מבצע חילוץ מסודן: מדינות העולם מתחילות לפנות את אנשי השגרירות

הלחימה הבלתי פוסקת בחרטום אילצה את הנשיא ביידן לפנות את הדיפלומטים האמריקנים ובני משפחותיהם במבצע מיוחד, בשל העובדה שנמל התעופה בעיר מופגז ללא הרף. יותר מ-400 איש נהרגו ואלפים נפצעו בקרבות. בתי חולים חדלו מלעבוד, ואספקת החשמל והמים הופסקה ברוב האזורים

בניין בחרטום עולה באש, אמש
בניין בחרטום עולה באש, אמש | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה הלילה (ראשון) לצבא האמריקני לפנות את השגרירות בעיר הבירה חרטום בעקבות המשבר הפוליטי-צבאי במדינה. הפינוי התבצע בעזרת "מיליציית התמיכה המהירה" (RSF) שתיאמה את הפינוי עם ארה"ב. נמל התעופה של חרטום מופגז ללא הפסקה, ובשל כך הדיפלומטים פונו בעזרת שישה מטוסים אמריקניים שנחתו במתחם השגרירות.

ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין וסעודיה החלו לפנות גם הן את עובדי השגריריות מחרטום. ההודעות על הפינוי הגיעו בעקבות ההצהרה של מילציית התמיכה המהירה וכן הכוחות הצבאיים במדינה - שתי הקבוצות הצבאיות הנלחמות אחת בשניה - שיסכימו לעזור בפינוי האזרחים הזרים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: אריה לייב אברהם, פלאש 90

בהצהרה שפירסם נשיא ארצות הברית נכתב כי המדינה "משעה זמנית את פעילות השגרירות בסודן". כמו כן, הוא הודה לג'יבוטי, אתיופיה וסעודיה וכתב כי הן "מילאו תפקיד קריטי להצלחת מבצע פינוי השגרירים". גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות AP כי ביידן הורה על הפינוי לאחר שקיבל המלצה מצוות הביטחון הלאומי שלו, שצפה כי הלחימה רחוקה מלהסתיים.

פינוי השגריריות הגיע בעקבות המצב הפוליטי הקשה במדינה, שהוביל לתחילתה של לחימה קשה ברחובות חרטום ב-15 באפריל. במרכז הלחימה עומד מאבק כוחות בין כוחות הנאמנים למפקד צבא סודן, עבד אל-פתה אל-בורהאן, לבין מילציית התמיכה המהירה (RSF). הם היו אמורים למזג את כוחותיהם אבל המיליציה התנגדה לשינוי הזה, ועל כן חלה הסלמה ביריבות בין השתיים בשבוע שעבר.

נער סוחב ג'ריקנים עם מים, חרטום
נער סוחב ג'ריקנים עם מים, חרטום | צילום: רויטרס

ארגון הבריאות העולמי דיווח כי יותר מ-400 בני אדם נהרגו בעקבות הלחימה ואלפים נפצעו. על-פי ההערכות, מניין ההרוגים גבוה בהרבה מכיוון שרבים לא מצליחים להגיע לבתי החולים, והם מתים ברחובות ובבתיהם. בתי חולים שדה הוקמו על מנת להתמודד עם זרם החולים הבלתי פוסק. כמו כן, הירי וההפצצות הכמעט מתמידים בחרטום ובמקומות אחרים במדינה מונעים גישה בטוחה לחשמל, מזון ומים עבור רוב האוכלוסייה.

אזרחים מתגודדים בתור לקבלת לחם, חרטום
אזרחים מתגודדים בתור לקבלת לחם, חרטום, אמש | צילום: רויטרס

בנוסף לחרטום, גם האזור המערבי של דארפור, משם צמחה המיליציה, הושפע קשות מהלחימה. האו"ם דיווח כי 20 אלף בני אדם - בעיקר נשים וילדים - נמלטו מסודן וחצו את הגבול לצ'אד, בחיפוש אחר חוף מבטחים.