזע של עכברים. אותם "עוברים" הראו התחלה של התפתחות מוח, לב ומעיים לאחר כשמונה ימים. לפי פרופ' זרניקה-גוץ, המודלים נוצרו מתאי גזע של עוברים אנושיים בודדים והם כוללים תאים שבדרך כלל ימשיכו לפתח שליה ואת העובר עצמו: "יש להדגיש שלא מדובר בעוברים אנושיים. אלה מודלים של עוברים, אבל זה עדיין מאוד מרגש, כי הם מאוד דומים לעוברים אנושיים. זו פריצת דרך חשובה מאוד לגילוי התשובה לשאלה מדוע הריונות נכשלים".

תאי גזע במעבדה, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

לפי דיווחים, החוקרים מקווים שמודל העוברים הזה יצליח לישפוך אור על "הקופסה השחורה" של התפתחות האדם, בתקופה של כשבועיים לאחר ההפריה - "הגבול המוסכם" על מדענים לגדל ולחקור עוברים במעבדה. נכון לשלב זה, העוברים הסינתטיים מוגבלים למבחנות והשתלתם ברחם אנושי היא בלתי חוקית. כמו כן, מחקר שנעשה בבעלי חיים עם תאי גזע של עכברים וקופים הראה שגם כשמדענים ניסו להשתיל אותם, הם לא הצליחו להיקלט.

רוג'ר סטורמי, עמית מחקר בכיר במכון לבריאות האם והעובר באוניברסיטת מנצ'סטר שבבריטניה, סיכם: "יש עוד הרבה עבודה לעשות כדי לקבוע את הדמיון וההבדלים בין עוברים סינתטיים לעוברים שנוצרים מאיחוד של ביצית וזרע".