תחנת הכוח במזרח אוקראינה נותקה מחשמל: "פוטנציאל לאסון גרעיני"

מומחים מזהירים מאסון קרינה בעקבות השריפות שפרצו בסביבת התחנה בזפוריז'יה. במקביל, נשיא בלארוס לוקשנקו מאיים: "מטוסינו הותאמו מחדש, ומעתה יכולים לשאת נשק גרעיני. בלארוס תגיב לכל פרובוקציה מערבית"

שריפות באזור זפוריז'יה. תצלום מהאוויר
שריפות באזור זפוריז'יה. תצלום מהאוויר | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר היום (שישי) כי העולם "ניצל בקושי" מאסון קרינה, כשהוא מתייחס לתחנת הכוח זפוריז'יה שבדרום מזרח המדינה שנותקה מהחשמל בעקבות שריפות שפרצו באזור בעקבות תקיפות רוסיות. בעת שהתחנה הייתה מנותקת מהחשמל - הגנרטורים שבה החלו לפעול ושמרו על תפקודו התקין של המפעל, הוסיף זלנסקי, ושיבח את הטכנאים האוקראינים שעמלו להבטיח זאת.

הרשויות באוקראינה ומומחים בינלאומיים נוספים הזהירו מפני פוטנציאל לאסון גרעיני שעשוי להיגרם בעקבות הלחימה והתקיפות באזור המתקן הגרעיני זפוריז'יה. ביומיים האחרונים, תחנת הכוח חוברה ונותקה מהחשמל לסירוגין כמה פעמים באופן שסיכן את המשך פעילותו ואף עשוי היה להוביל לאסון גרעיני. המפעל חובר לאחרונה לחשמל בשעה 14:04.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה | צילום: רויטרס

המפעל הגרעיני זפוריז'יה - תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, מסתמכת על חשמל על מנת לשמור על קור הכורים שבה. ניתוק זפוריז'יה מהחשמל מעלה את הסיכון לכשל עצום של מערכות הקירור המופעלות באמצעות חשמל. אם כל החיבורים החיצוניים מנותקים, הגנרטורים שבו יחלו לפעול, ואם אלה מתקלקלים, למהנדסים בתחנה יש 90 דקות בלבד כדי למנוע התחממות יתר מסוכנת ואסון גרעיני.

בהקשר זה, שר האנרגיה האוקראיני הרמן הלושצ'נקו אמר כי ייתכן ובקרוב משלחת מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תבקר במתקן, ויו"ר הסוכנות רפאל גרוסי אישר את טענתו והוסיף כי צוות מטעם הסוכנות בה הוא עומד בראשה אכן מתכנן להגיע לתחנת הכוח.

חיילים אמריקנים בגבול פולין
חיילים אמריקנים בגבול פולין-אוקראינה | צילום: רויטרס

אתמול דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ארצות הברית מתכננת למנות גנרל שיהיה אחראי על תחום ההדרכה והסיוע לצבא האוקראיני. זאת, בדומה לכפי שעשתה בעיראק ובאפגניסטאן - מה שעשוי לרמז על כוונותיה של ארה"ב להמשיך ולממן את צרכיה של אוקראינה וייתכן אף לשלם משכורות קבועות לכמה מבכירי הצבא האוקראיני.

קודם לכן, במהלך השיחה שהתקיימה אתמול בין נשיא ארה"ב ביידן ומקבילו האוקראיני זלנסקי, השניים סקרו את ההתפתחויות האחרונות בלחימה וגינו את פשעיה של רוסיה. השיחה מגיעה יממה אחת בלבד לאחר שארה"ב הכריזה על סיוע ארוך טווח נוסף המיועד לקייב, בשווי של 3 מיליארד דולרים  - הסיוע הגבוע ביותר שתעביר ארה"ב מאז החלה המלחמה באוקראינה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו. יוני 2022 | צילום: רויטרס

במקביל, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו איים היום על המערב ואמר כי "מטוסינו הותאמו מחדש, ומעתה יכולים לשאת נשק גרעיני. בלארוס תגיב לכל פרובוקציה מערבית". לדבריו, לוקשנקו הסכים בעבר יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על התאמת מטוסי חיל האוויר של בלארוס על מנת שיוכלו לשאת ראשי נשק גרעיניים של רוסיה בעת הצורך.

"זה לא רעיון טוב להסלים את המצב עם בלארוס הרי שזו תתפרש כהסלמה עם מדינת האיחוד (של רוסיה ובלארוס) שיש להן נשק גרעיני. אם הם יתחילו לייצר פרובוקציות - התגובה תהיה מיידית". כמו כן, לוקשנקו הוסיף לאיים גם על פולין השכנה ועל יתר מדינות המערב: "הם (המערב) חייבים להבין שאם הם יבחרו בהסלמה שום מסוקים או מטוסים לא יצילו אותם. אני בטוח שהצבא הפולני, בניגוד לפוליטיקאים הפולנים, הבחין ביכולת תגובתה של בלארוס כנגד כל הסלמה".

מטה נאט''ו, בריסל
מטה נאט''ו, בריסל | צילום: רויטרס

באשר להצטרפותן של פינלנד ושבדיה לברית הצפון אטלנטית - נאט"ו, סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה היום כי נציגים מטורקיה, פינלנד ושבדיה צפויים להיפגש היום בפינלנד כדי לדון בחששותיה של טורקיה בנוגע הצטרפותן של המדינות הסקנדינביות לנאט"ו, שבעבר טענה כי פינלנד ושבדיה מנהלות קשרים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן - ה-PKK, המוכרת בארה"ב, טורקיה ובמערב כארגון טרור.

שר החוץ הפיני אישר כי המפגש יתקיים היום כי אם לא ציין מתי. "זה עניין ביטחוני. הפגישה בין הצדדים תתמקד ביצירת קשרים ובקביעת יעדים לשיתוף פעולה בין שלושת המדינות עליהן הסכימו בפסגת נאט"ו שנערכה במדריד מוקדם יותר השנה" הוסיף. יצוין כי בפסגה שלוש המדינות חתמו על מזכר הבנות שהתייחס לדאגותיה של טורקיה.