משרד ההגנה הבריטי: רוסיה הסירה ראשי נפץ גרעיניים מטילים שהיא משגרת לאוקראינה

בצל המלחמה הנמשכת באוקראינה, כשברקע כישלונותיו של הצבא הרוסי בלחימה בשטח והמחסור הממשי באמצעי לחימה וציוד צבאי עמו הוא מתמודד, המודיעין הבריטי טוען כי הסיבה לפירוק הראשים הגרעיניים היא החוסר במלאי הטילים ארוכי הטווח של הצבא הרוסי

המודיעין הבריטי טוען: רוסיה הסירה ראשי נפץ גרעיניים מטילים והיא משגרת אותם לאוקראינה
המודיעין הבריטי טוען: רוסיה הסירה מטילים ראשי נפץ גרעיניים והיא משגרת אותם לאוקראינה | צילום: רויטרס

בצל המלחמה הנמשכת באוקראינה, כשברקע כישלונותיו של הצבא הרוסי בלחימה בשטח והמחסור הממשי באמצעי לחימה וציוד צבאי עמו הוא מתמודד, במודיעין הבריטי טענו היום (שבת) כי רוסיה הסירה ראשי נפץ גרעיניים מטילי שיוט ישנים, ולאחר מכן, שיגרה אותם לעבר אוקראינה.

עוד במודיעין הבריטי טענו בדו"ח אותו מפרסם משרד ההגנה מידי יום, כי הצבא הרוסי עושה זאת בגלל חוסר במלאי הטילים ארוכי הטווח שלהם.

טענותיו של משרד ההגנה מתבססות של שרידי טיל שיוט ששוגר מרוסיה על ידי אוקראינה - שם יירטו אותו, שרכיביו עשויים להצביע על כך שהוא יוצר בשנות ה-80 כטיל גרעיני. "לא משנה מה כוונתה של רוסיה, האלתור הזה מדגיש את החוסר במלאי הטילים ארוכי הטווח של רוסיה", נמסר מהמשרד.

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה שבאוקראינה | צילום: רויטרס

הפסקת חשמל בלבוב, אוקראינה, לאחר מתקפת טילים רוסית
הפסקת חשמל בלבוב, אוקראינה, לאחר מתקפת טילים רוסית | צילום: רויטרס

במקביל, הרשויות באוקראינה ממשיכות לפעול מסביב לשעון על מנת להשיב לתושבי המדינה את הגישה לחשמל. בתוך כך, 4 מסך המתקנים הגרעיניים במדינה הופעלו מחדש ולרבים שבה הגישה לחשמל, אם כי כמה מיליוני בני אדם עדיין נותרו ללא חשמל בבתיהם. "רצו להשמיד אותנו ברעב. עכשיו - אי אפשר לשבור אותנו", אמר נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי.

אתמול, דווח באוקראינה כי לאחר המתקפה הרוסית על תשתיות אזרחיות, אוקראינה התמודדה עם הפסקות חשמל ברחבי המדינה, וכי התשתיות הקיימות מצליחות לספק פחות מ-50% מצרכי החשמל במדינה. הנשיא זלנסקי אמר אתמול כי המצב כי מצב החשמל והמים קשה ב-15 מחוזות שונים, כולל קייב הבירה.

מנהל חברת "אוקראינרגו", חברת החשמל של המדינה, אמר כי תיקון תשתיות מפתח נמצא בעדיפות העליונה, אך הדבר לוקח זמן. כל זאת מתרחש בעוד אוקראינה מתקרבת לחורף קר ומושלג, עם טמפרטורות מתחת לאפס, ויש חשש אמיתי שאזרחים ברחבי המדינה ימותו מהיפותרמיה.

החמרת מצב החשמל והמים במדינה נגרם כתוצאה מההפגזה הרוסית האחרונה שארעה בבוקר יום רביעי, במסגרתה נורו כ-70 טילים רוסים על תשתיות מפתח ברחבי המדינה כשמתקני האנרגיה והחשמל היו על הכוונת הרוסית. 70% מהחשמל במדינה נותק באותו הבוקר, ועשרה בני אדם נהרגו, כך לפי שר ההגנה האוקראיני דניס מוסטירסקי, בהם תינוק בן יומיים.