בדרך לירח: "ארטמיס 1" שוגרה לחלל אחרי הדחיות

טיסת הניסוי של סוכנות החלל האמריקנית שוגרה מקייפ קנוורל, פלורידה, לאחר דחייה של כשלושה חודשים. הטיסה אינה מאוישת, ו"הצוות" על סיפון החללית כולל שלוש בובות דמויות אדם עטויות חיישנים - כמו גם שתי בובות פרווה שימדדו את כוח הכבידה

זמן צפייה: 03:11

ה"ארטמיס 1", טיסת הניסוי של החללית החזקה ביותר בהיסטוריה, שוגרה הבוקר (רביעי) מקייפ קנוורל, פלורידה, שבארצות הברית, לאחר דחייה של כשלושה חודשים, והיא הראשונה בסדרת ניסויים של סוכנות החלל האמריקנית. מטרת הניסוי היא לשלוח קפסולת צוות ריקה למסלול ירחי רחוק, 50 שנה לאחר המשימה האחרונה של תוכנית "אפולו" המפורסמת של נאס"א.

סיפונה של טיסת הניסוי איננו מאויש, ו"הצוות" של "ארטמיס 1" כולל בובות דמויות אדם ועטויות חיישנים בשם "הלגה", "זוהר" ו"מוניקין קמפוס", שימדדו את רמות הקרינה, ובובות פרווה של הכלב "סנופי" ו"שון הכבשון" כגלאי כוח הכבידה.

''ארטמיס 1'' משוגרת
''ארטמיס 1'' משוגרת | צילום: רויטרס

סדרה של עיכובים במהלך הקיץ ותחילת הסתיו גרמה לדחייה של תאריך לאחר שניסיונות באוגוסט וספטמבר בוטלו כאשר מהנדסים גילו בעיה בקירור המנוע, ואז לא הצליחו לתקן דליפת דלק לא קשורה. התקוות לשיגור בתחילת אוקטובר סוכלו כאשר איום בעקבות הוריקן "איאן", שאילץ את סוכנות החלל לדחות שוב את השיגור.

מנהל נאס"א, ביל נלסון, הסביר את מטרת תוכנית ארטמיס בראיון ל"ניוזוויק" מוקדם יותר השנה: "אנחנו חוזרים לירח אחרי 50 שנה, להישאר, ללמוד, לעבוד, ליצור, לפתח חדש. טכנולוגיות ומערכות חדשות וחלליות חדשות כדי להגיע למאדים. זהו מפנה אדיר של ההיסטוריה".

תוכנית "ארטמיס" מגיעה עם תג מחיר של 93 מיליארד דולר, כולל 4.1 מיליארד דולר עבור כל אחד מהשיגורים הראשונים. אנליסטים טוענים, כי התוכנית אינה ברת קיימא וציינו שהיא כבר נמצאת בפיגור של מיליארדי דולרים בתקציב ובפיגור בשנים.