חסימת אוקראינה מנאט"ו והגבלת חיילים: דרישות רוסיה מהמערב

"רשימת שמונה הנקודות" שפרסם משרד החוץ הרוסי פונה לבכירים במערב, ומטרתו לדברי הקרמלין "להוריד את המתיחות מול אירופה ולנטרל את המשבר בגבול אוקראינה". בין רשימות הדרישות - דברים שהאיחוד האירופי כבר שלל

חייל נאט"ו בגבול במזרח אירופה
חייל נאט"ו בגבול במזרח אירופה | צילום: רויטרס / ארכיון

ההסלמה בגבול במזרח אירופה: רוסיה פרסמה היום (שישי) רשימת דרישות ביטחוניות מעוררות מחלוקת שמיועדות לבכירים במערב, שמטרתה לטענת הקרמלין "להוריד את המתיחות מול אירופה ולנטרל את המשבר באוקראינה". במקביל לפרסום הרשימה, במוסקבה איימו באופן מפורש כי "התעלמות מהאינטרסים שלנו תגרור לתגובה צבאית, דומה לזו של משבר הטילים במפרץ החזירים בקובה ב-1962".

"רשימת שמונה הנקודות" שפרסם הקרמלין, דורשת בין היתר את חסימת אוקראינה מכניסה לברית נאט"ו, הגבלת מספר החיילים והנשקים שנשלחים לגבול המזרחי והחזרתם של חיילי נאט"ו חזרה לגבולות שנקבעו בשנת 1997, וזאת על מנת למנוע את התרחות הכוחות מזרחה. לצד זאת, רבות מדרישותיה של רוסיה כבר נשללו על ידי המערב.

לוחמים תומכי רוסיה במזרח אוקראינה
לוחמים תומכי רוסיה במזרח אוקראינה | צילום: המחשה, רויטרס

כזכור, שרי החוץ של מדינות ה-G7 - ארגון שבע הדמוקרטיות החזקות והעשירות ביותר בעולם, התכנסו בשבוע שעבר בליברפול שבאנגליה במטרה לדון בעל הסיכון מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה השכנה כבר בתחילת השנה הבאה. במהלך המפגש, הזהיר האדמירל הבריטי טוני רדקין בקשר לרוסיה כי "זו תהיה פלישה צבאית סדר גודל שלא נראתה מאז מלחמת העולם ה-2". כמו כן, סיכמו שרי החוץ כי "כל פלישה צבאית רוסית תהיה טעות אסטרטגית שלה השלכות רציניות".

כזכור, מוקדם יותר השבוע חשף דו"ח רשמי של משרד הביטחון האוקראיני כי מספר החיילים הרוסיים בגבול עם אוקראינה עלה ל-120 אלף, כאשר הקרמלין ממשיך לבנות את הכוח הצבאי בגבול שבמזרח אירופה, בין היתר באמצעות כוחות חי"ר וחיל אוויר נוספים.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס
כידוע, ב-2014 סיפחה רוסיה באופן אלים ובלתי חוקי את חצי האי קרים באמצעות משאל עם פיקטיבי שקיימה בקרב תושבי המקום - בניגוד לחוק הבינלאומי והחוק האוקראיני בפרט. מאז אותה שנה, רוסיה מממנת את הבדלנים הרוסים בשטחה של אוקראינה כחלק ממלחמת האזרחים במדינה.