ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני הלך לעולמו בגיל 86

בארץ המגף מדווחים על מותו של ברלוסקוני, שאושפז פעמים רבות לאחר שחלה בסרטן הדם. הוא כיהן כראש הממשלה למשך יותר מ-8 שנים ב-3 קדנציות שונות, ונוהלו נגדו חקירות רבות בחשד לשחיתות

זמן צפייה: 03:29

ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני הלך לעולמו היום (שני) בגיל 86, כך לפי דיווחים בארץ המגף. בחודש שעבר דווח כי ברלוסקוני, שכיהן כראש הממשלה למשך יותר משמונה שנים בשלוש קדנציות שונות, חלה בסרטן הדם ואושפז בבית החולים.

בשנים האחרונות דווח כי הוא סבל מכמה בעיות בריאותיות, ובשנת 2016 עבר ניתוח חירום בליבו. בנוסף הוא חלה בסרטן הערמונית, ולאחר שנדבק בקורונה בספטמבר 2021 הוא אושפז פעמים רבות בבית החולים בשל מצבו הרפואי.

File Photo: Former Italian Pm Berlusconi Attends A Rally In Rome
ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני | צילום: רויטרס

ברלוסקוני נולד במילאנו בשנת 1936, ובצעירותו הפך ליזם נדל"ן מוביל. בשנות ה-80 החל בבניית אימפריית התקשורת שלו, והצלחתו הובילה אותו לפיתוח של רשתות טלוויזיה מסחריות נוספות בצרפת, גרמניה וספרד. ב-1986 רכש את קבוצת הכדורגל מילאן, והפך אותה לאחת הקבוצות המצליחות בעולם.

הוא כיהן כראש ממשלת איטליה מטעם מפלגת "פורצה איטליה" בשנים 1995-1994, ולאחר מכן נבחר לקדנציה שנייה בין השנים 2006-2001 ולקדנציה שלישית בין השנים 2011-2008.

Whatsapp Image 2023 06 12 At 1
ברלוסקוני ב-2022 בכנס של המפלגה השמרנית, יחד עם ג'ורג'ה מלוני | צילום: רויטרס

הונו של ברלוסקוני נאמד בשנת 2009 בכ-6.5 מיליארד דולר, ובמשך תקופה ארוכה היה האדם העשיר ביותר באיטליה. נוהלו כנגדו חקירות משטרה רבות בחשד לשחיתות בעסקיו הפרטיים, אולם מעולם לא הוגש נגדו כתב תביעה או כתב אישום בנושא.

באוקטובר 2012 הרשיע אותו בית משפט במילאנו בעבירות מס וגזר עליו ארבע שנות מאסר בפועל. הוא ערער על העונש והוא הומר לעבודות שירות. במרץ 2013 נידון לשנת מאסר בגין פגיעה בחקירת פרשה כלכלית של האזנות סתר, שבוצעו במסגרת ניסיונות חברת הביטוח להשתלט על בנק איטלקי.

ברלוסקוני
ברלוסקוני ב-2022 | צילום: רויטרס

במהלך חייו הציבוריים נודע ברלוסקוני במספר התבטאויות סקסיסטיות ושנויות במחלוקת, ובשנת 2011  קבע בית המשפט במילאנו כי הוא יועמד לדין בגין חשדות על כך ששילם עבור קיום יחסי מין עם קטינה במועדון לילה ובגין שימוש לרעה בסמכויותיו כראש הממשלה.

ביוני 2013 נידון לשבע שנות מאסר בפועל, לאחר שבית המשפט במילאנו הרשיע אותו בשידול קטינה לזנות וניצול מעמדו הבכיר כדי להפעיל לחצים על המשטרה. ההרשעה וגזר הדין בוטלו על ידי בית המשפט לערעורים ביולי 2014. ביוני 2015 הורשע במתן שוחד לסנטור ונידון ל-3 שנות מאסר, אך בית המשפט לערעורים קבע כי למרות שההאשמות נגדו היו נכונות, חלה תקופת התיישנות. ברלוסקוני לא נענש בעוד שמקבל השוחד קיבל עונש מאסר.

ברלוסקוני ב-2022
ברלוסקוני ב-2022 | צילום: רויטרס

ברלוסקוני נחשב בזמן כהונתו למנהיג האירופי הידידותי ביותר לישראל, ופיתח יחסים קרובים עם ראש הממשלה אריאל שרון. כבר בתחילת כהונתו קרא ברלוסקוני לצרף את ישראל לשורות האיחוד האירופי, על אף מיקומה הגאוגרפי. ביוני 2003, במהלך ביקורו בישראל, היה המדינאי הראשון שנמנע מפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת.

בתגובה למותו של ראש ממשלת איטליה לשעבר, שיגר ולדימיר פוטין מכתב לנשיא איטליה המכהן, סרג'יו מטרלה מכתב בו כתב:"עבורי סילביו ברלוסקוני היה איש יקר וחבר אמת. תמיד הערצתי את החכמה והיכולת שלו לאזן מצבים. בכל אחת מפגישותינו נדהמתי מאישיותו האופטימית ומלאת ההומור".