שר ההגנה הרוסי מזהיר: אנו עומדים בפני הסלמה "בלתי נשלטת"

במהלך שיחותיו של סרגיי שויגו עם כמה שרי הגנה ממדינות נאט"ו, הוא הביע את חששה של מדינתו שמא אוקראינה תעשה שימוש ב"פצצה מלוכלכת" בשטחה כדי להאשים את רוסיה; במקביל, אנשי משמרות המהפכה הגיעו לבלארוס כדי להעביר הכשרות רלוונטיות לחיילים רוסיים

Bfmbfq
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו | צילום: רויטרס

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו שוחח אמש (ראשון) עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין, עמו דן בין היתר בהתפתחויות האחרונות בלחימה באוקראינה. קודם לכן, הוא שוחח עם שר ההגנה של צרפת סבסטיאן לקורני, שר ההגנה של בריטניה בן וולאס ועם שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקאר, וגם עמם - הוא דן במצב באוקראינה.

במהלך השיחה עם אוסטין, שויגו ציין בפני בן שיחו כי המצב באוקראינה "מתדרדר במהירות" ומתקדם לעבר "הסלמה בלתי נשלטת". למעשה, זוהי הפעם השנייה בה שויגו ואוסטין משוחחים ב-3 הימים האחרונים, וזאת, לאחר שהשניים לא שוחחו מאז חודש מאי האחרון.

לויד אוסטין מזכיר המדינה האמריקני בפראג
מזכיר המדינה האמריקני לויד אוסטין | צילום: רויטרס

במהלך שיחותיו עם מקביליו מבריטניה, צרפת וטורקיה, שויגו הביע את חששה של מדינתו שמא אוקראינה תעשה שימוש ב"פצצה מלוכלכת" (פצצה קונבנציונלית שמוסיפים לה פסולת גרעינית או חומרים רדיואקטיביים) בשטחה רוסיה. עם זאת, שויגו לא סיפק ראיות והוכחות שעשויות לאשש את ההאשמות הללו. עוד שויגו טען כי המהלך האוקראיני נועד להכפיש את שמה של רוסיה ולגרור נגדה תגובה צבאית מערבית משמעותית.

החשש במערב הוא שרוסיה מנסה להעליל על אוקראינה האשמות מהסוג הזה, כדי שאלו יספקו לה לגיטימציה לבצע תקיפות נוספות באוקראינה. בהקשר זה, יצוין כי שר ההגנה אוסטיו ציין כי מדינתו והוא "דוחים את כל התירוצים להסלמה הרוסית". גם במועצה לביטחון לאומי ובמחלקת המדינה של ארה"ב דחו את ההאשמות ההלו.

באוקראינה מיהרו להתייחס להאשמות הרוסיות, ובהודעה שפרסם הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי בחשבון הטלגרם שלו, הוא כתב: "כולם מבינים מי המקור לכל דבר 'מלוכלך' במלחמה הזו. בכל מקום שבו רוסיה הביאה מוות והשפלה, אנו מחזירים חיים נורמליים. העולם צריך להגיב בצורה הכי קשה שאפשר לזה. אם רוסיה מתכננת להסלים את המצב, המערב חייב להתייחס לזה ועכשיו".

הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון
הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם לכיוון חרסון. ברוסיה הורו לתושבים ''להתפנות במהרה'' | צילום: מתוך טוויטר

במקביל, המתיחות בחרסון נשמרת, ומאז יום שלישי האחרון, הכוחות הרוסיים הצליחו לפנות כבר 25 אלף תושבים מהעיר. אתמול, נציגי רשויות הכיבוש הרוסי בעיר קראו פעם נוספת לתושבי עיר הנמל שעליהם "לעזוב מיד" את בתיהם ואת העיר בכלל "בשל המצב המתוח".

בינתיים, רוסיה ממשיכה בתקיפותיה באוקראינה המיועדות לייצר נזק לתשתיות האנרגיה במדינה לקראת החורף הקרב. אתמול דווח על "מתקפה מאסיבית" בבירה קייב. באוקראינה מדווחים כי מדריכי מל"טים איראניים מטעם משמרות המהפכה זוהו על אדמת בלארוס, אליה הגיעו כדי להעביר הכשרות רלוונטיות לחיילים רוסיים, ולפקח על שיגרי הכטב"מים האיראניים. הבוקר, משרד ההגנה הבריטי טען כי הכוחות הרוסים ממשיכים בשיגורי המל"טים האיראניים לעבר אוקראינה והוסיף כי היא הצליחה ליירט 85% מאותם מל"טים ששוגרו על ידי רוסיה.