בגלקסיה שלנו: נחשפה תמונת החור השחור שבשביל החלב

מדענים מקבוצת Event Horizon Telescope הצליחו לצלם בפעם השנייה בהיסטוריה חור שחור - אך הפעם מדובר בזה שנמצא בגלקסיה שלנו. באמצעות טכנולוגיה מיוחדת הצליחו לצלם את המקום שממנו לא יוצא אפילו אור

Whatsapp Image 2022 05 12 At 4
תמונת החור השחור קשת A* | צילום: EHT Collaboration/National Science Foundation/ REUTERS

מדענים פרסמו היום (חמישי) תמונה ראשונה של החור השחור העל-מסיבי שנמצא במרכז גלקסיית שביל החלב - שבה נמצאת מערכת השמש שלנו. הגוף השמיימי, שנקרא *Sagittarius A, או קשת A*- על שם קבוצת הכוכבים בה הוא נמצא - הוא החור השחור השני אי פעם שצולם בכלל, וגם הפעם הגיעה להישג קבוצת Event Horizon Telescope שב-2019 חשפה תמונת חור שחור מגלקסיה אחרת.

לקשת A* יש מסה בגודל של פי 4 מיליון יותר מהשמש במערכת השמש שלנו והוא במרחק 26 אלף שנות אור מכדור הארץ או כ-9.5 טריליון קילומטר. חורים שחורים הם גופים דחוסים באופן יוצא דופן ועם כוח כבידה כל כך גדול שאפילו האור לא יכול לצאת מהם - מה שמקשה כל כך על צילומם.

אופק אירועים הוא נקודת האל-חזור שאחריה שום דבר לא יוצא - כוכבים, כוכבי לכת, גז, אבק וכל סוג של קרינה אלקטרומגנטית. המדענים בפרויקט חיפשו טבעת של אור - שמקורה בחומר בטמפרטורות גבוהות במיוחד וקרינה שסבבו סביב אזור חשוך - שם נמצא החור השחור.

החור השחור
החור השחור שצולם ב-2019 | צילום: Physics World

גלקסיית שביל החלב היא גלקסיה ספירלית שכוללת לפחות 100 מיליארד כוכבים. במבט ממעל או מתחת היא מזכירה שבשבת, כאשר השמש שלנו נמצאת על אחת מהקצוות והחור השחור קשת A* ממוקם במרכז.

בשנת 2019 פורסמה התמונה הראשונה אי פעם של חור שחור על ידי אותה קבוצת מדענים. אז צולם החור השחור מסיאר 87 או M87, שממוקם במרחק רב הרבה יותר, כ-54 מיליון שנות אור מכדור הארץ, ובעל מסה גדולה הרבה יותר מקשת A*.