הנשיא זלנסקי על התקיפות הרוסיות: "יש לנו עסק עם מחבלים"

נשיא אוקראינה התייחס לתקיפות במהלכן נהרגו 8 בני אדם ו-24 נוספים נפצעו, וטען כי הן נועדו לייצר נזק משמעותי לתשתיות האנרגיה של אוקראינה. לדבריו, המתקפות הרוסיות בוצעו באמצעות עשרות טילים כמו גם באמצעות שימוש בכטב"מים איראניים

זמן צפייה: 00:18

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס היום (שני) לתקיפות הרוסיות ברחבי אוקראינה, במהלכן נהרגו 8 בני אדם ועשרות נוספים נפצעו, וטען כי המתקפה הרוסית נועדה לייצר נזק משמעותי לתשתיות האנרגיה של אוקראינה. "יש לנו עסק עם מחבלים", אמר זלנסקי. לדבריו, המתקפות הרוסיות בוצעו באמצעות עשרות טילים וכטב"מים איראניים מסוג "שאהד".

"יש להם שתי מטרות: לפגוע במתקני האנרגיה שלנו ולפגוע באנשים. אוקראינה הייתה כאן לפני שהאויב הזה הופיע, אוקראינה תהיה כאן אחריו". מוקדם יותר, זלנסקי פרסם הודעה בחשבון הטלגרם שלו בה כתב: "הם מנסים להשמיד אותנו ולמחוק אותנו מעל פני האדמה. להשמיד את האנשים שלנו שישנים בבית בזפוריז'יה. להרוג אנשים שהולכים לעבוד בדניפרו ובקייב. למרבה הצער, יש הרוגים ופצועים. נא לא לעזוב את המקלטים. שמרו על עצמכם ועל יקיריכם".

יצוין כי בסוף חודש ספטמבר, משרד החוץ של אוקראינה הודיע כי יוריד את דרג הקשרים הדיפלומטיים עם איראן, לאחר שמצא הוכחות כי הרפובליקה האיסלאמית העבירה כטבמ"ים לרוסיה, וזו השתמשה בהם במלחמתה נגד אוקראינה. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי כינה את המהלך: "שיתוף פעולה עם הרוע".

למעשה, הודאותו של הנשיא זלנסקי ביירוט הכטב"מים האיראניים מוכיחה את הטענות של בכירים בממשל האמריקני, כמו גם של בכירים נוספים ממדינות אירופה, שטוענים זה מכבר שאיראן העבירה ועודנה מעבירה אמצעי לחימה לרוסיה, ביניהם גם כטב"מים - דבר שבטהרן הכחישו.

גופה שרועה ברחובות קייב
גופה שרועה ברחובות קייב לאחר שנפגעה ככל הנראה מהפיצוצים | צילום: רויטרס

כזכור, פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, הבוקר נשמעו סדרה של פיצוצים עזים ברחבי אוקראינה. עד כה דווח על 8 הרוגים ו-24 פצועים, במתקפה הרוסית הראשונה בבירה קייב מזה חודשים בהן נמנעה מלעשות כן. לפי ההערכות באוקראינה, רוסיה שיגרה 75 טילים לעבר אוקראינה, מתוכם יורטו 41.

במקביל, נרשמו כמה פיצוצים נוספים בערים לבוב, דניפרו, מיקולאייב, טרנופול, ויניציה, ז'יטומיר, חמלניצקי ועוד. בהתאם לדבריו של זלנסקי, חלק מהמטרות שנפגעו באזור העיר לבוב פגעו בתשתיות אנרגיה מרכזיות של אוקראינה. בקייב, מטה חברת האנרגיה ה פרטית DTEK נפגע גם הוא. כתוצאה מהתקיפות הללו, נרשמו שיבושים משמעותיים באספקת החשמל והמים באזורים ניכרים בערים שהופצצו לרבות בעיר לבוב.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות ניתן לראות שריפות שנגרמו כתוצאה מהפיצוצים גם במאידאן נזאלז'נוסטי (כיכר העצמאות), פארק שבצ'נקו ובגשר מרכזי שנמצאים בבירה. ברוסיה הציגו את מתקפת הטילים הזו כמתקפה על "תשתיות קריטיות" באוקראינה. בהגותו של הקרמלין, מדובר למעשה בתגובה למתקפה על גשר קרים, שפוטין כינה "מתקפת טרור שמטרתה להרוס את התשתית האזרחית החשובה ביותר של הפדרציה הרוסית".

עוד במהלך היום, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הודיע כי רוסיה ובלארוס יפרסו כוח צבאי משותף בגבולותיה המערביים של מדינתו, באזור הגבול עם אוקראינה. זאת, "לאור ההתפתחויות האחרונות", ובעקבות הטענה לפיה "אוקראינה מתכננת לתקוף את מדינתנו" (בלארוס). בהקשר זה, יצוין כי לפי כמה דיווחים, עשרות מהכטב"מים האיראניים שנעשה בהם שימוש לתקיפות הרוסיות באוקראינה - שוגרו משטח בלארוס.

את המתקפה הקשה של רוסיה הבוקר, יש מי שמייחס למפקד הכוחות הרוסיים באוקראינה החדש, גנרל ארמייה סרגיי סורוביקין, שמונה לתפקיד לפני יומיים. סורוביקין שבעבר כיהן כמפקד הכוחות רוסיים בסוריה וכמפקד כוחות האוויר והחלל של הפדרציה, הידוע בשל אכזריותו וחוסר רחמים. עם זאת, סורוביקין ידוע בתור אדם מוכשר ויעיל, שעשוי להיטיב עם הכוחות הרוסיים באוקראינה.

יצירת אומנות שהוצבה בבירה קייב לציון הפיצוץ בגשר קרים
יצירת אומנות שהוצבה בבירה קייב לציון הפיצוץ בגשר קרים | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, וטוען כי מדובר בפעולת טרור שתוכננה על ידי השירותים המיוחדים האוקראיניים, זאת לאחר שנפגש עם אלכסנדר בסטריקין, ראש ועדת החקירה הרוסית, שהציג לו את ממצאי חקירת הפיצוץ.

"אין ספק", אמר פוטין בסרטון שפורסם בערוץ הטלגרם של הקרמלין, "מדובר בפעולת טרור שמטרתה להרוס תשתית אזרחית חשובה ביותר. זה תוכנן, בוצע והוזמן על ידי השירותים המיוחדים של אוקראינה". מוקדם יותר אתמול, דווח כי לפחות 13 בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו בהפצצה רוסית נגד בניין רב קומות בעיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה.

יצוין כי בחודשים האחרונים דווח על עשרות פעולות המזוהות עם אוקראינה בחצי האי קרים. לאחר הפיצוץ המסתורי בגשר, שמהווה נתיב אספקה מרכזי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה, כמה מהבכירים האוקראינים הביעו את שמחתם ופרסמו תגובות עוקצניות על "מתנת יום הולדת" לכבוד יום הולדתו של הנשיא פוטין.

למרות שנראה כי לא נגרם נזק משמעותי לקשתות התומכות של הגשר, פיצוץ הגשר מתכתב עם מצבם הרע של הרוסים בשדה הקרב בשבועות האחרונים, במהלכם הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית והדרומית.

לפי ההערכות במערב, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה. זאת, לצד הביקורת הגוברת ברוסיה על ניהול המלחמה נגד אוקראינה, לאור שורה של כישלונות בשדה הקרב בשבועות האחרונים. עם זאת, יצוין כי בימים האחרונים, הכוחות הרוסיים הצליחו לרשום התקדמות משמעותית לכיוון בעיר באחמוט שבדונבאס.