היסטוריה בדרום אפריקה: מחצית משרי הקבינט - נשים

לראשונה, נשיא המדינה מינה פרלמנט המורכב מכמות זהה של נשים וגברים: "המטרה - להציג שורת מנהיגות ומנהיגים שיובילו אותנו לעתיד". מבקריו טוענים: "לא מחדש דבר - ממחזר את אותם האנשים"

פטרישיה דה ליל, פוליטיקאית בדרום אפריקה
פטרישיה דה ליל, פוליטיקאית בדרום אפריקה | צילום: רויטרס

בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה, הקבינט בדרום אפריקה יורכב ממספר זהה של נשים וגברים שיכהנו בתפקידי שרים.

נשיא המדינה, סיריל רמפוזה, אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה ביום רביעי שעבר כי מטרת הצעד היא "להציג שורה של מנהיגות ומנהיגים שיוכלו לקדם את המדינה אל עבר העתיד". מבקריו טוענים כי הוא "ממחזר" ומשתמש בצעד על מנת לגרוף הון פוליטי. תת מזכ"ל האו"ם, פומזייל מלאמבו-נקוקה, ילידת דרום אפריקה כתבה בטוויטר שלה: "ברכות לדרום אפריקה, שהפכה למדינה ה-11 בעולם בה הקבינט הוא שוויוני מגדרית".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לא רק מורות וגננות: שילוב הנשים החרדיות בשוק העבודה

מחקר חדש מגלה: נשים עובדות טוב יותר כשהטמפרטורה בחדר גבוהה

מבעד לעדשה המגדרית: מהו היחס של המפלגות לקידום מעמד האישה?

 

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה | צילום: רויטרס

ביום חמישי הקרוב יגיעו השרות אל משרדיהן על מנת להתחיל את תפקידן. ביניהן ניתן למצוא את ראש עיריית קייפטאון ומנהיגת מפלגת "הטוב", פטרישה דה ליל, בתפקיד שרת התשתיות. גם נקוסזנה דלאמיני-זומה, בת 70, שנחשבת אחת הפוליטיקאיות המשפיעות במדינה - ואף החזיקה בעבר בתפקידים שונים בממשלה, תחזור לכהן, והפעם בתפקיד השרה לשיתוף פעולה ממשלתי ומסורת. שרה אחרת ששבה לממשלה היא ט'וקו דידיזה, ותכהן באותו התפקיד – שרת החקלאות.

רבים במדינה תמכו במהלך לקידום שוויון מגדרי בראשות המדינה, אך מבקרי הנשיא טענו כי הוא "ממחזר" את אותם מנהיגים ומנהיגות ולא מחדש דבר. מנהיג האופוזיציה המדינה, מוסי מיימנה, טען כי מטרת המינויים היא סיפוק הצרכים הפוליטיים של הנשיא. "בשלב זה בהיסטוריה שלנו, ראוי שיתקיים בדרום אפריקה פרלמנט מגוון ומוכשר, ששם לו למטרה לקדם את האזרחים ולא כזה שמורכב מאנשים שהגיעו לתפקיד כחלק מהסכמים פוליטיים". עוד הוסיף כי ימנה ממשלת צללים, שתוודא שהממשלה תעמוד בהבטחותיה.

מוסי מיימנה, מנהיג מפלגה הברית הדמוקרטית בדרום אפריקה
מוסי מיימנה, מנהיג מפלגה הברית הדמוקרטית בדרום אפריקה | צילום: רויטרס

ביקורת נוספת הגיעה מצד בנדיקט ט'ולאני דובה, אנליסט פוליטי מוכר במדינה, ממכון זוברה למחקר ופיתוח במדינה, שאמר כי מדובר בצעד שיש לציין שבח, כשממשלה חותרת להשגת שוויון מגדרי – אך המינויים מוכרחים להיות מבוססים על יכולות וביצוע.

"רבות מהנשים שנבחרו על ידי הנשיא מכהנות כבר שנים ארוכות בתפקידים שונים. עלינו לשאול את עצמנו, מהו השינוי שאנחנו רוצים לראות במדינה שלנו?", אמר דובה לרשת CNN. "עלינו להראות לנשים צעירות, שמחזיקות בתפיסה שונה לגבי עתיד המדינה, שיש להן מקום בממשלה".

נוסף לצעד השוויוני, הנשיא רמפוזה הפחית את כמות השרים במדינה מ-36 ל-28, במטרה להקטין את "הממשלה המנופחת מדי".

נשיא דרום אפריקה נואם ביוהנסבורג
נשיא דרום אפריקה נואם ביוהנסבורג | צילום: רויטרס

בחודש שעבר הנשיא רמפוזה נבחר בפעם השנייה לאחר שמפלגתו, ממשלת הקונגרס האפריקנית – NAC, זכתה לרוב הקולות בבחירות הכלליות שנערכו במדינה.