תקרית חריגה: בלון ריגול סיני זוהה מעל שטח ארה"ב

הפנטגון האמריקני הודיע כי בלון ריגול סיני זוהה מרחף בגובה רב מעל שטחי מדינת מונטנה שבארה"ב. כרגע בפנטגון החליטו שלא להפיל את הבלון, מטעמי בטיחות. במשרד ההגנה הקנדי הודיעו כי גם הם ניטרו את הבלון, וכי הוא אינו מהווה סכנה לציבור. משרד החוץ הסיני: "מדובר בבלון אזרחי למטרות מזג אוויר"

A Balloon Flies In The Sky Over Billings
בלון הריגול הסיני | צילום: רויטרס

מחלקת ההגנה האמריקנית, הפנטגון, הודיעה הלילה (שישי) כי הם ניטרו בלון ריגול סיני שריחף מעל ארצות הברית מזה כמה ימים, וכי הם החליטו שלא להפילו מטעמי בטיחות. גורמים רשמיים מסרו כי הבלון נצפה מאז שנכנס לשטח האווירי של ארצות הברית והוא כרגע נמצא מעל מדינת מונטנה. בעקבות המקרה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע על דחיית ביקורו בסין, אליה הוא תכנן לטוס היום. "נכון לעכשיו, הבלון לא מהווה איום, שקלנו ליירט אותו אך כרגע הוא לא מהווה איום ואנחנו בוחנים אפשרויות", נמסר.

ממשרד החוץ הסיני, שם התנצלו על התקרית, נמסר בתגובה: "מקווים ששני הצדדים יטפלו בעניין בצורה רגועה ובחוכמה. מדובר בבלון אזרחי למטרות מזג אוויר. אנחנו לומדים על המקרה ועל אמינות הפרסומים, השערות והסקת מסקנות לא יועילו לפתרון עד שהעובדות יהיו ברורות. בייג'ינג ווישנגטון ימשיכו את שיתוף הפעולה להתמודדות עם המקרה". בארה"ב הדגישו כי הם מודעים לטענות הסיניות, וכי הבלון הוא בלון ריגול ולא בלון מזג אוויר.

בלון הריגול הסיני
בלון הריגול הסיני | צילום: מתוך טוויטר

בלון הריגול מרחף בגובה רב וכרגע נמצא מעל מדינת מונטנה, בה נמצאים מתקני שיגור של טילים גרעיניים. לפי הגורמים, הוא מנוטר בכמה דרכים - כולל מטוסים מאוישים. כאמצעי זהירות, הושעו הטיסות באזור זה כרגע. במחלקת ההגנה של קנדה הודיעו מאוחר יותר כי גם הם עוקבים אחר בלון ריגול, ייתכן ומדובר בבלון נוסף. בארה"ב אמרו כי הבלון עבר מעל קנדה בדרכו לשטח האווירי האמריקני. במקביל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והמועמדת מטעם מפלגתו לראשות המפלגה - ניקי היילי, קראו ליירט הבלון.

בקנדה הבהירו כי אין סכנה לציבור וכי "גורמי מודיעין קנדיים עובדים עם מקביליהם האמריקנים וימשיכו לנקוט באמצעי זהירות להגנה על המידע הרגיש מפני גורמי מודיעין עוינים". מהפנטגון נמסר בהצהרה כי "הבלון נמצא בגובה רב בהרבה מגובה טיסות מסחריות ולא מהווה איום צבאי או פיזי על הציבור. פעולות דומות של בלונים נצפו בשנים האחרונות מספר פעמים. ברגע שהבלון זוהה, ממשלת ארצות הברית פעלה באופן מיידי כדי להגן על מידע רגיש".