רוסיה נגד תוכנית השלום של טראמפ: "עסקה חד צדדית"

ברקע ההחלטה הרוסית להחרים את הוועידה בבחריין, משרד החוץ במדינה פרסם הודעה ובה הביע דאגה מ"הניסיון להחליף את השגת הפתרון המדיני בחבילה של בונוסים כלכליים"

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

משרד החוץ הרוסי פרסם היום (שלישי) הודעה ובה הביע את התנגדותו לתוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. זאת, ברקע ההחלטה הרוסית להחרים את הוועידה הכלכלית שצפויה להיערך בבחריין בחודש הבא.

"נראה כי ארה"ב מתכננת להעביר משאבים כלכליים נרחבים על מנת ליישם פרויקטים רחבי היקף, במטרה לשפר את חייהם של הפלסטינים", נכתב בהודעה. "ההנהגה הפלסטינית הודיעה על סירובה להשתתף בפרויקט האמריקני, בטענה כי תנועת השחרור הפלסטינית לא תעביר לאף גורם אחר את זכויותיה לקבל החלטות גורליות בדבר יישום שאיפותיה הלאומיות".

עוד נכתב בהודעה כי "אנו מודאגים מהשאיפה האמריקנית המתמשכת להחליף את השגת הפתרון המדיני בחבילה של בונוסים כלכליים, באופן שמטשטש את עקרון שתי המדינות". בנוסף נאמר כי "אנו מדגישים מחדש את העקרון הרוסי של אי קבלת ההתנערות מהחוק הבין-לאומי במזרח התיכון, כולל ההחלטות שהתקבלו באו"ם ובמועצת הביטחון".

ג'ארד קושנר, בנימין נתניהו וג'ייסון גרינבלט | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, פקיד בכיר בבית הלבן מסר לחדשות 13 כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שעומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, יגיע ביום חמישי לישראל וייפגש עם ראש הממשלה נתניהו בלשכת ראש הממשלה בירושלים. הבית הלבן אישר את הגעתו של קושנר, ומסר כי איתו יגיעו השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, ונציג ממשל טראמפ לענייני איראן, בריאן הוק.

הבכירים האמריקנים יגיעו לישראל על רקע המשבר והאפשרות של הקדמת הבחירות, זאת מתוך החשש כי בחירות חדשות בישראל לא יאפשרו לאמריקנים לקדם את השקת תוכנית השלום של טראמפ, שתצא לדרך בוועידה בבחריין ב-25 ביוני.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

אתמול התערב הנשיא טראמפ באופן פומבי וחריג במשבר הקואליציוני בישראל, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו הביע תמיכה בראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא מקווה שניתן יצליח להקים קואליציה. שעה קלה לאחר מכן, נתניהו בהצהרות לתקשורת השתמש בדבריו של טראמפ כדי לנסות ולהפעיל לחץ ציבורי על אביגדור ליברמן להסכים להצטרף לקואליציה.

קושנר, גרינבלט והוק הגיעו הבוקר לרבאט, בירת מרוקו, שם צפויים להיפגש עם המלך מוחמד השישי ולדון עמו על הוועידה בבחריין ובהשתתפות של מרוקו בדרג בכיר. מחר יגיעו השלושה לעמאן, בירת ירדן וייפגשו עם המלך עבדאללה בניסיון לשכנע אותו להביע תמיכה בוועידה הכלכלית. ביום שישי יסע קושנר לשווייץ, ומשם ללונדון, כדי להצטרף לביקורו של הנשיא טראמפ בבריטניה.

בתוך כך, שר החוץ של ירדן, איחמן א-ספדי, התייחס לוועידה בבחריין: "כל הצעה כלכלית לטיפול בהשלכות הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יכולה להוות תחליף לתוכנית מדינית כוללת לביצוע פתרון שתי המדינות. התמיכה בפיתוח הכלכלי היא גורם הכרחי שיש לו תועלת חשובה בקידום הפתרון המדיני".