לראשונה בהיסטוריה: יו"ר בית הנבחרים הודח מתפקידו

לאחר ששיתף פעולה עם הדמוקרטים בתחילת השבוע במטרה למנוע את השבתת הממשל, קווין מקארת'י הודח ממשרתו הבכירה בתום הצבעה שקודמה בידי חבר מפלגתו - ועברה ברוב של 216 תומכים נגד 210 מתנגדים. הפעם האחרונה שבה התקיימה הצבעה להדחת יו"ר בית הנבחרים, שנמצא שני בסדר הירושה של נשיא ארה"ב, הייתה לפני למעלה ממאה שנים - ומקארת'י, שנבחר לתפקיד בתום סבבי הצבעה ממושכים רק בינואר, הוא הראשון אי פעם שמודח בפועל

קווין מקרת'י בקונגרס, לפני ההצבעה

דרמה בארצות הברית: יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית קווין מקארתי הודח מתפקידו - לאחר שהקיצוניים במפלגה הרפובליקנית חברו לדמוקרטים, והצעת ההדחה עברה ברוב של 216 תומכים נגד 210 מתנגדים. ההצבעה על ההדחה הועלתה בידי חברו של מקארתי לסיעה הרפובלקינית בבית הנבחרים, חבר הקונגרס מאט גייטס מפלורידה - שמשתייך לקבוצה הקיצונית בסיעה. ההדחה מתבצעת יומיים בלבד לאחר שמקארתי נשען על קולות של חברי הסיעה הדמוקרטית בכדי להעביר הצעת מימון שמנעה את השבתת הממשלה, וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית שבה מודח יושב ראש של בית הנבחרים.

"יושב הראש מקארת'י הוא כאוטי", אמר גייטס בנוגע להצעת ההדחה שלו, בטרם התבצעה ההצעה הסופית, "אדם כאוטי הוא מי שאנחנו לא יכולים לסמוך על אף מילה שלו. בשלב כזה או אחר קווין מקארת'י אמר לכל אחד מאיתנו משהו שונה, שהוא לא עמד לקיים בכל מקרה". ההדחה הדרמטית התאפשרה כעת בעקבות ההבטחות שנתן מקארתי לחברי סיעתו, לאחר שלא הצליח להיבחר לתפקיד יושב הראש במשך 14 סבבי הצבעות, על אף שמפלגתו זכתה לרוב בבית הנבחרים לאחר בחירות האמצע בשנת 2022.

חבר הקונגרס מאט גייטס מציג את הצעת ההדחה נגד מקרת'י
חבר הקונגרס מאט גייטס מציג את הצעת ההדחה נגד מקרת'י
קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י | צילום: רויטרס

בסופו של דבר, מקארת'י נבחר ברוב של 216 תומכים לעומת 212 מתנגדים, לאחר ששישה מחבריו הקיצוניים למפלגה הסכימו להימנע מהצבעה למועמד אחר, כפי שעשו בסבבי ההצבעה שקדמו לכך, לאחר שהובטח להם כי כל חבר בבית יוכל להעלות הצעה להדחת יושב הראש בכל עת.

מקארת'י כאמור הוא יושב ראש בית הנבחרים הראשון שמודח מתפקידו בהיסטוריה האמריקנית. הפעם האחרונה שבה התקיימה הצבעה להדחת יושב ראש, הנמצא שני בסדר הירושה של נשיא ארצות הברית לאחר סגן הנשיא, הייתה לפני יותר ממאה שנים, בשנת 1910.

הקפיטול, וושינגטון די.סי
הקפיטול, וושינגטון די.סי | צילום: רויטרס

שלשום, כאמור, עברה הצעת המימון של מקארתי, והמשך הפעילות הממשלה הפדרלית התאפשרה - שעות ספורות לפני שהשבתת הממשל נכנסה לתוקף. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פעל מאחורי הקלעים עם תומכיו בקונגרס כדי למנוע את הפשרה ולהביא להשבתה.

לאחר אישור בית הנבחרים, ההצעה עברה בתמיכה דו-מפלגתית רחבה גם בסנאט - ומשם היא עברה לשלוחנו של הנשיא ג'ו ביידן שהכניס אותה לתוקף. בעקבות זאת, הממשל ימשיך לפעול עד ל-17 בנובמבר. המחוקקים בקונגרס יידרשו להעביר חוק מימון נוסף לפני תאריך זה כדי למנוע השבתה. "בדיוק חתמתי על חוק שימנע את סגירת הממשלה ל-47 ימים", צייץ הנשיא ביידן, "יש עוד מספיק זמן כדי להעביר חוקים למימון הממשלה למשך כל השנה הבאה ואני מפציר בקונגרס לעשות זאת. העם האמריקני מצפה מהממשלה לעבוד בשבילו". עם זאת, כעת הקונגרס מוצא את עצמו ללא מנהיג.