עוינות על פני משא ומתן: כך משחק הקרמלין עם הביטחון הלאומי של אירופה

מסרים סותרים, עמימות והפצת פייק ניוז הם רק חלק מהכלים האסטרטגיים בהם נוקט הקרמלין מול מדינות המערב - שממשיכות להתעצם צבאית ולאיים בסנקציות אישיות וכלכליות על בכירים רוסים מתוך תסכול וחוסר בהירות לגבי מטרותיו האמיתיות של הנשיא הרוסי

Service Members Of The Ukrainian Armed Forces Are Seen At Combat Positions In Donetsk Region
חייל אוקראיני בגבול רוסיה | צילום: רויטרס

ההסלמה במזרח אירופה: אופן הפעולה של הקרמלין אל מול המשבר שהוא יצר במזרח אירופה ומדינות המערב ברור - שליחת מסרים סותרים, עמימות בנוגע להמשך המשא ומתן והפצת פייק ניוז. במקביל, מדניות המערב שסובלות מתסכול ומחוסר הבהירות לגבי מטרותיו האמיתיות של הנשיא ולדימיר פוטין - ממשיכות במסע ההתעצמות הצבאי ומסלימות את איומיהן בסנקציות אישיות וכלכליות על בכירים רוסים.

בהמשך לכך, מדינות המערב, בעיקר בריטניה, ארה"ב ונאט"ו, מבינות כי הרוסים מעדיפים עוינות על פני דיפלומטיה ומשא ומתן. לכן, בהחלטה משותפת, הן מחמשות את אוקראינה ומעבות את כוחות נאט"ו באזור ומגייסות לצדן את המדינות הבלטיות - שחוששות לא פחות מאוקראינה מפני האגרסיה הרוסית שעלולה לזלוג גם לשטחן.

Ukrainian Reservists Take Part In Military Exercises On The Outskirts Of Kyiv
חייל אוקראיני באימון | צילום: רויטרס

במקביל, עקב חוסר התיאום בתגובה בין מדינות המערב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי האשים בימים האחרונים את המערב ביצירת "פאניקה" באמצעות האזהרות מפני תקיפה ופלישה צבאית ודאית ובלתי נמנעת מצד הרוסים - מהלכים שדווקא פוגעים באוקראינים ובכלכלת המדינה שלהם.

עם זאת, קשה להתעלם מהמציאות בשטח, כאשר 130 אלף חיילים רוסים וציוד צבאי רב עדיין פרוסים בגבולות אוקראינה ומאיימים על ריבונותה של אוקראינה. במקביל, יש לזכור כי המערב לא מרפה מדרישותיו כלפי רוסיה לסגת ולהוריד את ההסלמה, אך נראה כי המאמצים הדיפלומטיים עד כה מצדן עלו על שרטון.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה | צילום: רויטרס