המרגלת הרוסיה שוחררה מהכלא האמריקני – ותגורש מהמדינה

מריה בוטינה הורשעה על ניסיונה לחדור לארגון הרובאים האמריקני במטרה להטות מדיניות אמריקנית לטובת מדינתה, ונכלאה ל-18 חודשים. לאחר הרשעתה טענו במוסקבה כי ההחלטה נבעה ממניעים פוליטיים

מריה בוטינה, שהורשעה בריגול למען רוסיה
מריה בוטינה, שהורשעה בריגול למען רוסיה | צילום: פייסבוק

מריה בוטינה, אזרחית רוסיה שהורשעה בריגול אחר ארצות הברית, שוחררה אתמול (שישי) מהכלא האמריקני, לאחר שריצתה תקופת מאסר של 18 חודשים, ותגורש בקרוב חזרה לרוסיה.

בחודש אפריל, תשעה חודשים לאחר שנעצרה, הורשעה בוטינה על ניסיונה לחדור לארגון הרובאים האמריקני, המקורב למפלגה הרפובליקנית בכלל ולנשיא דונלד טראמפ בפרט, במטרה להטות מדיניות אמריקנית לטובת רוסיה. נגזרו עליה 18 חודשי מאסר, אך בפועל נוכתה תקופת מעצרה מגזר הדין – והיא ריצתה עונש מאסר של תשעה חודשים.

תחילה, טענה בוטינה בת ה-30 שהיא איננה אשמה אך בהמשך שינתה את גרסתה והודתה במיוחס לה. "ההורים שלי גילו על מעצרי בחדשות הבוקר", סיפרה בוטינה במשפט, "אני אוהבת אותם מאוד, אבל פגעתי בהם כלכלית ומוראלית. הם סובלים מכל זה. אני הרסתי לעצמי את החיים. באתי לארצות הברית עם תקווה, ועכשיו נותרה בי רק חרטה".

עוד בחדשות 13:

ארה"ב: מרגלת רוסיה נשפטה ל-18 חודשי מאסר ותגורש מהמדינה

איש מודיעין נוסף יעיד נגד טראמפ בפרשת "אוקראינה-גייט"

"נעמה יששכר נמצאת בסיוט": כך נראים החיים בכלא הרוסי

מריה בוטינה לאחר מעצרה
מריה בוטינה לאחר מעצרה | צילום: רויטרס

במהלך משפטה, אמר התובע המחוזי כי בוטינה לא לקחה חלק בפעילות ריגול "מסורתית" אך עבדה מאחורי הקלעים כדי להשפיע על מחוקקים שמרנים לרכך את היחס האמריקני כלפי רוסיה. בין השאר, ארגנה אירועים פוליטיים בניו יורק ובוושינגטון, והשתתפה בכנסים בניסיון לפגוש פוליטיקאים בכירים.

ב-2015 השתתפה בוטינה באירוע של הקמפיין לנשיאות של טראמפ, ותועדה כששאלה אותו אם יחזק את הקשרים עם רוסיה. טראמפ השיב לבוטינה ואמר כי הוא ועמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין "מסתדרים יפה מאוד זה עם זה".

לאורך הפרשה, טען משרד החוץ הרוסי כי האמריקנים מונעים ממניעים פוליטיים, ולאחר מעצרה שינה המשרד את תמונת הטוויטר שלו לתמונתה עם ההאשטאג - "לשחרר את מריה בוטינה". לאחר הרשעתה התייחס פוטין לפרשה ואמר: "לא ברור באילו סעיפים היא הורשעה או אילו פשעים ביצעה. הם עצרו אותה ושמו את הילדה בכלא. לא היה להם כלום עליה, אז במטרה לא להיראות מטומטמים גזרו עליה 18 חודשי מאסר".