פרחים, נרות ותפילות: בריטניה הרכינה ראש ונפרדה מהמלכה

כמיליון איש מילאו את לונדון כדי לחזות באירוע של פעם בעידן. הלוויית המלכה תוכננה לפרטי פרטים על-ידיה בעוד בחייה: בלי הספדים ונאומים, עם מטחי כבוד בהייד פארק וצלצולי פעמון בביג בן. בנה, המלך צ'ארלס, מחה דמעה בעת שהכנסייה כולה שרה: "אלוהים, נצור את המלך"

זמן צפייה: 09:17

זו הייתה ההלוויה הגדולה ביותר שידע העולם המודרני: בריטניה הרכינה היום (שני) ראש ונפרדה מהמלכה אליזבת בשני – הסמל הגדול של הממלכהוהממלכתיות ב-70 השנים האחרונות. עשרה ימים לאחר מותה, נדחסו מיליון איש ברחובות לונדון רק כדי להשליך פרח או להגניב מבט חטוף אל ארונה של המלכה.

זה היה כנראה האירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר בהיסטוריה: לא פחות מ-4 מיליארד איש צפו בתמונות האלה ששודרו ברוב העולם, ורק 2,200 בני מזל הצטופפו בכנסיית ווסטמינסטר - כשארונה של המלכה יצא מלונדון בפעם האחרונה. בינתיים, עשרת הימים האחרונים שבין מותה של המלכה לבין קבורתה יצרו סולידריות בחברה הבריטית - שלמדה להכיר את עצמה לעומק כדי להתמודד עם האתגרים הלא פשוטים שממתינים לה בחודשים הקרובים: המשבר הכלכלי, מחירי האנרגיה הגואים, ראשת הממשלה הלא-פופולרית וגם מלך חדש.

הלווייתה של אליזב'ת השנייה
הלווייתה של אליזב'ת השנייה | צילום: רויטרס

הלווייתה של אליזב'ת השנייה
הלווייתה של אליזב'ת השנייה | צילום: רויטרס

המלך צ'ארלס התכונן כל חייו לרגע הזה. כשהיה הנסיך מוויילס, לא רבים ציפו שאימו שאמו את המלוכה עד המוות, אבל בתוך בית המלוכה תמיד היה ברור שהיא לקחה ברצינות את השבועה שלה לשרת את העם הבריטי עד רגעיה האחרונים - וכך עשתה. הבעיה עם צ'ארלס היא שאין לו זמן לעצב את המלכות שלו בגלל גילו המופלג ובשל ההיסטוריה שלו.

ההלוויה תוכננה לפרטי פרטים על-ידי המלכה עוד בחייה: בלי הספדים ובלי נאומים, עם מטחי כבוד בהייד פארק וצלצולי פעמון בביג בן. בנה, המלך הנכנס צ'ארלס, מחה דמעה בעת שהכנסייה כולה שרה: "אלוהים נצור את המלך". הערב היא נטמנה בטקס פרטי בהשתתפות בני משפחת המלוכה בטירת ווינזדור, ועידן המלכה אליזב'ת הסתיים סופית.

מאות אלפים בהלוויה
מאות אלפים בהלוויה | צילום: רויטרס

ארון המלכה בטירת וינדזור
ארון המלכה בטירת וינדזור | צילום: רויטרס

בתום ההלווייה המצומצמת, התקבץ קהל קטן מחוץ לשער "הנרי השמיני" של טירת וינדזור כשבפנים, מאחורי השערים, התקיים כאמור טקס הקבורה הפרטית של המלכה בחיק משפחתה. עשרות אנשים צילמו ליד הטירה, כשמאחור האירה השקיעה את הקירות. חלקם ניסה להציץ דרך השערים אל חצר הטירה שמעבר, בעוד שאחרים נאלצו להביט אל הרחוב כשהם מניחים פרחים, מדליקים נרות ונושאים תפילות.

תפילות בטקס ההלוויה
תפילות בטקס ההלוויה | צילום: רויטרס

טקס ההלוויה הרשמי המלכה, שהלכה לעולמה לפני 10 ימים, התקיים כשכ-400 אלף בני אדם חלפו, לפי ההערכות, בימים האחרונים על פני ארונה שהוצב במבואת הפרלמנט בווסטמינסטר. לאחר מכן הוא הועבר לווינדזור, ובתום ההלוויה הפומבית הורד הארון ל"כספת המלכותית" - שם נטמנה המלכה בטקס המצומצם בחיק משפחתה.

הלווייתה של המלכה
הלווייתה של המלכה | צילום: רויטרס

טקס ההלוויה הרשמי יצא לדרך בשעה 13:00. עוד קודם לכן ארונה של המלכה הועבר ממבואת הפרלמנט בווסטמינסטר לכנסייה על ידי 142 מלחים מחיל הים הבריטי. משפחתה של המלכה המנוחה, ובראשה המלך צ'ארלס השלישי, ליוו את הארון יחד עם הבן אנדרו והבת אן, והנכדים וויליאם והארי. על הארון הונח פתק שכתב צ'ארלס, ועליו נכתב: "באהבה וזיכרון".

את תחילת הטקס ליוו גם 2,000 מנהיגים ונציגים מרחבי העולם, בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. שמונה דקות לפני השעה 13:00 הגיעה השיירה לשער המערבי של כנסיית ווסטמינסטר, ואז החל הטקס הרשמי, שאותו מוביל הארכיבישוף של קנטבורי.

בשעה 13:55 נשמע אורגן הכנסייה ומייד לאחר מכן שתי דקות דומייה לזכרה של המלכה. בשעה 14:00 בדיוק יסתיים הטקס הרשמי ויושמע המנון הממלכה המאוחדת. בהמשך, בסביבות השעה 17:00, יובא ארונה של המלכה לארמון ווינדזור, שם תובא המלכה למנוחות בטקס פרטי ומצומצם שצפוי להיערך בשעה 21:30 שעון ישראל ואליזבת' תיקבר לצד בעלה פיליפ והוריה המלך ג'ורג' והמלכה אליזבת' האם.

אמש ב-20:00 הממלכה הבריטית עמדה דקה דומייה לזכרה של המלכה האהובה, ששלטה על חבר העמים הבריטי במשך 70 שנים רצופות. לפני כן התקיים טקס תפילה באתר "קלפיס" המפורסם בסקוטלנד, שבו מוצב פסל של ראש סוס בגובה של 30 מטרים. באגם שמסביב לפסל ישוטו 96 נרות צפים, אחד לכל שנה בחייה של המלכה.