אחרי 200 שנות ניטרליות: שוודיה הצטרפה לברית נאט"ו

המדינה הנורדית הצטרפה לברית ההגנה הצבאית, והפכה למדינה ה-32 בארגון האמנה הצפון-אטלנטית. השוודים הגישו את בקשת ההצטרפות לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה לפני כשנתיים, אך הונגריה וטורקיה עיכבו את אישורה. רה"מ קריסטרסון: "יום היסטורי, נחלוק את האחריות והסיכונים עם חברות הברית"

בלינקן וראש ממשלת שוודיה בטקס הצטרפותה לנאט"ו
בלינקן וראש ממשלת שוודיה בטקס הצטרפותה לנאט"ו | צילום: רויטרס

רשמית: שוודיה הצטרפה לברית ההגנה הצבאית נאט"ו, לאחר שלא הייתה במצב מלחמה מאז 1814 - ובכך תהיה המדינה ה-32 בארגון האמנה הצפון-אטלנטית. בטקס שנערך אמש (חמישי) בוושינגטון הועברו רשמית המסמכים שאישרו את הצטרפות המדינה הנורדית אל הברית - לאחר שהונגריה אישרה את הכנסתה.

שוודיה הגישה את בקשת הכניסה לארגון יחד עם פינלנד לפני כשנתיים, לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, אך המתינה עד עתה עקב עיכובים דיפלומטיים מצד טורקיה והונגריה - בעוד פינלנד הצטרפה לארגון בשנה שעברה. בטקס אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן: "זהו התוצר של דיפלומטיה בלתי פוסקת במשך שנתיים".

ראש ממשלת שוודיה אולף קריסטרסון חגג את כניסת מדינתו לארגון: "זהו יום היסטורי ותחילתו של עידן חדש, מדינתו בטוחה יותר משהייתה שלשום. כעת נחלוק את האחריות והסיכונים עם חברות הברית. פוטין נכשל בתוכניתו להכפיף אותנו לרצונותיו".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

שוודיה ופינלנד שוכנות ממערב לרוסיה, ולאחר פלישתה לאוקראינה "בשל רצונה להצטרף לברית נאט"ו", כעת הברית יכולה להציב נשק סמוך לגבול רוסיה - בצפון הים הבלטי. בלינקן התייחס לכך ואמר: "פלישת רוסיה לאוקראינה דחפה את שטוקהולם והלסינקי להיכנס לנאט"ו".

הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולנטברג, צייץ: "שוודיה תהפוך את ברית ההגנה לחזקה ובטוחה יותר. הצטרפותה מראה כי דלת הארגון פתוחה לכל מדינה - שיכולה לבחור בעצמה את גישתה". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך בנאום מצב האומה את ראש ממשלת שוודיה, ששהה בקהל, ואמר: "נאט"ו היום עוצמתית מאי פעם - ועלינו לחזקה כדי למנוע מלחמת עולם נוספת".