שלדים בארון: שרידי "הנאהבים ממודנה" המחזיקים ידיים - גברים

כשנתגלו העצמות באיטליה ב-2009, ארכיאולוגים תיארו את השניים כזוג אוהבים - ככל הנראה לוחם שמת בקרב ואהובתו. כעת, משהצליחו לזהות את מינם - נטען כי לא מדובר בזוג: "לא ידוע טיב היחסים"

Mheeuc
שלדי "הנאהבים ממודנה" | צילום: טוויטר

בשנת 2009, התאהב העולם בזוג שלדים עתיק שגילו ארכיאולוגים איטלקים, שמתוארך לתקופה שבין המאה הרביעית והשישית אחרי הספירה. הזוג, שזכה לכינוי "הנאהבים ממודנה", נמצאו כשהם מחזיקים ידיים במודנה, איטליה והפכו לסמל אהבה נצחית. אתמול (שישי) פורסם על ידי הדיילי ביסט כי מדענים מאוניברסיטת בולוניה הודיע כי מדובר בשני גברים. הארכיאולוג פדריקו לוגלי, שעמד בראש המחקר, אמר: "בתקופה עתיקה זו, מאוד לא סביר שזוג חד מיני היה מקבל הכרה כה מוצהרת", והוסיף: "סביר יותר להניח שהם קרובי משפחה, ככל הנראה אחים או בני דודים".

כשנתגלה הזוג, ארכיאולוגים הסבירו שהעצמות נמצאות במצב ריקבון כה מתקדם, ששיטות בדיקה רגילות המתבססות על בחינה גנטית לא יועילו לאבחון המין הביולוגי שלהם. בזיהוי ויזואלי ניתן היה לראות כי דמות אחת הייתה קטנה מהשנייה, לכן ההנחה הרווחת הייתה שמדובר בזכר ונקבה. השניים לא מתו כך, אלא נקברו באופן מכוון כשידיהם אוחזות זו בזו - דבר שככל הנראה נעשה כדי לסמל את מערכת היחסים ביניהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאתר אמל"ח, סמים – ולהרתיע: פשיטה על האגף השמור בכלא • תיעוד

טראמפ: "אני לא מאמין שישראל מרגלת אחר ארצות הברית"

מכה קשה לסלביני: מפלגות השמאל באיטליה ירכיבו את הקואליציה

11 בני אדם נמצאו קבורים באותו האתר, ועל פי ההערכות הראשוניות היו חיילים וקורבנות מלחמה קדומה, כך לפי פצעיהם, שתואמים מראה של אנשים שנפגעו בקרב. הסברה הנפוצה בקרב מומחים הייתה ש"הנאהבים" היו לוחם ואהובתו.

הגילוי נעשה באמצעות תהליך מהפכני שפותח במקום, שבו השתמשו בזיהוי האמייל שעל שיניהם. רכיב אמינו מסוים שמופיע רק אצל גברים, נמצא על כל 16 השיניים שנבחנו אצל שני הנאהבים. עוד גילו המדענים כי בין כל הגופות שנמצאו הייתה רק נקבה אחת, והיא לא אחזה בידו של אף לוחם. כשפורסם הדוח, החלה הסערה. ארכיאולוגים מקומיים החלו להתעקש כי מדובר בזוג אחים או בני דודים שמתו יחד בקרב. "הקבורה של שני הגברים לא הייתה מנהג נפוץ באותה התקופה", הוסיף לוגלי. "אנחנו מאמינים שזאת הייתה בחירה שמייצגת את היחסים בין השניים, אך לא ידוע מה טיב אותם היחסים".

יחסים הומוסקסואליים תודעו רבות בתקופת רומא העתיקה. הקיסר נרו לדוגמה, נהג להתחתן עם נשים על מנת שיביאו ילדים, אך קיים יחסי מין עם גברים להנאתו. הוא אף התחתן עם שני גברים, בהם הפילוסוף והמתמטיקאי פיתוגרוס ושנים לאחר מכן עם ספורו, שסורס ונאלץ ללבוש בגדי נשים לחתונה.