רוסיה: 16 שנות מאסר לעיתונאי אמריקני שהורשע בריגול

אוון גרשקוביץ', עיתונאי ה"וושינגטון פוסט", נעצר בחודש מרץ בטענה כי אסף בהוראת ה-CIA מידע סודי אודות חברה המייצרת טנקים לצבא הרוסי. משפטו נערך במהירות שיא, חרף הכחשותיו - ובסופו נגזר עליו עונש מאסר ממושך. בעקבות ההרשעה המהירה, במערב תוהים האם הקרמלין מקווה לקדם עסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית

משפטו של העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ' ברוסיה
משפטו של העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ' ברוסיה | צילום: רויטרס

בית משפט רוסי הרשיע היום (שישי) את עיתונאי "וול סטריט ג'ורנל" האמריקני אוון גרשקוביץ' בעבירות ריגול, וגזר עליו 16 שנות מאסר.

גרשקוביץ', בן 32 שטוען לחפותו וכופר באישומים נגדו, הועמד למשפט בחודש שעבר בעיר יקטרינבורג שבאורל. התביעה הרוסית טענה כי העיתונאי האמריקני אסף בהוראת ה-CIA מידע סודי אודות חברה המייצרת טנקים המשמשים את הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה.

Edygil
העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ', נעול בתא זכוכית במהלך המשפט | צילום: רויטרס

טיפול במקרי ריגול נמשך על-פי רוב חודשים ארוכים. העובדה כי משפטו של גרשקוביץ' נערך במהירות שיא עורר ספקולציות כי רוסיה מבקשת לקדם עסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית, במסגרתה יוחזר גרשקוביץ' לארצות הברית יחד עם אסירים אמריקנים אחרים. כאשר הוגשו שאלות בנושא, הקרמלין סירב להגיב.

פסק הדין בעניינו של העיתונאי האמריקני פורסם שבועות ספורים לאחר שהופיע לראשונה בפני בית המשפט, כשהוא נעול בתא זכוכית. מעצרו של גרשקוביץ' בוצע בזמן שדיווח לוול סטריט ג'ורנל מהעיר יקטרינבורג, בחודש מרץ השנה. מאז ועד עתה הרשויות הרוסיות לא חשפו ראיות המוכיחות את מעורבותו של העיתונאי בפעילות ריגול כלשהי.

משפטו של העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ' ברוסיה
צילום: רויטרס

מיד לאחר המעצר, מחלקת המדינה האמריקנית קראה לשחרורו המיידי של גרשקוביץ', והעיתון שבו הועסק כינה את האישומים נגדו "בלוף". לאחר פרסום גזר הדין היום, מ"וול סטריט ג'ורנל" נמסר: "הרשעה המחפירה הזו מגיעה לאחר שאיוון בילה 478 ימים בכלא, במעצר שלא כדין, הרחק ממשפחתו וחבריו, כשהוא לא יכול לדווח - והכל בגלל שעשה את עבודתו כעיתונאי".