ארה"ב: הסנאט אישר חוק להגנה על ההכרה בנישואים חד מיניים

הבית העליון אישר את הצעת החוק המחייב את הממשל הפדרלי להכיר בנישואים חד מיניים אם הם חוקיים במדינה שבה הם בוצעו, ויאסור על המדינות לשלול את תוקפן על רקע גזע ומין. הצעת החוק עברה ברוב של 61 קולות מול 36. ביידן בירך: "אהבה היא אהבה. אחתום על החוק בגאווה"

גבעת הקפיטול
גבעת הקפיטול | צילום: רויטרס

הסנאט האמריקני אישר הלילה (בין שלישי לרביעי) את הצעת החוק שנועדה להגן על ההכרה הפדרלית בנישואים חד מיניים. החוק החדש, למעשה מחייב את הממשל הפדרלי להכיר בנישואים חד מיניים, אם הם חוקיים במדינה שבה הם בוצעו. כמו כן, החוק יאסור על המדינות לשלול את תוקפן של הנישואים על רקע גזע ומין.

בארצות הברית רצו להעביר את החוק במהרה מתוך חשש שבית המשפט העליון יהפוך את פסיקתו משנת 2015 בנושא, המעגנת את את ההכרה בנישואים חד מיניים בכל המדינות בארה"ב. בארה"ב חששו שמא בית המשפט ינהג בדיוק כפי שעשה כשהפך את הפסיקה ההיסטורית משנת 1973 של משפט רו נגד ווייד, שהגנה על הזכות של נשים להפיל.

הצעת החוק עברה ברוב של 61 קולות מול 36, כש-60 הוא המינימום הנדרש להעברת החוק. בתוך כך, 12 חברי סנאט רפובליקנים הצטרפו ל-49 הדמוקרטים ותמכו בהצעת החוק. שני סנאטורים רפובליקנים וסנאטור דמוקרט נוסף נעדרו מההצבעה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך על ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו שם כתב: "חקיקת הסנאט הדו מפלגתית על חוק כבוד הנישואין מוכיחה שהאומה שלנו עומדת על סף אישור של אמת בסיסית: אהבה היא אהבה. אחתום על החוק בגאווה". מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר, חבר המפלגה הדמוקרטית הוסיף: "זהו צעד ראשון לקראת שיוויון. בהעברת הצעת החוק הזו, הסנאט שולח מסר שכל אמריקני צריך לשמוע: לא משנה מי אתה או את מי אתה אוהב, גם לך מגיע כבוד ויחס שווה על פי חוק".

עם זאת, יצוין כי החוק מעגן את ההכרה הפדרלית בנישואים חד מיניים אך ורק אם הם חוקיים במדינה שבה הוצעו. אם בית המשפט העליון יחליט בסופו של דבר להפוך את ההחלטה משנת 2015, משמע, מדינה שאינה מאפשרת לתושביה לערוך טקס נישואין חד מיניים - עדיין יכולה "לשלול" את הכרתה בנישואים הללו.