עדות דרמטית בפרשת אוקראינה-גייט: "טראמפ ביקש יחסי 'קח ותן'"

שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי העיד כי הנשיא התנה את הסיוע הכלכלי לקייב, בפתיחת חקירת בנו של ביידן: "פעלנו בהוראות הנשיא". יו"ר ועדת המודיעין: "הרגע החשוב ביותר בחקירה זו"

זמן צפייה: 00:33

המהלך להדחת טראמפ: שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, העיד היום (רביעי) במהלך שימוע פומבי בקונגרס כי "הנשיא ביקש מאוקראינה לקבל יחסי 'קח ותן'" כאשר התנה את הסיוע הכלכלי בפתיחת חקירת החברה שבה עבד בנו של ג'ו ביידן. בכך חיזק את עדותו הראשונית של חושף השחיתויות, שהובילה לפתיחת הליך ההדחה.

לדבריו, כל המעורבים בפרשה היו מודעים למניע מאחורי בקשתו של הנשיא לפתוח בחקירה נגד האנטר ביידן. "פעלתי בתום לב לאורך כל התקופה. מוניתי לתפקיד על ידי הנשיא – ופעלתי בהוראותיו. כולם ידעו מה אנחנו עושים ולמה, זה לא היה סוד", אחר כך אמר בפשטות: "בנוגע לשאלה אם הייתה בקשה ליחסי 'קח תן' – התשובה היא כן".

סונדלנד קשר בכירים נוספים בממשלו של טראמפ. לדבריו, הנשיא כפה עליו, על השליח לאוקראינה קורט וולקר ועל שר האנרגיה ריק פרי, לעבוד בשיתוף פעולה עם רודי ג'וליאני – אף שלא היה לו תפקיד רשמי במשרד החוץ. הוא טען כי שר החוץ, מייק פומפאו, היה מודע למתרחש. "כולנו הבנו שאם נסרב לעבוד עם ג'וליאני, נאבד הזדמנות להשפיע על היחסים עם אוקראינה", אמר. "אז עקבנו אחר הוראות הנשיא".

עוד בחדשות 13:

שגרירת ארה"ב בקייב לשעבר העידה נגד טראמפ: "חשה מאויימת"

"דיפלומט בכיר: טראמפ התנה סיוע כלכלי בחקירת בנו של ביידן"

"שגריר ארה"ב באיחוד האירופי לחץ על אוקראינה לחקור את ביידן"

שגריר ארה''ב לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד | צילום: רויטרס

בנוסף, טען סונדלנד כי ג'וליאני ניסה להפיץ תיאוריה לא מבוססת, לפיה אוקראינה היא זו שפרצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית לקראת בחירות 2016 – וגרמה למראית עין כי הייתה זו עבודתה של רוסיה. לדבריו: "מר ג'וליאני הבהיר לנו כי רצונו של הנשיא טראמפ הוא שהנשיא זלנסקי יודיע על פתיחה בחקירת חברת 'בוריסמה' וכן בחקירת התערבות אוקראינה בבחירות 2016".

יו"ר ועדת המודיעין בקונגרס, אדם שיף, המנהל את החקירה אמר לאחר השימוע של סונדלנד כי "מדובר ברגע החשוב ביותר בחקירה זו".

בשיחה עם כתבים אמר הנשיא טראמפ לאחר השימוע: "בעדות הוא אמר שאני אמרתי לו שאני לא רוצה שום דבר מאוקראינה. זאת אומרת שכל העניין הזה צריך להיגמר".

מארי יובנוביץ', שגרירת ארה''ב בקייב לשעבר
מארי יובנוביץ', שגרירת ארה''ב בקייב לשעבר | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר העידה בקונגרס שגרירת אוקראינה לשעבר, מארי יובנוביץ'. בזמן העדות, טראמפ תקף אותה בחריפות בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "כל בכל מקום שהיא הגיעה אליו נהיה רע". יובנוביץ', בצעד חריג, הוזמנה להגיב בזמן אמת לדבריו - ואמרה ש"זה מאוד מאיים". שיף ציין כי דבריו עלולים להוות הטרדת עד.

יובנוביץ' הוסרה מתפקידה במאי האחרון בהוראה ישירה של טראמפ, ולטענתה ללא כל סיבה או הסבר מספק. השגרירה לשעבר התייחסה גם להסרתה מהתפקיד ואמרה כי "האירועים האלה צריכים להדאיג כל מי שיושב בחדר. שגרירים הם סמל לארה"ב בחו"ל, הם הנציגים של הנשיא".

"בכל מקום שהיא הגיעה אליו נהיה רע", כתב טראמפ, "היא התחילה בסומליה, איך זה הלך? אחר כך התקדמה לאוקראינה, שם הנשיא לא ציין אותה לטובה. זאת זכותו המלאה של הנשיא למנות שגרירים". בבית הלבן התנערו מהציוץ החריג והוציאו הודעה כי הדברים שכתב לא היוו הטרדת עד אלא פשוט דעתו של הנשיא בלבד.

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

בתגובה לדברים שכתב טראמפ על עבודתה בסומליה אמרה יובנוביץ' כי "אני לא חושבת שיש לי כזה כוח בשום מקום בעולם. אני חושבת שאיפה ששירתתי במשך השנים אני ואחרים עשינו דברים טובים בשביל ארה"ב וגם בשביל המדינות שבהן שירתתי".

כשיובנוביץ' נשאלה מה ההשפעה של התנהגות טראמפ על רצונם של אנשים אחרים להעיד היא אמרה: "אני לא יודעת מה הנשיא מנסה לעשות, אבל לדעתי האפקט זה להיות מאיים". שיף אמר לה בתגובה כי "אני רוצה שתדעי שחלק מאיתנו לוקחים הטרדת עד מאוד מאוד ברצינות". בהמשך, הצהיר שיף כי המתקפה של טראמפ על יובנוביץ' היא חלק מדפוס של הטרדת עדים. לדבריו, מדובר גם ב"ניסיון להפריע לחקירה ולעשיית הצדק".

מהבית הלבן נמסר בתגובה כי "הציוץ של טראמפ על יובנוביץ' אינו הטרדת עד, אלא דעתו האישית".