מתקפה כמעשה של הגנה עצמית: כך רוסיה מנסה להצדיק פלישה לאוקראינה

בזמן שארה"ב ממשיכה להזהיר מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה, במוסקבה טוענים כי קייב מנסה לכבוש מחדש שטחים במזרח אוקראינה - שנמצאים תחת שליטה של בדלנים פרו-רוסים. בהמשך לכך, במערב חוששים כי רוסיה תשתמש בהסלמה במזרח כתירוץ לפתוח במהלך צבאי - תחת המסווה של "הגנה עצמית"

זמן צפייה: 07:52

רוחות מלמחמה באירופה: בזמן שארה"ב ממשיכה להזהיר גם היום (ראשון) מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה - גורמים רשמיים ברוסיה טוענים כי קייב מנסה לכבוש מחדש את השטחים במזרח אוקראינה שנמצאים כעת תחת שליטתם של בדלנים פרו-רוסים. במקביל, רוסיה מקיפה את אוקראינה מ-3 חזיתות שונות, כאשר בשטח נמצאים כ-130 אלף חיילים רוסים וציוד צבאי רב.

לדברי גורמים במערב, רוסיה עשויה להשתמש בהסלמה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה ולחיילים האוקראינים שמוצבים שם כתירוץ לפתוח במבצע צבאי באוקראינה - תחת המסווה של הגנה עצמית. כמו כן, רוסיה כינתה את הפעילות הצבאית האוקראינית במזרח אוקראינה כ"הסלמה מתמשכת".

חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק
חייל בשירות צבא אוקראינה בדונייצק | צילום: רויטרס

"ההכנות נמצאות בתנופה מלאה", אמר ראש מודיעין החוץ של רוסיה, סרגיי נרישקין לעיתון רוסי, בהתייחסו לתוכניות המלחמה באוקראינה. "קייב שלחה את היחידות הצבאיות המובחרות ביותר לקווי החזית שבמזרח אוקראינה, בזמן שארה"ב ובנות בריתה מזרימות לשם כלי נשק".

אמש בכיר אמריקני סיפר לסוכנות הידיעות AP כי רוסיה מתכננת להתחיל את הפלישה לאוקראינה ביום רביעי. יש לציין הבית הלבן הדגיש כי אין מידע ברור אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אכן מעוניין בפלישה. במקביל, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן העביר מסר לרוסים כי הנתיב הדיפלומטי לפתרון המשבר במזרח אוקראינה עדיין על השולחן, וקרא לרוסים להפגין צעדים של רגיעה בשטח.

כזכור, אתמול שוחחו טלפונית הנשיאים ביידן ופוטין על ההסלמה באוקראינה, במהלכה איים ביידן על פוטין כי "אם רוסיה תפלוש לאוקראינה - התגובה תהיה מהירה ונחרצת". עוד המשיך ביידן להזהיר: "פלישה רוסית תוביל לסבל רחב היקף ותפגע במעמד של רוסיה". זמן קצר לאחר מכן, בקרמלין מסרו את גרסתם לשיחה וטענו כי היא נערכה בצל "היסטריה ופחד מפני פלישה רוסית בלתי נמנעת". לדבריהם, הדיווחים על הפלישה הגיעו ל"שיאי אבסורד" וכי רוסיה עדיין בוחנת את הצעת ארצות הברית לניסיון להגיע לפתרון דיפלומטי.

חיילים אמריקנים מגיעים לפולין
חיילים אמריקנים מגיעים לפולין | צילום: רויטרס

בד בבד, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען כי ההצהרות על פלישה קרובה של רוסיה למדינות זורעות פאניקה ודרש לראות הוכחות שמצביעות על פלישה. "כל המידע שמופץ רק יוצר בהלה ולא מסייע לנו", אמר הנשיא האוקראיני. "אם למישהו יש מידע שמצביע במאה אחוז על פלישה - שיעביר אותו לנו".