הבחירות בספרד: אין רוב לאף מפלגה – הימין הקיצוני התחזק

לאחר ספירה של 95% מהקולות במערכת הבחירות הרביעית בארבע שנים, עולה כי מפלגת השלטון זכתה ב-120 מושבים ומפלגת ווקס הכפילה כוחה ל-52 מושבים. רה"מ סנצ'ז: "נקים ממשלה פרוגרסיבית"

זמן צפייה: 01:02

לאחר ספירת 95% מהקולות בבחירות שהתקיימו אמש (ראשון) בספרד עולה כי המפלגה הסוציאליסטית זכתה במספר הרב ביותר של הקולות, ותתפוס 120 מושבים – אך אף מפלגה לא השיגה רוב מתוך 350 המושבים בפרלמנט. ראש המפלגה הסוציאליסטית וראש הממשלה הנוכחי, פדרו סנצ'ז, דיבר עם תומכיו לאחר פרסום התוצאות והבטיח: "הפעם נקים ממשלה פרוגרסיבית". בהמשך פנה לחברי המפלגות האחרות ואמר: "יש להיות נדיבים ולמצוא פתרון למבוי הסתום שאליו נקלענו".

המפלגה השנייה בגודלה, מפלגת העם השמרני זכתה ב-88 מושבים, והמפלגה הימנית קיצונית ווקס הכפילה את כוחה מ-25 ל-52 מושבים. מפלגת המרכז, שזכתה בבחירות הקודמות ב-57 מושבים, התרסקה וזכתה לעשרה מושבים בלבד.

עוד בחדשות 13:

מהומות בברצלונה: מפגינים קטלונים שיבשו את פעילות נמל התעופה

בחירות בספרד: מפלגת הימין הקיצוני תיכנס לפרלמנט

לא רק בישראל: המדינות הנוספות שנקלעו למשבר פוליטי

ספרדים מצביעים בקלפי בסיביליה
ספרדים מצביעים בקלפי בסיביליה | צילום: רויטרס

סנטיאגו אבסקל, מנהיג מפלגת ווקס הקיצונית, שעברה בבחירות באפריל את אחוז החסימה לראשונה מזה ארבעה עשורים, נאם מול קהל תומכיו אמש. "הובלנו שינוי תרבותי ופוליטי על ידי פתיחה מחודשת של דיונים 'אסורים'", אמר והוסיף: "לשמאל אין עליונות מוסרית עלינו, ויש לנו זכות להגן על דעותינו בלי לסבול מסטיגמות וסיקור תקשורתי מעליב".

אחוז ההשתתפות בבחירות אלו עמד על 57%, נמוך ב-4% משיעור הבוחרים בבחירות הקודמות שהתקיימו בחודש אפריל. מדובר במערכת הבחירות הרביעית מזה ארבע שנים, שבהן לא הצליחה אף מפלגה לגבש ממשלה יציבה לאורך זמן.

הבחירות התקיימו על רקע המחאה שהתקיימה לאחרונה בברצלונה, לאחר שעונשים של תשע עד 12 שנות מאסר הוטלו על תשעה מנהיגי אופוזיציה. זאת בשל מעורבותם במשאל עם לא חוקי לעצמאות המחוז שהתקיים ב-2017.

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, בקלפי מחוץ למדריד
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, בקלפי מחוץ למדריד | צילום: רויטרס

בחודש אפריל, כאמור התקיימו בחירות בספרד, בהן זכתה מפלגת השלטון ב-123 מושבים מתוך 350 מושבים בפרלמנט. המפלגה השנייה בגודלה הייתה המפלגה השמרנית שקיבלה 66 מושבים, ואחריה מפלגת מרכז ימין עם 57 מושבים. מפלגת השמאל קיבלה 42 מושבים, ואחריה תהיה מפלגת Vox, המפלגה הימנית קיצונית, שנכנסה לראשונה לפרלמנט עם 24 מושבים לאחר ארבעים שנה שבהן נעדר ממנו הימין הקיצוני.

על הבחירות הודיע ראש הממשלה סנצ'ז, לאחר שמפלגות קטאלניות ומפלגות ימין דחו את התקציב שהציע מפלגתו. הממשלה הצרה בראשות סנצ'ז לא הצליחה להעביר חוקים רבים, משום שמפלגתו שלטה בפחות מרבע מהפרלמנט, עם 84 מושבים מתוך 350. מתנגדיו טענו כי הוא חלש ומחויב למפלגות הקטאלניות העצמאיות משום שתמכו בו במהלך שביצע על מנת לעלות לשלטון.