הבחירות בשוודיה: הימין הקיצוני הגדיל את כוחו; כהונת רה"מ בסכנה

לאחר ספירת 95% מהקולות, עולה כי מפלגות גוש הימין התחזקו והן צפויות לזכות ב-175 מתוך 359 המושבים בפרלמנט. הקרב בין הגושים נותר צמוד, והתוצאות השתנו לא פעם בהתאם להמשך ספירת הקולות. הההערכות במדינה הן שתוקם ממשלה ימנית חדשה - לאחר 8 שנים בהן שלטה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של ראש הממשלה המכנהת אנדשון

הבחירות בשוודיה
הבחירות בשוודיה | צילום: רויטרס

הבחירות בשוודיה: אמש (ראשון) התקיימו הבחירות הכלליות, והבוקר, לאחר ספירת 95% מהקולות, עולה כי מפלגות גוש הימין התחזקו ולפי שעה, זוכות ל-175 מושבים בפרלמנט - כשהרוב המינימלי להקים ממשלה עומד על 175 מושבים. לפי תוצאות אלו, הסברה הרווחת בשוודיה היא שתוקם ממשלה ימנית חדשה לאחר 8 שנים בהן שלטה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המזוהה עם השמאל במדינה.

הקרב על הגושים נותר צמוד, והתוצאות השתנו לא פעם בהתאם להמשך ספירת הקולות. ספירת הקולות יימשכו לכל המוקדם עד ליום רביעי. התוצאות מצביעות על כך שמפלגות גוש הימין ביניהן מפלגת המתונים בראשות אולף קריסטרסון, מפלגת הימין הקיצוני "השוודים הדמוקרטים" בראשות אימי אוקסון, מפלגת הנוצרים הדמוקרטים והמפלגה העממית הליברלית זכו יחד ל-175 מושבים בעוד גוש השמאל זוכה ל-174 מושבים. הפרלמנט השוודי מונה 349 מושבים בסך הכל.

יכול להיות שמח. אימי אוקסון, ראש מפלגת ''השוודים הדמוקרטים''
יכול להיות שמח. אימי אוקסון, ראש מפלגת ''השוודים הדמוקרטים'' | צילום: רויטרס

יצוין כי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, בראשות ראש הממשלה המכהנת מגדלנה אנדשון נותרה המפלגה הגדולה ביותר, ואף הצליחה להגדיל את שיעור ההצבעה בה מהבחירות הקודמות שהתקיימו בשנת 2018, אם כי גוש המכרז-שמאל במדינה - איבד מכוחו. מפלגת הימין הקיצוני "השוודים הדמוקרטים" היא המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט, והחזקה ביותר בגוש הימין.

מפלגת "השוודים הדמוקרטים", לה שורשים ניאו נאציים שחרטה על דגלה להילחם במדיניות ההגירה של ממשלת שוודיה המכהנת, ונחשבה עד לפני שנים אחדות כמפלגה מוקצה ושולית - חיזקה משמעותית את כוחה וזכתה ללמעלה מ-20% מהקולות. מדובר בשינוי היסטורי במדינה כמו שוודיה, שמתגאה זה מכבר בסובלנות ובפתיחות.

צפוי להקים את הממשלה הבאה. אולף קריסטרסון, מנהיג מפלגת המתונים
צפוי להקים את הממשלה הבאה. אולף קריסטרסון, מנהיג מפלגת המתונים | צילום: רויטרס

למרות שהוא אינו מנהיג של המפלגה הגדולה בגוש הימין, אולף קריסטרסון, מנהיג מפלגת המתונים, נכון לרגע זה - הוא המועמד המוביל להרכיב את הממשלה הבאה. "אנחנו לא יודעים מה תהיה התוצאה הסופית", אמר קריסטרסון לתומכיו. "אבל אני מוכן לעשות כל שביכולתי כדי להקים ממשלה חדשה, יציבה ונמרצת עבור שוודיה וכל אזרחיה".

קריסטרסון אמר שיפעל להקים ממשלה יחד עם מפלגת הנוצרים הדמוקרטים וייתכן שגם עם המפלגה העממית הליברלית. לדבריו, הוא צפוי רק להסתמך על תמיכתם של "השוודים הדמוקרטים". "השאיפה שלנו היא לשבת בממשלה", אמר מנהיג "השוודים הדמוקרטים" אימי אוקסון לתומכיו לאחר הבחירות. "לפני 12 שנים נכנסנו לראשונה לפרלמנט, אני חושב שהגענו ל-5.7%. כרגע יש לנו 20.7%", הוסיף.

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון
טרם הכירה בהפסד. ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון | צילום: רויטרס

מצידה, ראש הממשלה המכהנת מגדלנה אנדשון טרם הביעה נכונות להכיר בהפסד בבחירות, וטענה בפני בוחריה כי התוצאות "צמודות מידי" בכדי להכתיר מועמד כזה או אחר. אנדשון, שזוכה לפופולריות רחבה בשוודיה, יותר מזו של מפלגתה - נתפסה כמי שיכולה להתמודד עם המשבר הכלכלי במדינה ועם משבר האנרגיה, אך זה לא הספיק למפלגתה ולגוש המרכז-שמאל להיבחר שוב, אם כי מוקדם מידי לקבוע. בהקשר זה יצוין כי אנדשון כיהנה כשרת האוצר של שוודיה במשך 7 שנים, ונחשבה לשרה בכירה ומצליחה.

בקמפיין הבחירות שלהם, מפלגות הימין שמו דגש על הלחימה בפשיעה במדינה, לאור העלייה באירועי הירי בה. לא זאת בלבד, מפלגות הימין למעשה "ניצחו" בטריטוריה שמזוהה דווקא יותר עם מחנה המרכז-שמאל: האינפלציה הגואה והמחירים הגבוהים. מנהיג המתונים קריסטרסון מיתג את עצמו כמועמד היחיד שיכול לאחד את הימין ולהחליף את שלטונה של אנדשון.

קלפי בעיר שטוקהולם
קלפי בבירה שטוקהולם | צילום: רויטרס

כשקריסטרסון נבחר פה אחד לתפקיד מנהיג מפלגת המתונים בשנת 2017, הוא נמנע מקשרים עם "השוודים הדמוקרטים", אם כי מאז הפסיד בבחירות הכלליות של 2018, קריסטרסון פעל להעמקת הקשרים עם "השוודים הדמוקרטים". החשש הגובר בקרב מצביעי המרכז-שמאל הוא שאנשי "שוודיה הדומקרטית" ייכנסו לממשלה הבאה ולקבינט השוודי.

לא משנה איזה גוש ינצח, המשא ומתן להקמת ממשלה בנוף הפוליטי הנוכחי בשוודיה, שהוא מקוטב וטעון רגשית - צפוי להיות ארוך וקשה. לצורך העניין - לאנדשון לקח למעלה מ-120 להקים ממשלה ב-2018. בכדי להישאר בתפקיד, אנדשון תצטרך לקבל תמיכה ממפלגת המרכז וממפלגת השמאל, שהם הפכים אידיאולוגיים, כמו גם ממפלגת הירוקים.