תקועים בגאורגיה: אם ובנה התינוק ממתינים למסמכים לחזור לארץ

אביבית צאיג בר אור נמצאת בטיביליסי עם תינוקה, אותו הביאה בהליך פונדקאות, אך הרשויות מסרבות להנפיק לו תעודת לידה - ולא בפעם הראשונה. כל זאת, בזמן שבן זוגה ושני ילדיה מחכים לה בארץ

זמן צפייה: 02:59

כבר יותר מחודש שאביבית צאיג בר אור מפתח תקווה, תקועה עם תינוקה הקטן בגאורגיה, וזו לא הפעם הראשונה שזה קורה לה. אחרי שנאבקה בסרטן בשנות העשרים לחייה, אביבית יכולה להביא ילדים לעולם באמצעות פונדקאות בלבד. בנה הבכור נולד בהודו, ולפני כארבע שנים נתקעה עם בנה השני בגאורגיה - בגלל מסמך חסר.

גם הפעם, הרשויות במדינה מסרבות להנפיק תעודת לידה לבנה השלישי, והיא כנראה תאלץ להישאר איתו לפחות שלושה חודשים בדירה קטנה, לבדה, בטיביליסי הבירה. המשפחה, בן זוגה ושני הבנים הקטנים, ממתינים לה בבית בישראל. "זה לא פשוט ההתמודדות הזאת שהמשפחה קרועה לשניים, ואני מפספס את כל השלבים הראשונים של התינוקות והקשר המשפחתי - זה חסר", סיפר איתי בר אור, בן הזוג של אביבית.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

חיסול הישראלים במקסיקו: אדם נוסף נעצר בחשד למעורבות באירוע

האיש שלנו בדמשק: סיפורו של המרגל הישראלי שהפך לסדרה בנטפליקס

"באנו עם חלום": המשפחות שלא יעזבו את הצפון – על אף המתיחות

אביבית צאיג בר אור
אביבית צאיג בר אור | צילום: חדשות 13

לטענתה של אביבית, עם הגשת המסמכים הנכונים היא הייתה אמורה לקבל תעודת לידה לבנה בתוך 48 שעות, אך נהלי האכיפה הגאורגים הוחמרו באופן מכוון. זו לא הפעם הראשונה שזוגות ישראלים שהביאו תינוקות בהליך פונדקאי נתקעים במדינה, ובימים אלה "כלואים" איתה עוד לפחות עשרה זוגות ישראליים.

התהליך הבירוקרטי, שכולל בין היתר דיונים בבית משפט ובדיקת אבהות - לוקח שבועות ארוכים. אביבית מאמינה שבסופו של דבר הכול יבוא על מקומו בשלום ושחבל על הזמן המיותר שהיא מבלה הרחק ממשפחתה.

הקונסוליה והמרכז להורות באמצעות פונדקאות מנסים כולם לסייע, גם לאביבית וגם לזוגות הנוספים, אבל אם אף גורם לא יצליח לזרז את התהליך, היא ותינוקה הקטן ייאלצו להעביר את יום הולדתה ואת החגים בטיביליסי, כשהם ממתינים בקוצר רוח לשיבה לארץ.

ממשרד החוץ נמסר: "בשבועות האחרונים נתקלו אזרחים ישראליים שביצעו הליכי פונדקאות בגאורגיה, בסירוב של הרשויות המקומיות לנפק תעודות לידה לתינוקות. רשויות מדינת ישראל, בהובלת משרד החוץ, שגריר ישראל בגאורגיה מר שבתאי צור והצוות הקונסולרי לצידו, פעלו ללא לאות על מנת לסייע לאזרחים הישראליים במקום. השגריר צור שב והעלה את הנושא בפני הדרגים הרשמיים הבכירים ביותר בגיאורגיה בבקשה כי יימצא פיתרון שיאפשר למשפחות והתינוקות לשוב לישראל במהירות. היום נאותו רשויות גיאורגיה לבקשת השגריר ויחלו בהנפקת תעודות לידה לאותם תינוקות, שהבקשות בעניינם סורבו בעבר. משרד החוץ שב ומזכיר כי על אזרחים ישראליים הפונים להליכי פונדקאות במדינה זרה מוטלת האחריות לבירור יסודי של הוראות החוק והנהלים המקומיים ולפעול על פיהן".