עם אמון אפסי ואיבה הדדית: החלו השיחות הרשמיות בין רוסיה וארה"ב בז'נבה

ברקע מתיחות שיא בין רוסיה ואוקראינה, והיחסים המעורערים גם ככה בין שתי המעצמות - פתחו היום נציגים מוושינגטון והקרמלין בשיחות בעלות חשיבות מכרעת לעתיד האזור. עם זאת, הסיכויים למצוא פיתרון דיפלומטי למשבר במזרח אירופה נמוכים מתמיד • פרשנות

הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין נפגשים בז'נבה
הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

עם יחסים עכורים וכאשר עתידה של יבשת שלמה מונח על הכף -  היום (שני) נפתחו השיחות הרשמיות בין נציגים מוושינגטון והקרמלין - שיחות בעלות פרופיל גבוה שיכריעו את גורל האזור. בין היתר, הצדדים ידונו בדרישות הביטחוניות של רוסיה במזרח אירופה, פריסת כוחות נאט"ו וההסלמה בגבול אוקראינה. יש לציין כי המהומות הקטלניות בקזחסטן של הימים האחרונים הסיתו את תשומת ליבו של הנשיא ולדימיר פוטין מאוקראינה - דבר שעשוי להשפיע על נחישותו לפעול מול קייב.

במקביל לשיחות, המתיחות בגבול אוקראינה נמצאת בשיאה, עקב האגרסיה הרוסית בגבולותיה והמשך עיבוי הכוחות הצבאיים הרוסיים באזור. כמו כן, על אף הניסיונות מצד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למצוא פתרון דיפלומטי להסלמה החריפה - הסיכויים לכך נמוכים מתמיד.

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון
הנשיא האמריקני ג'ו ביידן משוחח עם פוטין בטלפון | צילום: רויטרס

עוד בטרם החלו השיחות, נשיא רוסיה פוטין דרש ממקבילו האמריקני הבטחות בדמות אי צירופה של אוקראינה לברית נאט"ו, בין היתר גם את גאורגיה, זאת עקב החשש שלו מהתפשטות הכוחות המערביים מזרחה. בתגובה, פוטין הכעיס את מנהיגי המערב שסרבו לדרישותיו ואף טענו שאין לו וטו בעניין. לצד זאת, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן טען לכלי תקשורת בארה"ב כי הוא לא צופה התקדמות כלשהי מול הקרמלין - כל עוד ריבונותה של אוקראינה נמצאת בסכנה.

המערב, בהנהגת ארה"ב, יעלה בפני הנציגים הרוסיים מספר סוגיות, בהן ההתערבות הבוטה מצד רוסיה במערכות בחירות במדינות זרות, הסכמי נשק, פלישה צבאית למדינות שכנות, שימוש בנשק כימי במדינה זרה וסוגיות ביטחוניות אחרות. במקביל, הרוסים יעלו בפני הנציגים האמריקניים טענות בנוגע "לביטחון באירופה", כשברקע מרחף האיום הרוסי מהשעות האחרונות, לפיו: "אם ארה"ב ונאט"ו לא יעשו ויתורים - צפויה החמרה במצב הביטחוני ביבשת".

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

חיילים רוסים צועדים במחנה פריבלנויה, ליד סימפרופול, בחצי האי קרים | צילום: רויטרס

כזכור, צילומי לווין חדשים שפורסמו על ידי חברת צילומי הלוויין הפרטית "MAXAR" המבוססת בארה"ב, חשפו כי רוסיה ממשיכה לבנות את כוחה הצבאי בגבול עם אוקראינה, כאשר בבסיס חצי האי קרים, אותו כידוע סיפחה רוסיה באלימות ובניגוד לחוק הבינלאומי ב-2014, נצפו מאות כלי רכב משוריינים וטנקים. לצורך השוואה, בתמונות שצילמה החברה באוקטובר האחרון - הבסיס בחצי האי קרים היה חצי ריק.

במקביל, רוסיה ממשיכה לדחות גם עכשיו את האשמותיהם של ארה"ב ואוקראינה כי היא מתכננת פלישה צבאית לאוקראינה כבר בזמן הקרוב, באמצעות כ-100 אלף חיילים וציוד צבאי שהעבירה לגבול בחודשים האחרונים. כמו כן, רוסיה ממשיכה לדרוש ערבויות ביטחוניות מהמערב, בין היתר פיחות הנוכחות הצבאית של נאט"ו במזרח אירופה, על רקע תחושת "האיום" עקב הקשרים של קייב עם בני בריתה והאפשרות להצבת טילים בשטחה של אוקראינה.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies

חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה
חייל רוסי חמוש בגבול אוקראינה | צילום: ארכיון / רויטרס

בתוך כך, לפני כחודש הושגה הפסקת אש בין ממשלת אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים, כאשר הכוחות המזוינים של אוקראינה נלחמו זה 7 שנים בבדלנים שממומנים על ידי הפדרציה הרוסית, שכבשו חלקים נרחבים במזרח המדינה "דונבס". נכון לעכשיו, למעלה מ-14,000 בני אדם נהרגו במהלך הקרבות.