המו"מ בין אוקראינה ורוסיה: "הפסקת האש הקבועה חייבת להישמר ללא תנאי"

נציגי המדינות שדנו בפריז על רקע ההסלמה המתמשכת הסכימו כי יש לשמור על השקט בגבול המשותף ללא קשר לפערי הסכם מינסק, וישובו להתדיין בעוד שבועיים. "מניעת הסלמה סביב הגבול האוקראיני היא בראש סדר העדיפויות"

תרגיל צבאי משותף בין ארה"ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה"ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

צוותי המשא ומתן הרוסים והאוקראינים הסכימו הלילה (חמישי) לאחר שיחות ארוכות בפריז כי הפסקת אש קבועה במזרח אוקראינה חייבת להישמר "ללא תנאי", וכי יחזרו לשולחן המשא ומתן בעוד שבועיים.  ההודעה הגיעה לאחר פגישה בארמון האליזה במה שמכונה "פורמט נורמנדי" - שיחה בארבע עיניים בין נציגים מאוקראינה, רוסיה, גרמניה וצרפת, שמנסה לתווך לשלום במזרח אוקראינה מאז 2014.

המתיחות בין מוסקבה לקייב נמצאת בשיאה מזה שנים, עם הצטברותם כוחות רוסים רבים ליד הגבול המשותף הנמצא במזרח אוקראינה, מה שמעורר חשש שרוסיה עלולה לפלוש אליה. 

A Service Member Of The Ukrainian Armed Forces Is Seen At Combat Positions In Donetsk Region
חיילים אוקראינים במוצב במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

בנאום לאחר הפגישה ביום רביעי, אמר מנהל המשא ומתן מטעם רוסיה, דמיטרי קוזאק: "הסכמנו שללא קשר לפערים השונים של הסכמי מינסק הקיימים בין אוקראינה לאזורי דונייצק ולוחנסק, יש לקיים את ההפוגה בדונבאס ללא תנאי". גורמים במערב ממשיכים לדחוף לפתרון דיפלומטי למתחים באמצעות יישום מלא של הסכמי מינסק - פרוטוקול הפסקת האש שנחתם על ידי אוקראינה ורוסיה ב-2015.

מנהל המשא ומתן האוקראיני, אנדריי ירמק, אמר כי כל הצדדים תומכים בהפסקת אש קבועה ואוקראינה מוכנה לנהל משא ומתן מסביב לשעון כדי למנוע מלחמה ולהפחית את המתיחות סביב הגבול. ירמק כינה את חידוש השיחות בפורמט נורמנדי - שנערכו לראשונה לאחר הפלישה של רוסיה לקרים ב-2014 - "אות חיובי מאוד" וההסכם המהותי הראשון מאז סוף 2019.

Ukrainian Armed Forces Hold Drills In The Kherson Region
תרגיל של הצבא האוקראיני | צילום: רויטרס

הוא הוסיף כי השיחות הינן "ממש מהותיות, אבל הדיון לא קל" ולמרות שעדיין היו חילוקי דעות, היה גם רצון להתגבר עליהן. "העבודה נמשכת ואני יכול להגיד לך שאוקראינה כרגיל מוכנה למשא ומתן, להיפגש 24/7. כי עבורנו, עבור הנשיא וולודימיר זלנסקי, עבור כל הצוות, המטרה של עצירת המלחמה, של סיום המלחמה והחזרת השטחים שלנו, וכיום זה כולל גם הפגת המתיחות ומניעת הסלמה סביב הגבול האוקראיני היא בראש סדר העדיפויות", אמר ירמק.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: צילום: רויטרס