לראשונה מזה 50 שנה: נאס"א בחרה 4 אסטרונאוטים שיטוסו לירח

בסוכנות החלל חשפו את ארבעת האסטרואונאוטים אשר יטוסו למשימת החלל "ארטמיס II" בנובמבר 2024 וישלחו אל מעבר לירח, רחוק יותר מכל אדם בהיסטוריה, על מנת לסלול את הנתיב לשליחת בני אדם ראשונים למאדים בעתיד, ובכדי לאפשר הקמת מוצב ירח קבוע. "אנחנו צריכים לחגוג את הרגע הזה בהיסטוריה האנושית"

ארבעת האסטרואונטים שנבחרו על ידי נאס"א לטוס למשימת החלל ב-2024
ארבעת האסטרואונטים שנבחרו על ידי נאס"א לטוס למשימת החלל ב-2024 | צילום: רויטרס

נאס"א חשפה הלילה (שלישי) את הצוות הראשון מזה חמישה עשורים שצפוי לטוס לירח בנובמבר 2024, במסגרת המשימה "ארטמיס II", בו תהיה האישה הראשונה שתגיע לירח. הטיסה צפויה להימשך בסך הכול כ-10 ימים וצפויה לשלוח את הצוות אל מעבר לירח, פוטנציאלית רחוק יותר מכל אדם בהיסטוריה, אם כי המרחק המדויק טרם נקבע.

"ארטמיס II" מבוססת על "ארטמיס I" שהייתה טיסת ניסוי לא מאוישת של החללית "אוריון" אשר הקיפה את הירח בבנובמבר 2022. "המרחק המדויק מעבר לירח יהיה תלוי ביום ההמראה ובמרחק היחסי של הירח מכדור הארץ בזמן המשימה" אמרה דוברת נאס"א.

מטרת תוכנית ארטמיס היא הקמת מוצב קבוע בירח בעתיד. התוכנית בוחנת כיצד ניתן לאפשר לאסטרונאוטים לחיות ולעבוד עמוק יותר בחלל ולטווח ארוך יותר, בעוד שנאס"א ושותפיה סוללים את הנתיב לשליחת בני אדם ראשונים למאדים.

האסטרונאוטים אשר יטוסו למשימה הם ריד ויסמן, בן 47, ויקטור גלובר, בן 46, כריסטינה קוק, בת 44, וג'רמי הנסן, בן 47. ארבעת האסטרואונאוטים צולמו רגע לפני שעמדו להתחיל את האימונים לקראת טיסת הירח ההיסטורית "ארטמיס II". גלובר אמר באירוע כי "אנחנו צריכים לחגוג את הרגע הזה בהיסטוריה האנושית, זה השלב הבא במסע שיביא את האנושות למאדים".

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
האסטרונאוטית כריסטינה קוק | צילום: רויטרס

ויסמן, מפקד המשימה, הוא טייס ימי  וטייס מבחן, שנבחר לראשונה להיות אסטרונאוט של נאס"א ב-2009, יליד מרילנד ארצות הברית. הוא השלים טיסה אחת בחלל שכללה 165 ימים בתחנת החלל הבינלאומית. לאחרונה שימש כראש משרד האסטרונאוטים.

הנסן הוא טייס קרב שנבחר על ידי סוכנות החלל הקנדית לאימון אסטרונאוטים בשנת 2009, יליד לונדון, אנגליה. לאחרונה הפך לקנדי הראשון שהופקד על הכשרת כיתה חדשה של אסטרונאוטים של נאס"א.

ג'רמי הנסן, אחד מארבעת האסטרואונאוטים
ג'רמי הנסן, אחד מארבעת האסטרואונאוטים | צילום: רויטרס

גלובר הוא טייס ימי, יליד קליפורניה אשר שירת בכמה טייסות צבאיות בארצות הברית וביפן בשנות ה-2000, וסיים הכשרה של טייס מבחן בחיל האוויר האמריקני. גלובר חזר לכדור הארץ מטיסת החלל הראשונה שלו בשנת 2021, ובילה כמעט שישה חודשים על סיפון תחנת החלל הבינלאומית. בסך הכל, גלובר רשם 3,000 שעות טיסה ביותר מ-40 מטוסים, למעלה מ-400 נחיתות של ו-24 משימות קרב.

קוק היא ילידת מישיגן אשר ביצעה שש הליכות חלל - כולל הליכת החלל הראשונה שכללה רק נשים ב-2019. היא שברה את שיא השהייה הארוכה ביותר בחלל אשר נעשתה על ידי אישה, עם סך של 328 ימים בחלל. קוק היא מהנדסת חשמל שעזרה לפתח מכשירים מדעיים למשימות רבות של נאס"א.