טראמפ מגיב לוועדת 6 בינואר: "אין אפילו ראייה אחת"

לאחר שוועדה מטעם הקונגרס האמריקני פירסמה את דו"ח החקירה שלה ואת המלצתה להעמיד את נשיא ארה"ב לשעבר לדין פלילי על המרדה וניסיון להפיל את השלטון, טראמפ מפרסם וידאו באורך 5 דקות ודוחה את הטענות: "זו לא הייתה המרדה, זו הייתה הפגנה שבאופן טרגי יצאה מכלל שליטה

זמן צפייה: 01:54

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ העלה היום (שבת) לרשת החברתית Truth שבבעלותו סרטון בן חמש דקות, ובו הוא מגיב להמלצה לעמידו לדין פלילי בעקבות אירועי 6 בינואר, אז תומכיו התפרצו לקפיטול ובמהלך הפרעות נהרגו חמישה אנשים. לאורך כל הסרטון טראמפ חזר על הטענה המוכרת שהבחירות של 2020 נגנבו ממנו.

"הוועדה, שלא נבחרה על ידי הציבור, לא סיפקה ולא ראייה אחת קטנה שאני התכוונתי או רציתי באיזשהי צורה אלימות בקפיטול", אמר טראמפ בסרטון, כך לפי דיווח באתר החדשות המאריקני ABC news. "הראיות לא קיימות כיוון שהטענות חסרות בסיס והן שקר מפלצתי".

מורדת בטראמפ. ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר
ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר, חברת וועדת הקונגרס שהמליצה להעמיד את טראמפ לדין | צילום: רויטרס

טראמפ גולל את אירועי אותו היום תוך שהוא חוזר על תיאוריות קונספירציה שלא הוכחו כנכונות, כך על פי הדיווח. חלק מהתיאוריות למשל מדברות על כך שדלתות הקפיטול היו פתוחות לרווחה, וכן שגורמים פדרליים היו מעורבים באלימות.

"אירועי 6 בינואר לא היו ניסיון המרדה. זו הייתה הפגנה שיצאה משליטה, באופן טרגי", אמר. בנוסף, טראמפ דחה את טענות הוועדה על כך שלא ניסה לעצור את הפורעים במשך 187 דקות, כפי שציינה הוועדה במסקנותיה. "צייצתי פעמיים, פעם אחת 25 דקות לתוך האירועים, ופעם נוספת 30 דקות לאחר מכן". הוועדה מצידה קבעה שלשני הציוצים הללו לא הייתה אף השפעה על הפורעים.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

טראמפ המשיך לחזור על טענות שהופרכו בעת עדויות הקרובים אליו בפני הוועדה, כמו הטענה שהוא ביקש להציב 10 עד 20 אלף חיילי המשמר הלאומי בקפיטול קודם למהומות, טענה ששר ההגנה של טראמפ כריסטופר מילר הכחיש בעת עדותו.

בתחילת השבוע המליצה ועדת החקירה של הקונגרס, שחקרה את אירועי הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021 להעמיד לדין פלילי את נשיא ארצות הברית לשעבר באחריות למעשים ובניסיון לשנות את תוצאות הבחירות. סעיפי האישום שעליהם ממליצה הוועדה: שיבוש הליך רשמי, קשירת קשר להונאת הממשל האמריקני, קשירת קשר להצהרת שווא והסתה, סיוע ותמיכה במרד.