שוודיה: אשתו של מזכיר הקהילה היהודית נדקרה ונפצעה אנוש

אישה בשנות ה-60 נדקרה ונמצאת בסכנת חיים. המשטרה תגברה את המרכזים היהודיים כאמצעי זהירות, אך הודיעה כי היא לא חושדת שהמניע אנטישמי. ריבלין: "שוב מוצאים עצמם יהודים באירופה בסכנה"

זמן צפייה: 01:37

אשתו של מזכיר הקהילה היהודית בעיירה הלסינגבורג בשוודיה, בשנות ה-60 לחייה, נדקרה היום (שלישי) ונפצעה אנוש. בעקבות התקיפה, המשטרה תגברה את המרכזים היהודיים באזור כאמצעי זהירות. כמו כן, חלק מכלי התקשורת המקומיים דיווחו כי ישנו אדם החשוד במעשה, אך הוא טרם נתפס. משטרת שוודיה הודיעה כי היא לא חושדת שמדובר במניע אנטישמי או בפשע שנאה: "כרגע אנחנו לא רואים שהתקרית קשורה לקהילה. אנחנו גם לא חושדים בפשע שנאה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין כתב בתגובה לדקירה: "ושוב מוצאים עצמם יהודים באירופה בסכנה. הדקירה המזעזעת היום בהלסינבורג היא תזכורת נוספת לכך שלא נוכל לסמוך על זכרונות ההולכים ומטשטשים מתקופת השואה שישמרו על ביטחון הקהילות היהודיות בעוד בתי הספר שלנו, בתי הכנסת, והמרכזים הקהילתיים הופכים למבצרים. אנו נאבק באנטישמיות עד חרמה ולא נשתוק מול מקרים נוראיים אלה. מחשבותינו ותפילותינו עם הפצועה, משפחתה וקהילתה".

לכתבות נוספות בנושא >>

בולגריה: צלבי קרס רוססו על אנדרטה לזכר לוחמים אנטי פשיסטים

"איימו תוך אמירות אנטישמיות": שליחי חב"ד בקניה הותקפו בביתם

דוח האנטישמיות: עלייה במספר התקריות, 13 נרצחו בשנה החולפת

שוטרים בזירת אירוע הדקירה בשבדיה
שוטרים בזירת אירוע הדקירה בשבדיה | צילום: SVT Nyheter

משרד החוץ התייחס לאירוע וכתב כי "התוקף בשוודיה הוא מוסלמי, וזהותו ידועה למשטרה המקומית. הקהילה היהודית מניחה כי מדובר בתקיפה על רקע אנטישמי".

סגן וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, התייחס לתקיפה ואמר: "בזמן שתיירים רבים תושבי אירופה הגיעו לישראל השבוע כדי לקחת חלק באירועי האירוויזיון, ישנם אנשים שממשיכים להפיץ שנאה ואנטישמיות ברחבי אירופה. שוב אנו שומעים על מקרה קשה ומזעזע, הפעם בשוודיה, כלפי עובדת בקהילה היהודית בהלסינגבורג שהיתה בדרכה לעבודה. מדובר במקרה חמור ביותר ועל הרשויות בשוודיה לדאוג לביטחון הקהילה היהודית במקום ולמנוע הישנות של מקרים כגון אלה. אני מברך את משטרת שוודיה שבחרה נכון להציב שוטרים לשמור על משרדי הקהילה עד שירגע המצב. כולי תקווה ששמירה כזו לא תהיה נצרכת עוד בעתיד. יהודים צריכים לחיות בשלווה ובביטחון בדיוק כמו התושבים אחרים במדינתם".

לפני כשלושה שבועות הותקפו שליח חב"ד בקניה, הרב שמואל נוטיק ואשתו חיה, בבית חב"ד שבעיר ניירובי על ידי כנופיית שודדים שפרצה למקום. אשת הרב נפצעה בראשה ועברה ניתוח, והרב נפצע קל וסובל מחבלות.

השודדים נכנסו לבית לאחר שהצליחו לגבור על השומרים המקומיים, בתוכו הם נתקלו בשני בחורי ישיבה וקשרו אותם בידיים וברגליים. לאחר מכן הגיעו לחדר השינה, החלו להכות את אשת הרב במקלות ואיימו על חייה תוך קריאת אמירות אנטישמיות. בהמשך, קשרו את ידיו ורגליו של הרב, וניסו להוציא ממנו כסף.

זירת האירוע בבית חב''ד בקניה
זירת האירוע בבית חב''ד בקניה | צילום: חדשות 13

במהלך השוד נגנבו מהבית מחשבים, טלפונים ניידים, תפילין, תכשיטים, כסף, חנוכייה, פמוטים לנרות, גביעים לקידוש, מזון וציוד מטבח תעשייתי. כמו כן, נגרם נזק רב לבית. לאחר מכן נמלטו השודדים מהמקום. ההורים ושלושת ילדיהם הסתגרו בשירותים עד שהגיעו כוחות המשטרה.

לפני כחודש התגלו בבולגריה צלבי קרס שרוססו על גבי אנדרטה בעיר סטארה זאגורה, המנציחה את הלוחמים האנטי-פשיסטים שנהרגו בין השנים 1923-1944.

צלבי קרס על אנדרטה אנטי פשיסטית בבולגריה
צלבי קרס על אנדרטה אנטי פשיסטית בבולגריה | צילום: SOFIAGLOBE.COM

הקונגרס היהודי העולמי והקהילה היהודית המקומית גינו את המעשה. "מדובר במעשה נורא, אשר מחלל את כבודם של הנספים אשר שמרו על ערכי הסובלנות והדו-קיום של בולגריה מול שנאת הנאצים", אמר מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר. "ממשלת בולגריה הבהירה בשנים האחרונות כי היא ניצבת בחוזקה כנגד השנאה והאנטישמיות. אנו סומכים על הממשלה שתעשה ככל שביכולתה על מנת לאתר את הפושעים ולהעמידם לדין".