"המנהיגות שלו תיזכר ע"י רבים": ברחבי העולם מבכים את מותו של שינזו אבה

אזרחי יפן מתאבלים על ראש הממשלה לשעבר, שנורה למוות על ידי מתנקש במהלך נאום בעצרת בחירות בעיר נארה שבמערב המדינה. נשיא ארה"ב ביידן: "המום, זועם ומאוד עצוב. זו טרגדיה ליפן ולכל מי שהכיר אותו". נשיא צרפת מקרון: "הקדיש את חייו למדינתו ופעל להבטחת הסדר בעולם"

זמן צפייה: 03:37

ברחבי העולם מבכים את לכתו של שינזו אבה, ראש ממשלת יפן לשעבר, שנרצח בידי מתנקש הבוקר (שישי) במהלך נאום בעצרת בחירות בעיר נארה שבמערב המדינה. אחר הצהריים פורסם תיעוד חדש של ההתנקשות, בו ניתן לראות את אבה נואם, כשמאחוריו מגיח הרוצח ויורה בו. תחילה אבה מסתובב לאחור כשהוא שומע את הירייה הראשונה - ואז סופג כדור ונופל.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הוא "המום, זועם ומאוד עצוב", והוסיף כי "זו טרגדיה ליפן ולכל מי שהכיר אותו". מזכיר המדינה האמריקני, שנמצא בפגישה משולשת עם מקביליו מיפן וקוריאה הדרומית בשולי פגישה של קבוצת 20 שרי החוץ בבאלי שבאינדונזיה, כינה את ההתנקשות כמעשה "מזעזע ומטריד עמוקות", ותיאר את אבה כמנהיג בעל חזון גדול ושותף יוצא דופן עבור ארצות הברית.

שינזו אבה
שינזו אבה | צילום: רויטרס

בלינקן הוסיף כי אבה הביא את מערכת היחסים בין ארה"ב לבין יפן לגבהים חדשים במהלך תקופת כהונתו, והוסיף שמותו מהווה "הפסד ליפן והפסד לעולם". נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יפן איבדה ראש ממשלה נהדר, שהקדיש את חייו למדינתו ופעל להבטחת הסדר בעולם".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהתפטר אתמול מתפקידו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חדשות עצובות מאוד לגבי שינזו אבה. המנהיגות שלו תיזכר על ידי רבים. מחשבותיי עם משפחתו, חבריו והעם היפני. הממלכה המאוחדת עומדת אתכם בשעה הקשה והעצובה הזאת".

ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה, 2018
ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה, 2018 | צילום: רויטרס

גם בישראל הגיבו בעקבות הרצח, וראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "נחרד מהרצח הנתעב של שינזו אבה, מהמנהיגים הבולטים של יפן בעידן המודרני. נפגשנו כשהייתי ראש האופוזיציה, והתרשמתי עמוקות ממנהיגותו, מחזונו והערכתו למדינת ישראל. אבלים עם משפחת אבה ועם כל העם היפני".

מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן
מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן | צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים של משטרת מחוז נארה ביפן שהתקיימה אחר הצהריים נמסר כי החשוד, ימגאמי טטסויה בן ה-42, אמר בחקירתו שהייתה לו טינה לארגון ספציפי, וכי הוא האמין כי אבה היה חלק מהארגון הזה. לפי המשטרה היפנית, הנשק בו השתמש המתנקש היה אקדח שנבנה בעבודת יד. החיפושים בביתו של החשוד נמשכים.

מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן
מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן | צילום: רויטרס

אבה כיהן כראש ממשלת יפן ונשיא המפלגה הליברלית-דמוקרטית במשך כ-7.5 שנים - תחילה בין 2006 ל-2007 ולאחר מכן בין 2012 ל-2020 - והיה ראש הממשלה שכיהן את הזמן הרב ביותר בתפקיד. בתקופת כהונתו הראשונה הוא עמד בלחצים פוליטיים כבדים ובתום שנה התפטר והוחלף על-ידי יאסואו פוקודה. עד כהונתו השנייה שהחלה ב-2012 כיהן אבה כיו"ר האופוזיציה.

מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן
מתאבלים על מותו של שינזו אבה ביפן | צילום: רויטרס