לקראת פסגת ה-G7: באוקראינה מצפים לסיוע צבאי משמעותי

יממה לאחר התקיפות הרוסיות בבירה קייב, במדינה מקווים שתאושר חבילת סיוע צבאית נוספת שתשדרג את היכולות הביטחוניות והצבאיות של ארגוני הביטחון השונים כדי שיוכלו להגיב למתקפות הרוסיות. "נעשה הכל כדי לחזק את הכוחות המזוינים שלנו"

זמן צפייה: 06:15

יממה לאחר ההפצצות הרוסיות בבירת אוקראינה קייב, ובערים מרכזיות נוספות ברחבי המדינה, במהלכן נהרגו 19 בני אדם ו-105 נוספים נפצעו, הכוחות המזוינים של אוקראינה ומערכת הביטחון כולה מחפשים היום (שלישי) דרכים לחזק ולשדרג את יכולותיהן הצבאיות, כמו גם את הטכנולוגיה שברשותן ואת היכולות האנושיות של הארגונים הביטחוניים-צבאיים השונים. בתוך כך, באוקראינה מקווים כי בפסגת ה-G7 שתתכנס היום, תאושר חבילת סיוע צבאית נוספת במסגרתה יסופקו אמצעי לחימה לאוקראינה, בנוסף לסיוע הומניטרי שנציגי המדינות צפויים להכריז עליו.

לאחר ששוחח אתמול עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ונפגש עם השגריר האמריקני באוקראינה, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי שוחח הלילה גם עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בהודעה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו בתום השיחה, הנשיא זלנסקי הדגיש כי בניית יכולות הגנה אווירית נמצאות "בעדיפות הראשונה של שיתוף הפעולה הביטחוני של מדינותינו".

ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר
ענן עשן מיתמר בבירה קייב, כתוצאה מהתקיפה הרוסית | צילום: רויטרס

"אנחנו נעשה הכל כדי לחזק את הכוחות המזוינים שלנו", אמר זלנסקי בסרטון הלילי שפרסם אתמול. "נהפוך את שדה הקרב לכאוב יותר עבור האויב". מצידו, הנשיא ביידן אישר שארה"ב תספק "מערכות הגנה אוויריות מתקדמות" לאוקראינה, מבלי לציין אילו.

ביידן הדגיש בפני זלנסקי כי ארה"ב ושותפותיה ימשיכו להטיל סנקציות על רוסיה, כדי "לתת את הדין עם רוסיה על פשעי המלחמה והזוועות שהיא מבצעתה, ולספק לאוקראינה סיוע ביטחוני, כלכלי והומניטרי", נמסר מהבית הלבן. יצוין כי עד כה, מתחילת המלחמה בסוף חודש פברואר, ארה"ב סיפקה לאוקראינה סיוע ביטחוני בשווי של יותר מ-16.8 מיליארד דולר.

פצועים אוקראינים בקייב
פצועים אוקראינים בקייב | צילום: רויטרס

שגריר רוסיה בארצות הברית אנטולי אנטונוב התייחס לאפשרות של העברת סיוע צבאי אמריקני נוסף לאוקראינה, וטען כי הדבר יעלה את הסיכון למלחמה רחבה יותר. "סיוע כמו זה, כמו גם העברת מידע מודיעיני, יוביל להסלמה נוספת, ולהגברת הסיכון להתנגשות בין רוסיה ונאט"ו", אמר אנטונוב בהצהרה לתקשורת.

נזכיר כי פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, אתמול בבוקר נשמעה סדרה של פיצוצים עזים בבירה קייב. עד כה דווח על 14 הרוגים ויותר מ-97 פצועים. במקביל, נרשמו כמה פיצוצים נוספים בערים לבוב, דניפרו, מיקולאייב, טרנופול, ויניציה, ז'יטומיר וחמלניצקי.

לא זאת בלבד, באוקראינה דיווחו הבוקר כי במהלך הלילה החולף, הרוסים ביצעו תקיפה רחבה נוספת בזפוריז'יה וכתואה מכך אחד מבתי החולים בעיר, מוסד חינוכי וכמה בנייני מגורים ניזוקו. לפי ההערכות באוקראינה, 15 רקטות רוסיות נורו לעבר העיר.

גופה שרועה ברחובות קייב
גופה שרועה ברחובות קייב לאחר שנפגעה ככל הנראה מהפיצוצים | צילום: רויטרס

שעות בודדות לאחר התקיפות ברחבי אוקראינה, במהלך נאום טלוויזיוני ששודר ברוסיה, הנשיא פוטין שיגר איום לעבר אוקראינה. הוא אמר כי "אם התקיפות נגד רוסיה יימשכו - התגובה תהיה קשה". עוד אמר פוטין כי הכוחות הרוסיים תקפו הבוקר תשתיות צבאיות, אנגרטיות ואתרי תקשורת אוקראיניים.

לדברי פוטין, ההפצצות הרוסיות באוקראינה הן תגובה למה שכינה "מתקפת הטרור האוקראינית" בגשר קרים. "התגובות יהיו באותו קנה מידה כמו האיומים על רוסיה. במקרה של ניסיונות נוספים לבצע פעולות טרור בשטחנו, תגובתה של רוסיה תהיה קשה", הוסיף. שר החוץ האוקראיני דימיטרי קולבה הגיב על הדברים ואמר כי פוטין "נואש" ומשתמש ב"טרור של טילים כדי לנסות לשנות את מאזן המלחמה לטובתו".

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס קודם לכן גם הוא לתקיפות הרוסיות, וטען כי הן נועדו לייצר נזק משמעותי לתשתיות האנרגיה של אוקראינה. "יש לנו עסק עם מחבלים", אמר זלנסקי. לדבריו, המתקפות הרוסיות בוצעו באמצעות עשרות טילים וכטב"מים איראניים מסוג "שאהד".

"יש להם שתי מטרות: לפגוע במתקני האנרגיה שלנו ולפגוע באנשים. אוקראינה הייתה כאן לפני שהאויב הזה הופיע, אוקראינה תהיה כאן אחריו". מוקדם יותר, זלנסקי פרסם הודעה בחשבון הטלגרם שלו, ובה כתב: "הם מנסים להשמיד אותנו ולמחוק אותנו מעל פני האדמה. להשמיד את האנשים שלנו שישנים בבית בזפוריז'יה. להרוג אנשים שהולכים לעבוד בדניפרו ובקייב. למרבה הצער, יש הרוגים ופצועים".