רוסיה: "מגנים את תקיפות ישראל בסוריה; הפרה בוטה של החוק הבינ"ל"

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה גינתה את התקיפות הישראליות וטענה כי הן "עלולות להוביל להסלמה צבאית בקנה מידה גדול". לדבריה, "נוהג מרושע שכזה אינו תורם בשום אופן לצמצום הסיכונים הביטחוניים של ישראל"

תקיפה בסוריה (ארכיון)
תקיפה בסוריה (ארכיון) | צילום: רויטרס

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה גינתה היום (שישי) את התקיפות הישראליות בסוריה וטענה כי הן "עלולות להוביל להסלמה צבאית בקנה מידה גדול". לדבריה, "התקיפות הישראליות מפרות את הריבונות הסורית ואת הנורמות הבסיסיות של המשפט הבינלאומי".

"אנו רואים במהלכים חסרי אחריות כמו אלו ישראל כבלתי קבילים לחלוטין. אנו מגנים אותם בתקיפות", הדגישה זכארובה. "אנו מאמינים שנוהג מרושע שכזה אינו תורם בשום אופן לצמצום הסיכונים הביטחוניים של ישראל. ההיפך הוא הנכון. פעולות אלו המערערות את יציבות האזורית, עלולות לעורר תגובה ולהוביל להסלמה צבאית רחבת היקף", הוסיפה.

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה
דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה | צילום: מתוך טוויטר

"אנו קוראים לישראל להפסיק את פעולותיו של הצבא שלה. פרובוקציות נגד סוריה מעמידים את האזור כולו בסכנה", אמרה זכארובה. כזכור, שלשום הותקפו שני נמלי תעופה גדולים בחלב ובדמשק, אשר יוחסו לפי פרסומים זרים לחיל האוויר הישראלי. מדובר היה בתקיפה חריגה בהיקפה, שכן לפי הדיווחים מטוס מטען איראני עשה את דרכו לנמל התעופה של חלב שבצפון סוריה כשעליו אמצעי לחימה שמיועדים לחיזבאללה.

לפי אותם דיווחים, חיל האוויר השמיד את מסלול הנחיתה בנמל התעופה ונמסר כי ישנם הרוגים. לאחר מכן, פנה המטוס האיראני לנמל התעופה של דמשק ואז, לפי דיווחים, תקף חיל האוויר גם שם. לאחר שהבינו באיראן כי המטוס לא יכול לנחות - הוא שב על עקבותיו לארצו. המסר הישראלי הוא שבירושלים לא יאפשרו להפוך את סוריה לנמלי ייבוא של אמצעי לחימה לחיזבאללה.

''חייבים להגיב להתבססות האיראנית''. תקיפת חיל האוויר בסוריה (חדשות עשר)
תקיפת חיל האוויר בסוריה. ארכיון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, דווח ביומון הערבי "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון כי רוסיה דרשה מהמיליציות האיראניות לסגת מעמדות צבאיות במרכז ומערב סוריה. העיתון ציטט מקורות במשטר הסורי, שטענו כי ההוראה נובעת מרצון להימנע מתקיפות ישראליות על המיליציות, שהתגברו בימים האחרונים.

לפי הדיווח, נאמני המשטר הסורי האשימו את רוסיה בהיותה בעלת ברית חלשה, בשל חוסר היכולת לשבור את שתיקתה בנוגע ל"הפרות הישראליות החוזרות ונשנות על הריבונות הסורית". הדרישה הרוסית הועלתה במהלך פגישה שכללה שלושה קצינים רוסיים ואת עמיתיהם האיראניים בנמל התעופה הצבאי של חמה במרכז סוריה לפני יומיים.

Missile Fire Is Seen Over Daraa
תקיפה בסוריה (ארכיון) | צילום: רויטרס

אתר גדוד 49, אחד האתרים הצבאיים שהרוסים ביקשו לפנות, הוא אחד החשובים ביותר במערב חמה, מכיוון שהוא מכיל טילי S-200 ארוכי טווח וציוד צבאי נוסף מתוצרת רוסיה. מיליציות איראניות השתמשו באתרי היעד הללו כדי לייצר לפתח נשק, כולל טילים קצרי טווח.

צבא סוריה פרסם גם הוא הודעה לגבי התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק: "בסביבות השעה 21:18 ביצעה ישראל תוקפנות אווירית באמצעות מספר טילים שנורו מאזור הכינרת שפגעו במספר מטרות בדרום-מזרח דמשק. מערכות ההגנה האוויריות שלנו בלמו את הטילים, יירטו חלק מהם והתקיפה גרמו לנזק לרכוש".

פייסל אל-מקדאד, שר החוץ הסורי, סורי
שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד | צילום: רויטרס

ביום חמישי, משרד החוץ של סוריה ציטט בחשבון הטוויטר שלו את הודעתו של שר החוץ של סוריה, פייסל אל-מקדאד, בנוגע לתקיפות המיוחסות לישראל אמש בסוריה: "ישראל משחקת באש ומביאה לכך שהמצב הביטחוני והצבאי באיזור נתון לפיצוץ. סוריה בשום פנים ואופן לא תשקוט במסגרת המאבק בתוקפנויות של ישראל והישראלים ישלמו את המחיר במוקדם או במאוחר.

"סוריה תעמוד איתן, תמשיך לעמוד איתן ולא תיסוג מעמדותיה. אל לישראל לשגות בחישוביה והיא משלה את עצמה אם היא חושבת שסוריה תשנה את עמדותיה. על ארה"ב ועל מדינות המערב לשאת באחריות על כך שהן מעודדות את ישראל להמשיך בתוקפנות שלה ולהמשיך באיום שלה על שלום וביטחון האזור והעולם".