רוסיה: חושפי שחיתויות בגופי הביטחון יסווגו כ"סוכנים זרים"

בהתאם להרחבת החוקים שנועדו להגביל את התקשורת במדינה, כל אדם או גוף תקשורת שיסקר פשעים, אי סדרים ועבירות טוהר המידות בצבא הרוסי - יוגדר כ"סוכן זר" שמטרתו לפגוע בביטחון הלאומי

חברת האופוזיציה סובול בעת יציאתה משימוע במוסקבה
חברת האופוזיציה סובול בעת יציאתה משימוע במוסקבה | צילום: רויטרס

כחלק מחקיקת חוקים חדשים שנועדו להגביל את כוחה של התקשורת ברוסיה של פוטין, הוחלט מעתה לסווג כל אדם וגוף תקשורת שיעסוק בחשיפת שחיתויות, סיקור פשעים ועבירות על טוהר המידות בגופי הביטחון של המדינה כולל סוכנויות החלל והתעשיות הצבאיות - יסווג כ"סוכן זר" שמטרתו לפגוע בביטחון הלאומי.

שירות הביטחון הפרדלי הרוסי (FSB) פרסם עלון מידע ובו 60 נושאים שונים שאינם מוגדרים כסודיים, אך כאלו ש"גופים ואזרחים זרים יכולים להשתמש בהם כדי פלגוע ברוסיה"ך לטענת ארגון הביון הרוסי. בין היתר, הרשימה כוללת נושאים כגון: סיקור פשעים צבאיים, מוטיבציית הלוחמים לשרת בצבא, גודל היחידות הצבאיות, סוגי הנשק שנמצאים בשימוש, פריסת הכוחות בארץ ובחו"ל ומתקני אימונים של הכוחות המזויינים של הצבא הרוסי.

ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

בתגובה לחוקים החדשים ברוסיה, אנשי תקשורת ועיתונאים רבים תקפו בחריפות את ההחלטה בטענה כי היא מסכנת באופן ממשי את ארגוני החדשות במדינה, שכן מדובר בסתימת פיותיהם של אנשי תקשורת עצמאיים, בהם בין היתר מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבאלני וחבריו ל"פורום למאבק בשחיתות".

מטעם הקרמלין נמסר כי החוקים נתקבלו במקביל להחלטה דומה של ארה"ב לסווג את ערוצי החדשות הנתמכים על ידי הממשלך הרוסי - RT וספוטניק כ"סוכנים זרים". בד בבד, מוקדם יותר השבוע הודיע חברת יוטיוב כי תחסום באתר את כל התכנים המעודדים התנגדות לחיסונים, בהם גם ערוצי יוטיוב רוסיים שעוסקים בהפצת פייק ניוז אודות החיסונים. על פי ההחלטה, האתר לא יסתפק בחסימת תכנים העוסקים בהתנגדות לחיסונים נגד קורונה, ויחסום גם תכנים נגד כל החיסונים הבולטים והמוכרים כולל חיסונים נגד אבעבועות רוח וחצבת.