קבוצת וגנר בדרך למוסקבה; פוטין: "טרוריסטים בגדו במדינה שלנו"

ראש ארגון שכירי החרב יבגני פריגוז'ין, טען כי חיילים רוסים הפציצו מחנה של לוחמיו וגרמו להרג של עשרות. בתגובה, לוחמי הארגון חצו את הגבול לרוסיה והשתלטו על הערים רוסטוב וורונז'. פוטין אמר כי רוסיה "תנקוט באמצעים חמורים נגד המורדים", ופריגוז'ין הגיב: "לא בגדנו, אנחנו פטריוטים". זלנסקי: "החולשה של רוסיה ברורה"

זמן צפייה: 04:16

מרד צבאי ברוסיה: כוחות של ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" חצו היום (שבת) את הגבול לרוסיה, השתלטו על הערים רוסטוב וורונז', ונמצאים בדרכם למוסקבה וערים נוספות. מנהיג הקבוצה יבגני פריגוז'ין איים כי במידה והרוסים לא יביאו בפניו את שר ההגנה הרוסי ואת הרמטכ"ל - לוחמיו ימשיכו לעיר הבירה. מצב חירום הוכרז ברוסיה, מחשש שהקבוצה תנסה לקחת את השלטון לידיה, אך לפי דיווח המודיעין הבריטי, לוחמיו של פריגוז'ין עושים את דרכם למוסקבה כמעט ללא הפרעה.

רחובות רוסטוב וורונז' המתלאו במהרה בטנקים וכלי רכב משוריינים של קבוצת וגנר, במחזה חריג שלא רגילים לראות בערים הרוסיות. בנוסף, מטוס תובלה רוסי הופל על ידי כוחותיו של פריגוז'ין מוקדם יותר בוורונז'. לפי דיווחים, בצבא הרוסי מתכוונים לפוצץ את כל הגשרים המובילים למוסקבה במידה וכוחות וגנר ינסו לפלוש אל תוך העיר, בזמן שהשיירות הצבאיות עושות את דרכן לעיר הבירה ורחוקות ממנה מספר שעות נסיעה.

אחר הצהריים דווח כי מטוסו של פוטין המריא ממוסקבה ליעד לא ידוע, ייתכן שלכיוון סנט פטרסבורג - אך דובר הקרמלין דמטרי פסקוב טען: "הנשיא עדיין במוסקבה". קודם לכן נשא פוטין נאום מיוחד: "יש סכנה אמיתית לצבא. מה שקורה זו מלחמה נגד רוסיה ומדובר באיום על רוסיה. כל אלה שבאופן מכוון בוגדים במדינה שלנו הם טרוריסטים ברברים". בערוץ הטלגרם של וגנר השיבו: "פוטין עשה טעות, בקרוב יהיה לנו נשיא חדש". מנהיגי מדינות ברית נאט"ו עוקבים אחר המתרחש, ומשרד החוץ הישראלי יקיים הערב דיון מיוחד בעקבות המתרחש.

טנקים ברחובות רוסטוב
טנקים ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה התייחס למתרחש בנאום מיוחד שנשא לאומה: "מדובר בבגידה, כמו זו שגרמה לאימפריה הרוסית ב-1917 לקרוס. כל סכסוך פנימי זו מכה נגד העם שלנו. ננקוט באמצעים חמורים נגד המורדים, וכל מי שהצטרף למרד ייענש. המצב ברוסטוב בעייתי, בתור מפקד עליון אני אעשה כל דבר כדי להגן על המולדת. אנחנו נתחזק מכך, ונהיה חזקים עוד יותר. רוסיה מנהלת מלחמה של ממש על עתידה, על הזכות לחיות כמדינה רוסית עם היסטוריה של אלף שנים". מנהיג הכוחות הצ'צ'ניים רמזאן קדירוב כינה את הפעולה "סכין בגב", ואמר כי הוא מוכן לפעול.

בחשבון הטוויטר הגיבה קבוצת וגנר: "ההדק של מלחמת האזרחים נלחץ על ידי פוטין. הוא נתן פקודה לנטרל את היחידה הכי מוכוונת קרב בצבא הרוסי. חייהם של בוגד או שניים הוצבו מעל 25 אלף גיבורים. כבר ברור לכולם מי הרשע, הניצחון יהיה של וגנר". גם פריגוז'ין הגיב על דברי פוטין, ואמר: "הנשיא טועה לגבי הבגידה במולדת. אנחנו פטריוטים של מולדתנו, מי שמתנגד להם נאסף סביב החלאות, ואף אחד לא הולך להסגיר את עצמו. אנחנו לא רוצים שהמדינה תחיה תחת שחיתות והונאה".

טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב
טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיב גם הוא למתרחש ברוסיה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "כל מי שבוחר בדרך הרשע הורס את עצמו, ומי ששולח חיילים להרוס את החיים של מדינה אחרת לא יכול למנוע מהם לברוח ולבגוד כשהחיים מתנגדים לכך. במשך זמן רב השתמשה רוסיה בתעמולה כדי להסוות את חולשתה ואת טיפשות הממשלה. החולשה של רוסיה ברורה, אוקראינה מסוגלת להגן על אירופה מפני התפשטות הרוע והכאוס הרוסי".

מוקדם יותר החלה רוסיה בחקירת פריגוז'ין בשל קריאה למרד ויצא נגדו צו מעצר, אך בצבא הרוסי יש חלקים שמביעים תמיכה בלוחמי וגנר, כך למשל יחידה שנקראת "סטורם זי" שהוקמה בידי משרד ההגנה הרוסי, ופועל על ידי גיוס אסירים. עוד מדווח שיחידה 22 של הכוחות המיוחדים ברוסיה ערקה גם היא. נשיא רוסיה קרא לחיילי קבוצת וגנר שלא להיענות להוראות המפקד שלהם, אך בינתיים חיילי הכוח עוברים ללא הפרעה בדרכם למוסקבה, ולא נקלעים לעימותים משמעותיים עם הצבא הרוסי. נראה כי המוטיבציה של החיילים בצבא של פוטין נפגעה, והם אינם מבינים מול מי הם נלחמים ומדוע.

ראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין, המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, האשים אמש את הצבא הרוסי שתקף מחנה של הארגון שלו וגרם להרג של "כמות עצומה" של לוחמים. פריגוז'ין אמר שמשרד ההגנה הרוסי הונה את הארגון שלו, והצהיר כי "יגיב לזוועות האלה".

פריגוז'ין טען כי המפקדה הצבאית ברוסטוב ושדה התעופה שבעיר נמצאים בשליטה של ארגונו: "אנחנו נמצאים במפקדה החל מהשעה 07:30 בבוקר. מתקנים צבאיים ברוסטוב כולל שדה התעופה נמצאים בידניו. מטוסים שיוצאים לפעולות לחימה יוצאים ללא בעיה, כך גם טיסות רפואיות. השתלטנו כדי לפגוע בכיוון האוקראיני".

טנקים ברחובות רוסטוב רוסיה
טנקים ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס

כביש הגישה מרוסטוב למוסקבה נחסם לתנועה, בכדי למנוע מכוח וגנר להמשיך ולהתקדם. מושל מחוז וורונז', שממוקמת בדרום-מערב רוסיה, טוען כי שיירה צבאית נעה לאורך כביש הגישה לרוסטוב, וקרא לתושבי המחוז להימנע משימוש ברכבים אישיים.

"הם הונו אותנו בערמומיות, מנעו מאיתנו את ההזדמנות להגן על הבתים שלנו, ובמקום החליטו לצוד את קבוצת וגנר", תקף פריגוז'ין, והוסיף בטלגרם שלו: "היינו מוכנים להתפשר ולמסור את הנשק שלנו, אבל הזבלים האלה לא נרגעו". "הם ראו שלא נשברנו, ופתחו בהתקפה על המחנות שלנו. כמות עצומה של לוחמים נהרגו, אחינו לנשק. אנחנו נקבל החלטה איך להגיב לזוועות האלה. עשרות חיילים ייענשו", אמר. פריג'וזין טען כי עשרות לוחמים נהרגו.

טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב
טנקים של ''קבוצת וגנר'' ברחובות רוסטוב | צילום: רויטרס
לוחמי קבוצת וגנר
לוחמי קבוצת וגנר | צילום: רויטרס

קבוצת וגנר היא למעשה ארגון צבאי של שכירי חרב פרטיים של הנשיא פוטין שהצליח להביא לו הישגים משמעותיים וקשים כמו כיבוש העיר באחמוט באוקראינה, כשהצבא הרוסי קרס לחלוטין. לאורך כל הדרך מפקד הצבא, יבגני פריגוז'ין, תקף את בכירי הצבא הרוסי, בעיקר הרמטכ"ל גרסימוב ושר ההגנה שויגו, על כך שהפקירו את חייליו.

בתחילת החודש אף הצהיר פריגוז'ין כי לא יחתום על חוזה חדש עם משרד ההגנה הרוסי. האוליגרך הרוסי מתח ביקורת בעבר על מנהיגי הצבא הרוסי, וטען שהם "יושבים כמו חתולים שמנים" בזמן שהלוחמים גוססים בשדה הקרב. בנוסף אף האשים את משרד ההגנה הרוסי בניסיון לחבל בנסיגת לוחמיו מהעיר האוקראינית באחמוט.

האירוע הנוכחי נחשב לדרמטי ביותר משתי סיבות: ראשית, במידה והמרד יצליח, הדבר זה יפגע באופן משמעותי בכוח הצבאי של רוסיה. שנית, אם קבוצת וגנר תיאבק נגד פוטין - אין כמעט סיכוי לרוסים לייצר הישגים נוספים באוקראינה. הצבא הרוסי הלכה למעשה לא קיים כמעט.