אוקראינה: "משאל העם בשטחים הכבושים - עוד פשע רוסי"

משרד החוץ האוקראיני פרסם הודעה רשמית בה נטען כי רוסיה הכריחה אנשים להצביע במשאל העם והוסיפו כי לאוקראינה יש הזכות "להשיב את שלמותה הטריטוריאלית באמצעים צבאיים ודיפלומטיים". בה בעת, באירופה מביעים דאגה מהפיצוצים בצינור הגז "נורד סטרים", באזור הים הבלטי

זמן צפייה: 00:24

היום (רביעי) יתפרסמו תוצאות "משאלי העם" המפוברקים של נשיא רוסיה ולדימין פוטין, שארצו ערכה בשטחים שכבשה בארבעה מחוזות: דונייצק, לוהנסק, חרסון וז'פוריזיה. בתגובה לכך, משרד החוץ האוקראיני פרסם היום הודעה רשמית נוספת בה נטען כי רוסיה הכריחה אנשים להצביע במשאל העם, אותו כינו "פשע רוסי נוסף".

בהודעת המשרד נמסר כי המחוזות שעתידים להיות מסופחים על ידי רוסיה, היו ונותרו שטחים של אוקראינה, ובהתאם - יש לה הזכות "לפעול על מנת להשיב את שלמותה הטריטוריאלית באמצעים צבאיים ודיפלומטיים". במשרד הוסיפו: "נמשיך לפעול לשחרור השטחים הכבושים. אוקראינה לא תיכנע לאולטימטומים שמציבה רוסיה".

משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש
משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש | צילום: רויטרס

אתמול, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוסיף ואמר כי אוקראינה תגן על אזרחיה באזורים שבשליטת מוסקבה. זלנסקי אמר בסרטון שהוא מפיץ מידי ערב: "נפעל כדי להגן על עמנו, הן באזור חרסון, באזור זפוריז'יה, בדונבאס, באזורים הכבושים של אזור חרקוב, וגם בחצי האי קרים".

עד כה, כמה מדינות כבר הודיעו שלא יכירו בתוצאות משאל העם הרוסי בשטחים הללו, ביניהן ארצות הברית, מרבית מדינות אירופה וגם ישראל. כזכור, אתמול דובר משרד החוץ פרסם הודעה בה נכתב כי ירושלים "לא תכיר בתוצאות משאלי העם" וכי היא "תכבד את הריבונות האוקראינית" – זאת כחלק מהמדיניות הישראלית של לפיד בחודשים האחרונים, מאז שנכנס לראשות הממשלה. מדובר באמירה ברורה ונחרצת שיוצאת מישראל, אך עם זאת יש לציין בהקשר הזה שבישראל מוטרדים מאוד מגורלם של יהודי רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביום שישי יישא נאום מיוחד | צילום: רויטרס

לפי תוצאות "משאל העם", יותר מ-95% תומכים בהסתפחות לרוסיה. לפיכך, היום יונחו על שולחן הפרלמנט הרוסי הצעות החוק לסיפוח המחוזות. על-פי הערכות, ביום שישי פוטין יישא נאום מיוחד שבו יכריז על הסיפוח - וההצבעה הסופית על כך תיערך בתחילת השבוע הבא. המשמעות היא שמאותו רגע, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליה תיחשב התקפה על רוסיה. בשלב הזה כאן גם נכנס האיום של פוטין באפשרות שישתמש בנשק גרעיני כדי להגן על ארצו.

בהמשך לכך, באירופה צופים כי בנאומו הצפוי ביום שישי הקרוב, בו יכריז פוטין על הסיפוח, הוא צפוי גם להכריז כי מדינתו נמצאת במלחמה עם אוקראינה. זאת, בשונה מהמצב שהיה עד היום בה רוסיה ניהלה "מבצע צבאי מיוחד" בה. בהתאם לכך, ארצות הברית, פולין ובולגריה קראו לאזרחיהם השוהים ברוסיה - לחזור בהקדם האפשרי למדינותיהם.

אחד מהפיצוצים בצינור ה''נורד סטרים'' בים הבלטי
אחד מהפיצוצים בצינור ה''נורד סטרים'' בים הבלטי | צילום: רויטרס

יצוין כי אתמול, אירעו שלושה פיצוצים בצינורות ה"נורד סטרים" - המעבירים גז מרוסיה לגרמניה ועוברים דרך קרקעית הים הבלטי. בעוד שבמרבית מדינות אירופה, ביניהן גם במדינות הסקנדינביות רומזים כי ככל הנראה רוסיה עומדת מאחורי אותם הפיצוצים, בקרמלין מכחישים את הדיווחים הללו וטוענים כי הטענות הללו "טיפשיות".

שר ההגנה של של דנמרק טען שלרוסיה יש "נוכחות צבאית משמעותית באזור הים הבלטי. אנו מצפים מהם להמשיך ב'רעשים' שלהם". במקביל, בנורווגיה הודיעו על חיזוק האבטחה במתקני הנפט והגז שלה, ובאירופה ממשיכים להביע דאגה מאותם הפיצוצים, ורואים ברצינות, את ניסיונות החבלה הללו, בין היתר, בגלל החלופה שנורבגיה עשויה להוות לגז הרוסי, והאיום שרוסיה מציבה בפני אספקת אנרגיה מנורווגיה לאירופה.

יוזם הפעילות ארי שוורץ ושגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק
שגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק (מימין)

על רקע המתיחות ביחסים בין ירושלים וקייב, כשבשבוע שעבר הנשיא זלנסקי הביע את אכזבתו מחוסר רצונה של ישראל לספק לאוקראינה מערכות הגנה אווירית, שגריר אוקראינה בישראל איבגן קורניצ'וק התראיין הבוקר ל"רשת ב'" ואמר כי "היחסים בין ישראל לאוקראינה נמצאים כעת ברף הנמוך ביותר".

עם זאת, באחרונה משרד קידם החוץ יוזמה יחד עם משרד הבריאות על מנת לקבל בארץ לשיקום וטיפול עד 20 פצועים אוקראינים קטועי גפיים לטיפול במגוון בתי חולים שמתמחים בשיקום. משרד החוץ העמיד לנושא מימון מיוחד בהיקף מיליוני שקלים שהועברו למשרד הבריאות לטובת בתי החולים שיקלטו את הפצועים, כשכל פצוע שוייך למוסד רפואי שמתאים לאופי הפציעה והשיקום בתיאום עם משרד הבריאות - זאת כחלק מהמחוייבות המתמשכת של ישראל להמשך סיוע הומניטרי רחב היקף לאוקראינה.