בכיר צרפתי: "אם איראן תפר הסכם הגרעין - נטיל שוב הסנקציות"

גורם בצרפת אמר כי "אם טהראן תודיע על הפחתת מחויבותה להסכם - לאירופה לא יהיה מנוס מאכיפה מחודשת של המגבלות". רוחאני יודיע מחר ל-5 המעצמות על הצעד באמצעות מכתב שיישלח לשגרירים

זמן צפייה: 03:36

גורם בכיר בצרפת אמר היום (שלישי) כי אם איראן תיסוג מחלקים מהסכם הגרעין, אירופה תהיה חייבת להטיל עליה סנקציות - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. זאת, לאחר שסוכנות הידיעות הממשלתית של איראן הודיעה כי משרד החוץ במדינה יודיע מחר לחמש המעצמות על "הפחתת מחויבותה" להסכם הגרעין.

"אנחנו לא מעוניינים שטהראן תודיע מחר על פעולות שיפרו את הסכם הגרעין", אמר המקור. "במקרה כזה, יהיה עלינו, האירופים, להטיל מחדש את הסנקציות על איראן בהתאם להסכם בינינו". הוא הוסיף כי "אנחנו לא מעוניינים בכך, ומקווים שהאיראנים לא יבצעו החלטה כזו".

על פי דיווחים, את ההודעה על הנסיגה מהתחיבויותיה של טהראן יודיע רוחאני באמצעות מכתב שיישלח לשגרירי גרמניה, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין. על פי דיווח של כלי תקשורת איראניים, איראן תציב אולטימטום של חודשיים לשאר השותפות בהסכם "למלא את התחייבויותיהן" ואז איראן תחזור גם היא להתחיבויותיה. אם לא, איראן תכריז על "צעדים נוספים".

כאמור, גורמים באיראן אמרו אתמול כי הנשיא חסן רוחאני יודיע ככל הנראה מחר על צעדי נגד ליציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין - כך דווח בכלי תקשורת במדינה. לפי הפרסום, צעדי הנגד יכללו נסיגה מחלק מסעיפי ההסכם - שמחייב את איראן לעצור את פיתוח הגרעין במדינה בתמורה להסרת הסנקציות - אך לא יציאה מלאה ממנו.

עוד בחדשות 13:

מפקד כוח קודס האיראני: "לא ננהל מו"מ עם ארה"ב תחת לחץ"

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

הצבת נושאת המטוסים האמריקנית במפרץ הפרסי: עקב התרעת המוסד

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, מידע על כוונותיה של איראן הועבר לבכירי האיחוד האירופי באופן לא רשמי. לדברי הגורמים האיראניים, הנסיגה הצפויה היא תגובה ליציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין, ו"חוסר המסוגלות של האיחוד האירופי לעמוד בהבטחותיה".

מצבה הכלכלי של איראן מוסיף להידרדר, בשל הירידה בייצוא הנפט לאור הסנקציות האמריקניות וביטול ההקלות לפני כשבועיים, שניתנו על ידי ארצות הברית לחלק מהמדינות לאחר יציאת טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן. אמש הודיע שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו על הכבדה נוספת של הסנקציות.

זריף בהצגת הסכם הגרעין
זריף בהצגת הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

על פי ההודעה, ארצות הברית תוסיף לרשימת העיצומים "כל גורם שיסחר עם איראן באורנים טבעי תמורת אורניום מועשר". יחד עם זאת, האריך משרד החוץ האמריקני את ההקלות לבריטניה, סין, צרפת, ורוסיה, לפעול בשיתוף פעולה מוגבל עם פעילותה של איראן בתחום הגרעין האזרחי, "על מנת להקשות על פעילותה הגרעינית", כהגדרת המדינות.

לפני כשבועיים הודיע הבית הלבן על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.