המודיעין האמריקני: נסיגת רוסיה מהגבול הייתה "תחבולה מכוונת"

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי גורמי מודיעין בארצות הברית טוענים כי מטרת הההכרזה על נסיגה צבאית מגבול אוקראינה הייתה להטעות את המערב, בניסיון להסוות את כוונותיו האמיתיות של פוטין. הנשיא ביידן יארח היום את מנהיגי המערב לדיון אודות ההסלמה באירופה

זמן צפייה: 00:45

לפי גורמי מודיעין אמריקניים, הנסיגה הצבאית מגבול אוקראינה, עליה הכריזה רוסיה, הייתה "תחבולה מכוונת" שמטרתה להטעות את ארצות הברית ומעצמות אחרות בעולם, כך דווח הבוקר (שישי) ב"וושינגטון פוסט".

ההודעה של רוסיה, לפיה היא תתחיל להסיג את יותר מ-150 אלף החיילים שהצטברו בגבול אוקראינה, לוותה בסרטונים שהופקו בקרמלין, בהם נראים מה שלטענתם הם טנקים וציוד כבד אחר שיוצאים מאזורי הגבול ברכבת. גורמי המודיעין האמריקניים מאמינים כעת שזה היה ניסיון להסוות את כוונותיו האמיתיות של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

A View Shows The Kliusy Checkpoint On The Border With Russia In Chernihiv Region
דגל אוקראינה בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

גם ב"טיימס" הבריטי דווח הלילה כי ממשלת בריטניה מאמינה שרוסיה החליטה לפלוש לאוקראינה, והיום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יארח פגישה בנושא ההסלמה במזרח אירופה, עם מנהיגי בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, האיחוד האירופי ונאט"ו. אם פלישה רוסית לא תצא לדרך, מזכיר המדינה האמריקני ייפגש בשבוע הבא עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

Ukrainian Border Guards Keep Watch On The Frontier With Russia In Chernihiv Region
חיילים אוקראינים בגבול עם רוסיה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הבדלנים הפרו-רוסיים טענו הבוקר כי הצבא האוקראיני תקף בפצצות מרגמה פעמיים מאז חצות באזור דונבאס. בארצות הברית הזהירו מתקיפות מבויימות, שעלולות לכלול גם נשק כימי כתירוץ להסלמה ולפלישה רוסית תוך כארבעה ימים.

תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הודיעה שגרירות ארצות הברית ברוסיה כי הרוסים סילקו את סגן השגריר האמריקני בארט גורמן משטח המדינה. הנשיא ביידן אמר לאחר מכן כי "הסיכוי לפלישה רוסית גבוה מאוד. כל האינדיקציות מצביעות על כך שרוסיה עומדת לתקוף ויש לנו כבר מידע על מבצע הטעיה של הצבא הרוסי. אין תוכנית לשיחה עם פוטין".

U.s. Army Instructors Trains Ukrainian Service Members To Operate With M141 Bunker Defeat Munition (smaw D) Grenade Launcher At A Shooting Range In Lviv Region
איש צבא אמריקני מאמן חיילים אוקראינים | צילום: רויטרס

לאחר סילוק הדיפלומט, דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי בשגרירות האמריקנית אמרו שתהיה תגובה לסילוקו. זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד החוץ הרוסי כי האתר שלו נפל מסיבה לא ברורה. ברוסיה חזרו ואמרו כי לא מתוכננת שום פלישה לאוקראינה, אך פרסמו רשימת דרישות מרחיקות לכת מהמערב.