ההפצצות הרוסיות באוקראינה: לפחות 8 הרוגים ו-24 פצועים

פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, והבוקר נשמעו פיצוצים עזים ברובע שבצ'נקו שבמרכז העיר, ובערים נוספות במרכז ובמערב המדינה

זמן צפייה: 00:18

פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולודימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, הבוקר (שני) נשמעו סדרה של פיצוצים עזים (לפחות ארבעה) ברובע שבצ'נקו שבמרכז העיר. עד כה דווח כי ישנם 8 הרוגים ו-24 פצועים, במתקפה הרוסית הראשונה בבירה קייב מזה חודשים בהן נמנעה מלעשות כן. במקביל, נרשמו כמה פיצוצים נוספים בערים לבוב, דניפרו, מיקולאייב, טרנופול, ויניציה, ז'יטומיר וחמלניצקי.

חלק מהמטרות שנפגעו באזור העיר לבוב פגעו בתשתיות אנרגיה מרכזיות של אוקראינה. בקייב, מטה חברת האנרגיה הפרטית DTEK נפגע גם הוא. לפי הדיווחים השונים, ייתכן כי רוסיה שיגרה למעלה מ-100 טילים לעבר ערים שונות באוקראינה. בתוך כך, מושל מחוז מיקולאייב טען כי בתקיפות הרוסיות שכוונו לעבר המחוז בו הוא עומד בראשו ולעבר העיר מיקולאייב נעשה שימוש בלא פחות מ-47 טילים. לדבריו, רוב תושבי העיר שוהים במקלטים.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות ניתן לראות שריפות שנגרמו כתוצאה מהפיצוצים גם במאידאן נזאלז'נוסטי (כיכר העצמאות) ובפארק שבצ'נקו שבמרכז קייב. כמו כן, אחד מהטילים ששיגרו הרוסים פגע בגשר במרכז קייב. כתוצאה מהתקיפות, נרשמו שיבושים באספקת החשמל והמים באזורים ניכרים בערים שהופצצו.

לאחר הפיצוצים, נשיא אוקראינה לודימיר זלנסקי פרסם הודעה בחשבון הטלגרם שלו בה כתב: "הם מנסים להשמיד אותנו ולמחוק אותנו מעל פני האדמה. להשמיד את האנשים שלנו שישנים בבית בזפוריז'יה. להרוג אנשים שהולכים לעבוד בדניפרו ובקייב. למרבה הצער, יש הרוגים ופצועים. נא לא לעזוב את המקלטים. שמרו על עצמכם ועל יקיריכם. בואו נחזיק מעמד ונהיה חזקים".

השריפה שנוצרה כתוצאה מהפיצוצים בקייב
השריפה שנוצרה כתוצאה מהפיצוצים בקייב | צילום: רויטרס

גם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה התייחס לתקיפות וכינה את פוטין: "טרוריסט שמדבר בטילים". שר ההגנה האוקראיני אולכסי רזניקוב הוסיף: "האומץ שלנו לעולם לא יושמד על ידי טילים של מחבלים, גם כשהם פוגעים בלב בירתנו. הם פוגעים בעתיד של רוסיה - בעתיד של מדינת טרור נוכלת ונבזית".

בה בעת, ברוסיה הציגו את מתקפת הטילים הזו כמתקפה על "תשתיות קריטיות" באוקראינה. בהגותו של הקרמלין, מדובר למעשה בתגובה למתקפה על גשר קרים, שפוטין כינה "מתקפת טרור שמטרתה להרוס את התשתית האזרחית החשובה ביותר של הפדרציה הרוסית".

כאמור, אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, וטוען כי מדובר בפעולת טרור שתוכננה על ידי השירותים המיוחדים האוקראיניים, זאת לאחר שנפגש עם אלכסנדר בסטריקין, ראש ועדת החקירה הרוסית, שהציג לו את ממצאי חקירת הפיצוץ.

"אין ספק", אמר פוטין בסרטון שפורסם בערוץ הטלגרם של הקרמלין, "מדובר בפעולת טרור שמטרתה להרוס תשתית אזרחית חשובה ביותר. זה תוכנן, בוצע והוזמן על ידי השירותים המיוחדים של אוקראינה". מוקדם יותר אתמול, דווח כי לפחות 17 בני אדם נהרגו ו-40 נוספים נפצעו בהפצצה רוסית על העיר זפוריז'יה שבדרום-מזרח אוקראינה.

יצוין כי בחודשים האחרונים דווח על עשרות פעולות המזוהות עם אוקראינה בחצי האי קרים. לאחר הפיצוץ המסתורי בגשר, שמהווה נתיב אספקה מרכזי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה, כמה מהבכירים האוקראינים הביעו את שמחתם ופרסמו תגובות עוקצניות על "מתנת יום הולדת" לכבוד יום הולדתו של הנשיא פוטין.

הפעילות האוקראינית בחצי האי ניצבת בניגוד מוחלט להנחת היסוד ברוסיה טרם המלחמה ובחצי השנה הראשונה שלה, לפיה - לאוקראינה אין היכולת לבצע פעולות עומק משמעותיות על אדמת חצי האי קרים וברוסיה.

יצירת אומנות שהוצבה בבירה קייב לציון הפיצוץ בגשר קרים
יצירת אומנות שהוצבה בבירה קייב לציון הפיצוץ בגשר קרים | צילום: רויטרס

למרות שנראה כי לא נגרם נזק משמעותי לקשתות התומכות של הגשר, פיצוץ הגשר מתכתב עם מצבם הרע של הרוסים בשדה הקרב בשבועות האחרונים, במהלכם הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית והדרומית.

לפי ההערכות במערב, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה. זאת, לצד הביקורת הגוברת ברוסיה על ניהול המלחמה נגד אוקראינה, לאור שורה של כישלונות בשדה הקרב בשבועות האחרונים. עם זאת, יצוין כי בימים האחרונים, הכוחות הרוסיים הצליחו לרשום התקדמות משמעותית לכיוון בעיר באחמוט שבדונבאס.