"13 ביולי - הפרמיירה שלי": גילויים חדשים על החשוד בירי בטראמפ

ב"דיילי מייל" הבריטי נחשפים פרטים מחקירת ה-FBI אודות ניסיון ההתנקשות בעצרת הבחירות בפנסילבניה, מהם עולה כי תומאס מת'יו קרוקס היה נחוש להתנקש באישיות בכירה כלשהי, ולא בהכרח בנשיא לשעבר. במכשירי הטלפון שלו אותר מידע אודות בני משפחת המלוכה הבריטית שסומנו כיעדים להתנקשות - וכן תמונה של הנשיא ביידן. בהודעה שפרסם ברשת, קרוקס נקב בתאריך העצרת של טראמפ וכתב: "זו תהיה הפרמיירה שלי, צפו בזה"

תומאס מת'יו קרוקס
תומאס מת'יו קרוקס | צילום: רויטרס

חמישה ימים לאחר ניסיון ההתנקשות בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה, ב"דיילי מייל" הבריטי מתפרסמים היום (חמישי) פרטים חדשים אודות היורה, תומאס מת'יו קרוקס בן ה-20, שפצע את הנשיא לשעבר, רצח את אחד הנוכחים בקהל ופצע שניים נוספים.

מאז ניסיון ההתנקשות ניסו רשויות החוק בארצות הברית להתחקות אחר מניעיו של קרוקס, כשבמקביל התפרסמו בתקשורת דיווחים סותרים בנוגע לעמדותיו הפוליטיות, מהם עלה כי הוא היה רשום כמצביע רפובליקני - אך גם תרם בעברו לארגון המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית.

על אף שטרם התבהרו מניעיו באופן רשמי, בשלב זה נראה כי היורה בן ה-20 הוציא לפועל את ניסיון ההתנקשות בשל רצון לפגוע באישיות בכירה ובעלת פרופיל תקשורתי גבוה, שאינה בהכרח בטראמפ. על-פי דיווח בעיתון "דיילי מייל" הבריטי, חוקרי ה-FBI הציגו לחברי קונגרס ממצאים שנשאבו משני מכשירי הטלפון של קרוקס, מהם עולה כי הצעיר אסף מידע על בני משפחת המלוכה הבריטית, אותם סימן כיעדים להתנקשות. בנוסף, במכשירי הטלפון אותרו תמונות של הנשיא ג'ו ביידן לצד תמונות של טראמפ, וכן נמצא מידע שנאסף על מנהל ה-FBI והתובע הכללי של ארה"ב.

לאחר שבחר בטראמפ כיעד למימוש שאיפותיו הרצחניות, קרוקס הותיר הודעת אזהרה בנוגע לכוונותיו ברשת החברתית המיועדת למשחקי וידאו "סטים". "13 ביולי יהיה הפרמיירה שלי, תצפו בזה מתממש", כתב היורה בן ה-20 - תוך שנקב בתאריך העצרת של טראמפ בפנסילבניה.

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ | צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום: רויטרס
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
מושבים ריקים בעצרת בפנסילבניה, לאחר הירי | צילום: רויטרס

מאז ניסיון ההתנקשות נמתחה ביקורת חריפה על השירות החשאי האמריקני, המופקד על אבטח הנשיא המכהן, קודמיו בתפקיד ובני משפחותיהם. על-פי ממצאים שהוצגו לסנאטורים, אנשי הסוכנות קיבלו אזהרה בנוגע לדמות חשודה בקרבת במת העצרת של טראמפ כשעה לפני שאירע הירי. בנוסף, מאבטחי הסוכנות שנכחו במקום הבחינו בקרוקס כ-10 דקות לפני שהנשיא הרפובליקני עלה לבמה. עם זאת, לא בוצעה כל פעולה עד שהחל הירי, לאחריו קרוקס חוסל.

בעקבות מחדל האבטחה החמור, ביקורת רבה הופנתה למנהלת השירות החשאי קימברלי צ'אטל. היום, סנאטורים רפובליקנים שנתקלו בצ'אטל במהלך וועידת המפלגה הרפובליקנית במילווקי רדפו אחריה ודרשו לדעת איך מתנקש הצליח להתקרב למועמדם לנשיאות.

במהלך הוועידה טראמפ הופיע לראשונה בפומבי מאז ניסיון התנקשות, כשאוזנו חבושה. רבים מתומכיו של הנשיא לשעבר חבשו באופן דומה את אוזנם במהלך האירוע, שנמשך שלושה ימים, כדי להביע הזדהות עם טראמפ.

דונלד טראמפ בוועדה הרפובליקנית הלאומית
דונלד טראמפ בוועדה הרפובליקנית הלאומית | צילום: רויטרס

בתגובה ראשונה לניסיון ההתנקשות בחייו לפני חמישה ימים, טראמפ מסר: "אני רוצה להודות לשירות החשאי של ארצות הברית, ולכל גורמי אכיפת החוק, על תגובתם המהירה על הירי שהתרחש זה עתה בבאטלר, פנסילבניה. והכי חשוב, אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו של ההרוג בעצרת, וגם למשפחתו של אדם נוסף שנפצע קשה. זה מדהים שמעשה כזה יכול להתרחש בארצנו. בשלב זה לא ידוע דבר על היורה, שמת כעת".

בנוגע לפגיעה בו, סיפר: "ירו בי בכדור שחדר את החלק העליון של אוזן ימין שלי. ידעתי מיד שמשהו לא בסדר בכך ששמעתי קול רחש, יריות, ומיד הרגשתי את הכדור קורע את העור. דימום רב התרחש, ואז הבנתי מה קרה". את תגובתו סיים במשפט: "אלוהים ברך את אמריקה".