עקב הפיצוץ בלבנון: הממשלה הכריזה על מצב חירום למשך שבועיים

שרת התקשורת הודיעה כי ביירות הוכרזה עיר מוכת אסון. שר הבריאות עדכן כי 135 מתו, כאשר עשרות בני אדם עדיין לכודים בהריסות. יותר מ-5,000 נפצעו. תושבת ביירות לחדשות 13: הכול שבור והרוס

זמן צפייה: 06:29

בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, הממשלה הלבנונית הכריזה היום (רביעי) על מצב חירום במדינה שיימשך שבועיים ותהיה אפשרות להאריך אותו לאחר מכן. כמו כן, שרת התקשורת במדינה הודיעה כי ביירות הוכרזה כעיר מוכת אסון. כמו כן, שר הבריאות עדכן כי מניין ההרוגים באירוע עלה ל-135, כאשר עשרות בני אדם עדיין לכודים בהריסות. יותר מ-5,000 נפצעו.

בד בבד, אזרחים לבנונים סיפרו לחדשות 13 על ההרס הרב בעיר. תושבת ביירות סיפרה כי "הכול שבור והרוס, לא נשאר דבר. הכול - בתי עסק, מסעדות, בתים, לא נשאר כלום. המדינה אשמה, צריך להוציא את האחראים להורג, לשים אותם בגיליוטינה". במקביל, תושב העיר התייחס להצעת הסיוע הישראלית ואמר: "שיעזרו לעצמם קודם, אנחנו לא רוצים עזרה מישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מכתש נפער בלב הנמל: צילום הלוויין יממה לאחר הפיצוץ • תיעוד

הגירעון זינק ל-7.2%: כמעט פי 3 מהתקופה המקבילה אשתקד

רה"מ: גם אם הייתי מביא חיסון לנגיף – הייתם תוקפים אותי

הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות
הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פורסם כי ככל הנראה, הגורם לפיצוץ הקטלני שאירע אתמול בביירות הוא אמוניום חנקתי – ולדברי ראש ממשלת לבנון חסן דיאב, 2,700 טונות ממנו התפוצצו לאחר שלא אוחסנו כראוי במשך שש שנים.

אמוניום חנקתי הוא כימיקל תעשייתי נפוץ, שמשמש בעיקר לצורכי דישון בשל העובדה שמהווה מקור טוב לחנקן עבור צמחים. נוסף על כך, זהו אחד המרכיבים העיקריים בכריית חומרי נפץ בשל היותו מחמצן.

גבריאל דה סילבה, מרצה בכיר לכימיה באוניברסיטת מלבורן, הסביר ל"גרדיאן" כי מדובר בחומר שאינו מאוד נפיץ בפני עצמו, אך הוא מזרים חמצן לאש – ובכך מעצים אותה. עם זאת, לדבריו, הוא נדלק רק תחת נסיבות מסוימות שקשה לייצר. "נדרשות נסיבות קיצוניות כדי לגרום לפיצוץ", הדגיש. בנוסף, לדבריו, אם הכימיקל עצמו מזדהם – למשל באמצעות שמן – הוא הופך לנפיץ מאוד. "אני סבור שזה מה שקרה בביירות", הסביר דה סילבה.

המכתש שנוצר בנמל בביירות אחרי הפיצוץ | צילום: planet

בתוך כך, בתמונת לוויין שפורסמה ניתן לראות את הנזק שנגרם לאזור הנמל בביירות לאחר הפיצוץ שאירע בו אתמול. בצילום מופיע המכתש שנוצר בלב הנמל. מושל ביירות מרוואן עאבוד אמר לסוכנות הידיעות AFP כי הנזק שנגרם מהפיצוץ משתרע על יותר מחצי מהעיר, ומוערך ביותר משלושה מיליארד דולרים. עוד הצהיר כי הוא סבור שמספר האנשים שנותרו חסרי בית או ביתם נפגע עומד על 300 אלף. ארגונים הומניטריים שלחו למקום 40 טונות של אספקה וציוד רפואי.

ראש ממשלת לבנון אמר בישיבת ממשלה מיוחדת: "מדובר בהלם גדול, אנשים איבדו את ביתם ויקיריהם. אני רוצה לנחם את אלה שאיבדו את יקיריהם, זהו אסון גדול אך לא נסתפק בבכי. יש לקיים חקירה מהירה ולהגיש מסקנות מהירות. יש להגיש סיוע לפצועים, לשקם ולשפץ את שנהרס. זהו משבר לאומי, יש להפסיק את המחלוקות ולהתאחד. יש לנקוט באחריות לאומית". נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי יגיע ללבנון מחר.