מיכלי הגז נשרפו כליל: תיעוד לוויין מנזקי הפיצוץ ממזרח לטהראן

חברת המודיעין ISI פרסמה צילום לוויין ובו ניתן לראות את הנזק שנגרם באתר, שלפי דיווחים זרים שימש לאחסון גז אורניום. גורמים איראניים על הפיצוץ במתקן בנתנז: "ייתכן שישראל אחראית"

זמן צפייה: 01:00

חברת המודיעין הישראלית ISI פרסמה היום (שישי) צילומי לוויין, המראים את הנזק שנגרם ב-26 ביוני באתר האיראני בפרצ'ין ממזרח לטהראן, כתוצאה מפיצוץ גז מסתורי, שכלי תקשורת זרים ייחסו לישראל. בתיעוד ניתן לראות שמיכלי הגז והסככה שהסתירה אותם נשרפו כליל. בסמוך, ניתן לראות אזור שפרצה בו שריפה גדולה.

במקביל, גורמים באיראן אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ייתכן שישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז מלפני יומיים, אך לא הציגו לכך הוכחות. שלושה גורמים איראניים אמרו שהם סבורים שהשריפה פרצה כתוצאה ממתקפת סייבר. זאת, זמן קצר אחרי שהעיתון הכווייתי אל-ג'רידה דיווח כי השריפה בנתנז היא כתוצאה מתקיפת סייבר ישראל. עוד דווח כי איראן איבדה 80% ממלאי גז ה-6-UF שנחוץ כדי להעשיר  אורניום. כמו כן, לפי הנטען בדיווח, ישראלית אחראית גם לפיצוץ הגדול שאירע בפרצ'ין בשבוע שעבר.

צילום לוויין של האתר האיראני מזרחית לטהראן, שבו התפוצץ מיכל גז | צילום: ISI

ביום שני, דווח ב"אל-ג'רידה" מפי גורם בכיר בסוכנות האנרגיה האטומית האיראנית, כי הפיצוץ באזור פרצ'ין, מזרחית לבירה טהראן, אירע מאחורי מצבור גז אורניום הידוע כ-6UF שהיה מאוחסן במצבורים של בסיס צבאי. הגורם אמר שהדוח הראשוני מצביע על השפעה של וירוס על המערכת כתוצאה מתקיפה אלקטרונית אמריקנית או ישראלית.

הגורם הוסיף כי הגז היה אמור להיות מועבר תוך מספר ימים למתקן נתנז הגרעיני כדי שיעשה בו שימוש להעשרת אורניום, וציין כי חקירה נפתחה מיד כדי לברר האם הפיצוץ הוא כתוצאה מתקלה או וירוס שתקף את מערכת המחשוב ששולטת על לחץ הגז במכלים.

עוד דווח כי משלוח של 300 ק"ג של אורניום מועשר בשיעור של 3.67 אחוזים הועבר לבסיס מספר ימים לפני הפיצוץ, והיה אמור לשמש לייצור קליעי אורניום בשיעור העשרה נמוך כנגד טנקים ומשוריינים. לטענת הבכיר, אם המשלוח היה נפגע הרי שמדובר היה באסון גדול שהיה קוטל מאות אלפים מתושבי האזור כתוצאה מהקרינה האטומית.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

לפני תמונות לוויין שנחשפו, הפיצוץ שאירע בטהראן נוצר באזור הרי אלבורז, ומומחים מעריכים כי במקום מוסתרות מנהרות תת קרקעיות ואתרים לייצור טילים.