ארה"ב: רוסיה מתכננת מתקפת שווא נגד כוחותיה בשביל תירוץ לפלוש לאוקראינה

לפי המודיעין האמריקני, בכוונת הקרמלין לפברק מבצע צבאי שמטרתו לפגוע בכוחות המזוהים עם רוסיה כדי ליצור מצג שווא לפיו ישנה מתקפה על דוברי הרוסית באוקראינה - דבר שעשוי לשמש לפוטין "סיבה מוצדקת" לפלוש לשם. היועץ לביטחון לאומי סאליבן: "ראינו מהלך דומה כבר ב-2014"

זמן צפייה: 03:27

ההסלמה בין רוסיה לאוקראינה: המודיעין האמריקני טען כי בידיו אינדיקציה לכך שרוסיה מתכוונת להוציא לפועל מתקפת שווא באמצעות כוחות גרילה במזרח אוקראינה - כחלק מפרובוקציה שנועדה לספק לקרמלין תירוץ לפלוש צבאית לאקוראינה.

על פי גורם בכיר ששוחח עם רשת CNN, הכוחות המיוחדים שעברו סדרת אימונים ברוסיה בלוחמה בשטח בנוי ובתפעול חומרי נפץ, נועדו לבצע פיגוע חבלה נגד הבדלנים הרוסים במזרח אוקראינה - במטרה לפברק מתקפה אוקראינית על דבורי הרוסית במדינה כדי לייצר סיבה מוצדקת לפלישה רוסית.

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון שר הביטחון האוקראיני טען גם כן כי כוחות צבא רוסיים מיוחדים מתכננים פרופוקציה נגד הכוחות הרוסים במדינה בשביל להפליל את אוקראינה. במקביל היועת לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'יק סאליבן, אמר בתדרוך לכתבים כי "מהלך דומה של הרוסים נראה ב-2014 עם הפלישה לחצי האי קרים".

בתוך כך, בפנטגון חוששים מאוד מהתרחיש הזה שעלול לגרום להתממשות התסריט של פלישה רוסית לאוקראינה. ארה"ב סבורה כי בחודש הקרוב עלול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לקבל את ההחלטה, ובינתיים מתרחשת מתקפת סייבר על כ-80 אתרים ממשלתיים של אוקראינה, כשההאקרים משאירים מאחור את המסר: "תפחדו, צפו לנורא מכל".

פוטין, כדרכו, מכחיש כי הוא זה שעומד מאחורי מתקפת הסייבר, אלא שאחרי כישלון השיחות בין רוסיה לארה"ב וחברות נאט"ו השבוע, וחוסר הנכונות האמריקנית-אירופית להיענות לדרישותיו של פוטין ולהתחייב על אי-צירופה של אוקראינה לנאט"ו, ועל אי-הצבת מערכות טילים במדינות שהיו בעבר בגוש הסובייטי, הסיכוי להגיע לפיתרון דיפלומטי למשבר הזה הולך ונמוג.