אוקראינה: "רוסיה מנסה להטיל אימה ולפגוע בתשתיות לקראת החורף"

פיצוצים עזים נשמעו גם הבוקר בקייב, כמו גם בחרקוב, דנייפרו ובערים נוספות, שנגרמו כתוצאה ממתקפות טילים רוסיים. האוקראינים טוענים כי נפגעו תשתיות מים, חשמל, אנרגיה, כאשר בבירה נפגעו "תשתיות קריטיות". זלנסקי טוען: "30% מכלל תחנות הכוח במדינה הושמדו כליל"

זמן צפייה: 00:15

תקיפה רוסית נוספת תוך יממה: פיצוצים עזים נשמעו גם הבוקר (שלישי) בבירת אוקראינה קייב, כמו גם בערים חרקוב, דנייפרו, ז'יטומיר, מיקולאייב ובערים נוספות, שנגרמו כתוצאה ממתקפות טילים רוסיים נגד מטרות אזרחיות ותשתיתיות קריטיות. האוקראינים טוענים כי במסגרת התקיפות הרוסיות, נפגעו תשתיות מים, חשמל, אנרגיה, כאשר בבירה קייב נפגעו "תשתיות קריטיות", כך טען ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו.

לפי הבכירים האוקראינים השונים, המתקפות הללו גרמו ל"נזקים חמורים", ובחלק מהאזורים שהותקפו - האזרחים נותקו מהחשמל והמים. נשיא אוקראינה זלנסקי טוען כי בשבוע החולף, 30% מכלל תחנות הכוח במדינה הושמדו כליל. לא זאת בלבד, עוד באוקראינה טוענים כי הרוסים ביצעו תקיפות נגד בנייני מגורים, וכתוצאה מכך כמה תושבים נפגעו וייתכן שאף נהרגו.

התקיפה הרוסית נערכת יממה אחת בלבד לאחר המתקפה המסיבית של רוסיה בבירה ובערים נוספות ברחבי אוקראינה. ככלל, הצמרת המדינית והצבאית באוקראינה סבורה כי המתקפות הרוסיות האחרונות נועדו הן כדי להטיל אימה על אזרחי אוקראינה, וגם לפגוע בתשתיות אזרחיות קריטיות לקראת החורף הקרב.

פגיעץ מל''ט רוסי בבירה קייב
פגיעת מל''ט רוסי בבירה קייב | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס לתקיפותיה של רוסיה, והאשים אותה ב"טרור והרג אזרחים חפים מפשע". לדבריו, אדם אחד נהרג בפגיעת טיל על בניין מגורים בעיר מיקולאייב שבדרום המדינה, אך לא מסר פרטים נוספים על נפגעים.

"אוקראינה נמצאת תחת אש מצד הכובשים. הם ממשיכים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב - להטיל אימה על אזרחים ולהרוג אותם", כתב בהודעת טלגרם. "מדינת הטרור לא משנה דבר בפעולות כאלה. היא רק מוכיחה את מהותה ההרסנית והרצחנית, שבגינה היא בוודאי תישא בחשבון", הוסיף.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210181113' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='תיעוד התקיפה בדנייפרו' poster='' kid='1_9eublvtj' duration='']

יצוין כי אתמול בבוקר נשמעו מספר פיצוצים בבירה קייב, במסגרת מתקפה רוסית באמצעות מל"טים מסוג "קמיקזה". ראש הממשלה דניס שמיהול טען כי הצבא הרוסי פגע בתשתיות קריטיות בשלושה מחוזות באוקראינה, מה שהוביל לניתוק החשמל במאות כפרים בסביבת קייב, דניפרו וסומי. גורם מחיל האוויר האוקראיני טען כי בשעות שלפני המתקפה 37 מל"טים נהרסו על ידי הכוחות האוקראינים, כולם הגיעו לשטח המדינה מהדרום. לדבריו, שעות ספורות לפני המתקפה, שלושה מל"טים "מתאבדים" פגעו במשאית שמן חמניות בעיר הנמל מיקולאייב והביאו לפיצוצה.

אנדריי ירמאק, ראש הסגל של הנשיא זלנסקי, אמר לאחר מכן: "זה מצביע על הייאוש של הרוסים". ירמאק הוסיף כי תקיפות הקמיקזה של רוסיה הן בבחינת "פרפורי גסיסה". הוא אמר מיד לאחר התקיפה כי מדינתו זקוקה למערכות הגנה אווירית "כמה שיותר מהר".

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

במקביל, וכפי שדווח אתמול במהדורה המרכזית, מדינות המערב יגבירו את הסנקציות על איראן. ארצות הברית הסכימה עם ההערכה של בריטניה וצרפת שאסקפת האמל"ח האיראנית לרוסיה מהווה הפרה של החלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם - ובהתאם דורשת להטיל על איראן סנקציות. החלטת האו"ם קשורה להסכם הגרעין עם איראן, ומגבילה העברה של טכנולוגיות צבאיות מסוימות שלה.

דובר במחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, אמר: "אנחנו מאמינים שהמל"טים האלה שהועברו מאיראן לרוסיה ושימשו אותה לתקיפות באוקראינה, הם חלק מאמצעי הלחימה שאסור לאיראן להעביר בעקבות החלטת האו"ם". פאטל גם הוסיף הזהרה: "כל מי שעושה עסקים עם איראן, ויכול להיות לו קשר למל"טים מהסוג הזה או לטילים בליסטיים ופיתוחם הטכנולוגי, צריך להיות מאוד זהיר ולבדוק את עצמו. ארה"ב לא תהסס להשתמש בסנקציות".

איראן מבחינתה הכחישה את ההאשמות, וטוענת כי "לא ציידה ולא תצייד" את רוסיה בכלי נשק. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן, טען: "אנחנו מאמינים שהתחמשות של כל צד תגרום להמשך המלחמה, כך שאנחנו לא שוקלים ולא נשקול את המלחמה כדבר הנכון לאוקראינה, אפגניסטן, סוריה ותימן".